Dva motory, dvě poruchy
Enge vyjel do kvalifikace s novým motorem, ten však dlouho nevydržel a při druhém pokusu o ryché kolo se z motoru zakouřilo a bylo zle. Při vší smůle měl jezdec stěstí, že jej porucha zastihla na konci cílové rovinky, takže vůz odstavil u první šikany (stejně jako předtím tandem minardi Yoong - Alonso) a dal se do běhu.
V plné závodnické zbroji musel zdolat několik stovek metrů, pak jej maršálové v boxech převážili a teprve potom mohl usednout do náhradního vozu. Ten byl Frentzenův, takže technici jej během Engeho atletické vložky narychlo předělávali.
Enge stihl zajet jedno rychlé kolo, ve kterém se zlepšil o osm desetin vteřiny a měl na dosah jezdce stáje Arrows Bernoldiho a Verstappena. Když se ve finále kvalifikace chystal na další útok, motor Acer - loňský Ferrari - vypověděl službu. Motory prostu jsou přitom opravdovými "držáky". Alain Prost se Engemu omlouval a zároveň se závadám divil. "To se nám letos ještě nestalo," řekl Prost.
Häkkinenova rána
Zatímco se Enge soukal z nepojízdné modré formule v šikaně Variante 2, Mika Häkkinen o kus dál, ve druhé zatáčce Lesmo, nezvládl svůj mclaren. Dostal se přes obrubník na trávu, šel do hodin, které skončil velkou ránou do bariéry. Z auta byl oškubaný vrak, ovšem exmistr světa přečkal třesk ve zdraví.
Jury přerušila závod asi na deset minut, během kterých maršálové uklidili stříbrné trosky. Ve zbývajících čtyřech minutách už Fin nejel. Stejně jako Enge, který to jednoduše nemohl stihnout.
Enge: Zklamaný, ale nikoli naštvaný
Pětadvacetiletý Čech byl po kvalifikaci smutný, ale neklel, ani nesváděl nic na nikoho. "Formule 1 už taková je. Je to škoda, že jsem se nemohl zrychlit, ale aspoň jsem porazil obě minardi," sdělil zpravodaji MF DNES Čeňku Lorencovi.
Taktiku pro kvalifikaci měl následující: V úvodu jet tak na 95 procent a pak si porovnat čas se soupeři. To se mu splnilo. Pak se chtěl rozjet naplno a postupně se zlepšovat. To už mu nevyšlo, neboť musel improvizovat s náhradním vozem. "Do večera budem s techniky týmu vymýšlet taktiku pro závod. Hlavně se musí přijít na příčiny poruch," dodal Enge.
Prost: To se nám ještě nestalo
Šéf stáje Alain Prost byl snad ještě smutnější než Enge. Závady motorů nechápal. "Technici od Ferrari budou celý zbytek dne zjišťovat, co se vlastně stalo. Do ranního warm upu musí být vše v pořádku," řekl Prost. Zahřívací trénink startuje v půl desáté.
S Engem byl spokojený. "Na to, jaké měl trápení s technikou, jel velmi dobře, dokonce se výrazně zrychlil i s náhradním vozem. Ale opravdu mě mrzí, že nemohl zcela předvést, co v něm je. Vždyť stihl odjet pouze devět kol," poznamenal držitel čtyř světových titulů.
Výsledky, kvalifikace pro Velkou cenu Itálie v Monze:
1. MONTOYA Williams BMW 1'22"216 počet kol: 12 průměrná rychlost: 253.659 Km/h.
2. BARRICHELLO Ferrari 1'22"528 + 0'00"312 11
3. M.SCHUMACHER Ferrari 1'22"624 + 0'00"408 11
4. R.SCHUMACHER Williams BMW 1'22"841 + 0'00"625 12
5. TRULLI Jordan Honda 1'23"126 + 0'00"910 13
6. COULTHARD McLaren Mercedes 1'23"148 + 0'00"932 12
7. HÄKKINEN McLaren Mercedes 1'23"394 + 0'01"178 11
8. HEIDFELD Sauber Petronas 1'23"417 + 0'01"201 13
9. RÄIKKÖNEN Sauber Petronas 1'23"595 + 0'01"379 12
10. DE LA ROSA Jaguar 1'23"693 + 0'01"477 12
11. BUTTON Benetton Renault 1'23"892 + 0'01"676 12
12. FRENTZEN Prost Acer 1'23"943 + 0'01"727 12
13. IRVINE Jaguar 1'24"031 + 0'01"815 11
14. FISICHELLA Benetton Renault 1'24"090 + 0'01"874 9
15. VILLENEUVE BAR Honda 1'24"164 + 0'01"948 12
16. ALESI Jordan Honda 1'24"198 + 0'01"982 13
17. PANIS BAR Honda 1'24"677 + 0'02"461 12
18. BERNOLDI Arrows Asiatech 1'25"444 + 0'03"228 13
19. VERSTAPPEN Arrows Asiatech 1'25"511 + 0'03"295 13
20. ENGE Prost Acer 1'26"039 + 0'03"823 9
21. ALONSO Minardi European 1'26"218 + 0'04"002 10
22. YOONG Minardi European 1'27"463 + 0'05"247 11
Z vozu Tomáše Engeho se vyvalil dým a jezdec musel stroj za zatáčkou odstavit |