"Je to příšera a moc mi nesedí," říkal o sjezdu ve Wengenu Hermann Maier. Přesto na brutálně dlouhé sjezdovce v roce 1998 vyhrál. "Musíte jet bez chyb od vrchu dolů," varoval zase Nor Lasse Kjus.
Lauberhorn je legenda. A přestože nemusí vyvolávat v jezdcích takový strach, jako když si stoupnou do startovní budky v Kitzbühelu, vědí, že jdou vstříc dobrodružství o délce 4455 metrů, které se dá sotva s něčím srovnat.
Díky skokům přes kamenné útesy, sekci, která vede tunelem a délkou závodu, který je o půl minuty delší než všechny ostatní, budí respekt. Je dokonce horší než Bormio, o kterém se říká, že je fyzicky nejbrutálnější.
"Lidé si myslí, že když dojedete do cíle, nemáte v nohou žádný kyslík," popisoval pocity Bode Miller. "Tak na to zapomeňte, žádný kyslík nemáme v mozku."
Region v okolí sjezdovky je tak vizuálně dramatický, že se dostal i do několika hollywoodských filmů: Robert Redford bojoval na Lauberhornu ve filmu Sjezdař, možná nejpovedenějším lyžařském filmu všech dob, Clint Eastwood zase lezl na Eiger v dramatu Vražda na Eigeru.
A pokud jde o špionážní filmy, pak agent 007 James Bond operoval v Murrenu, dalším středisku v údolí, když byl V tajné službě Jejího Veličenstva. Teď se tu bude "promítat" jiná detektivka, pátrat se v ní bude po nejrychlejším sjezdaři Wengenu.
A ten by měl být připraven na vše! A hlavně na čtyři nejkritičtější body:
1) Hundschopf: už po 45 sekundách závodu přijdou dvě ostré zatáčky, kde se ze stovky zpomalí na polovinu, pak následuje skok, ve kterém závodníci letí 40 metrů a padnou o 12 metrů níž. Tam se musí rozhodnout, jakou stopu zvolí - buď agresivní přes hranu sotva pár centimetrů od plotu s rizikem pádu, nebo bezpečnější, která stojí čas. Buď bezpečný dopad nebo cesta vrtulníkem do nemocnice.
2) Kernan-S: tady straší dvě obrátky o 90 stupňů na 50 metrech, možná rutina, pokud zrovna nejedete přes 110 kilometrů v hodině, navíc jen těsně kolem ochranného plotu.
3) Wasserstation Tunnel: ačkoliv má tunel pod železniční tratí šířku 4,5 metru a vjíždí se do něj "jen" osmdesátkou, zdá se tmavý a nebezpečně úzký. Když z něj sjezdaři vyjedou, nohy jim hoří, ale zbývá ještě celá minuta výkonu.
4) Hannegg Schuss: nejrychlejší místo všech sjezdů světa, kde se sviští přes 150 kilometrů v hodině. Prudkou rovnou pasáž o délce 150 metrů projedou sjezdaři za čtyři sekundy a můžou se jen modlit, aby neudělali chybu...
Nejrychlejším mužem čtvrtečního tréninku byl Rakušan Hannes Reichelt, který na trati strávil 2:37,46 minuty. Jeho krajan a obhájce prvenství Klaus Kröll byl šestý a pak zkritizoval trať. Ta letošní je prý plná hrbolů.
"Bude to nejtěžší Wengen posledních let. Ty hrboly vás unavují, k tomu se přidává délka závodu," obával se rakouský favorit. "Když nebude pořádně mrznout a podklad nebude kompaktní, pak to bude závod startovních čísel."