Kolona 200 sponzorských vozů, která vyráží na trať etapy pravidelně o téměř dvě hodiny dříve než závodníci. 45 minut pak baví diváky. Je to show, která funguje dodnes.
Jak vypadá? Z často roztodivných vozidel se ozývá hlasitá hudba, kterou překřikují moderátoři. Na některých vozech se tančí. A samozřejmě to nejdůležitější: mezi přihlížející létají dárkové předměty. Od bonbonů přes přívěsky až po kšiltovky.
I po téměř 70 letech je tohle procesí jedním z největších lákadel pro diváky. Celý zážitek z Tour se tím totiž z nějakých deseti vteřin, za které kolem vás projede peloton po rovině, natáhne na téměř dvě hodiny. A v horách je to ještě déle.
"Je to prima, aspoň máme zábavu na celé odpoledne," těšilo mladou Francouzku Sandrine ve městečku Baume-les-Dames, kudy Tour projížděla minulý týden. Stejně jako ostatní se snaží chytit sebemenší dárek. "Na památku," usmívá se.
Vozy v koloně, která se natáhne i na 25 kilometrů, mají ustálené pořadí. První jede LCL, partner žlutého dresu, cirkus uzavírá Festina. Mezi lidi dopadne 11 milionů předmětů, pro firmy je to výtečná reklama. A nejen pro firmy: čtyři vozy má v koloně i policie, která nehlídá pořádek, ale láká do svých řad!
Bohužel tahle zábava už nejednou skončila tragédií. Naposledy před sedmi lety vběhl pod kola reklamního vozu sedmiletý chlapec. Tohle je velmi stinná stránka davové mánie spojené s Tour.
Ale ta lepší převažuje.
Proto se hodinu před průjezdem cyklistů dostávají lidé obvykle do dobré nálady. Pak mávají na každé projíždějící auto – v naději, že z něj také něco přiletí. Nepřiletí, protože mezi reklamní karavanou a pelotonem jezdí už jen novináři a VIP auta. Když lidé poznají, že karavana je u konce, odpočinou si a proberou úlovky.
A když už stojí u silnice, počkají i na peloton. Ač podél nich na rovině profrčí za pouhých pár vteřin.