Už je to tu zase. Po jediném závodě „v klidu“ opět formulí 1 zní ostré výrazy. „Je to ztracený případ a hněv ostatních jezdců na něj je čím dál tím větší,“ soptil Niki Lauda, trojnásobný mistr světa.
Jacques Villeneuve, už za časů své kariéry břitký glosátor, přidával další tvrdá slova: „Agresivní závodění je nádherné, ale musí v něm být i kousek mozku, kontroly a respektu. Jenže pro něj je F1 videohra. Je jako bowlingová koule, která letí do středu a uvidí, zda to vyjde.“
A rádiový dialog Sebastiana Vettela s jeho závodním inženýrem musel být v závěru nedělní Velké ceny Mexika raději vypípán, protože pár výrazů připomínalo dlaždiče. To vše kvůli Maxu Verstappenovi.
Je to deset dní, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) kvůli jeho agresivnímu chování na dráze vydala speciální „zákon“, který zakazuje měnit stopu bránícím jezdcům v brzdné zóně. Už tehdy se 19letý Verstappen ocitl proti všem. Teď po Mexiku je znovu středem dění. Srší na něj zloba jiných.
Mohou za to dva okamžiky. Před koncem závodu se na něj dotáhl Vettel, nejspíš by ho předjel, nebýt Verstappenova výjezdu mimo trať a zkrácení stopy. A byť ho tým nabádal, ať pustí pozici Vettelovi, on odmítl.
Do cíle dojel třetí, radoval se, jenže pak byl potupně vyhnán zmístnosti, odkud piloti kráčejí na stupně vítězů. Dostal dodatečnou penalizaci a vystřídal jej Vettel. Ironií je, že i ten si o tři hodiny později vysloužil trest, dokonce na základě „Verstappenova zákona“, a třetí příčka připadla Ricciardovi.
Už dřív se přitom Verstappen pustil do (předem prohraného) souboje s Nico Rosbergem, aktuálním lídrem šampionátu. Málem ho sestřelil a porušil gentlemanské dohody, že bojuje-li někdo o titul, ten bez šance na něj neútočí.
„Do F1 přinesl čerstvý vítr a velcí jezdci jsou bezohlední, což se mi líbí, ale do souboje s lídrem nemůže jít tři závody před koncem takhle,“ říkal diplomaticky šéf Mercedesu Toto Wolff.
To pro Jacquese Villneuvea je diplomacie zbytečná, a tak pro Motorsport vypálil: „F1 je tu víc než padesát let a existují tu určité zákony - i nepsané - kterých je třeba se držet. Problém je však v tom, že FIA ho chrání, protože si myslí, že je dobrý pro F1. Ale ono je to přesně naopak. A tak říkám: Konečně ho potrestali!“
Jiní expiloti navrhují distanc. Niki Lauda tvrdí, že kdyby nebyl tak agresivní, zlepšoval by se mnohem rychleji. „Talent má neuvěřitelný.“
Jenže takový Verstappen je. Výjimečný pilot, zároveň sebestředný, v klubu výjimečných jezdců bez zbytečné pokory. Protože proč by měl dodržovat dohody, když se o nich v liteře zákonů F1 nikde nemluví? Proč by nemohl útočit na lídra?
Zároveň seriál, který při dominanci Mercedesu začínal nudit, oživil. Probudil o něj zájem u širší veřejnosti. Dodal provokující drzost. V sedmi z devatenácti závodů ho fanoušci zvolili skrz stránky F1 Jezdcem dne. Někdy právem, někdy natruc.
I proto se tým Mercedes během mexické Grand Prix přes Twitter ironicky ptal: „Kdo bude Jezdcem dne?“ Nabídl čtyři možnosti: a) Max Verstappen, b) Max Verstappen, c) Max Verstappen, d) Max Verstappen.
Vyhrál Sebastian Vettel. Ano, ten zmíněný „dlaždič“, o kterém pak Verstappen řekl: „Neumím spočítat, kolik sprosťáren řekl. Měl by se vrátit do školy a naučit se, jak se mluví.“ Tak co: Drzý mladík? Nebo nepochopený génius?