A vlastně málem i v roce 2008: to jsem se nechystal, ovšem po tomto zjištění organizátoři těsně po přejímkách rallye zrušili, pod záminkou situace v Africe. Dakar se přestěhoval do Jižní Ameriky a už tam asi i zůstane. Co nevidět odmávnou prvního závodníka ročníku 2011 a už je potvrzen jihoamerický Dakar 2012.
Můj loňský deník končil myšlenkou, že by se měl vrátit zpět do Afriky, jinak zdegeneruje. Ne, bude to jinak. Ten monstrózní, barevný, legendární, napínavý a úžasný závod, sledovaný všemi médii už asi natrvalo zakoření v pampách, pouštích, horách a asi i pralesích Argentiny, Chile a beztak se ještě někdo přidá.
Závodí se i v Africe
Přitom prapůvodní myšlenka, překonání mystické pouště Sahary, nástrah Afriky i sama sebe, lidská i technická výzva dobytí města u Zeleného mysu Dakaru, žije - třetí ročník Afrika race už má za sebou první etapy. Přežil porodní komplikace a ve startovním poli, které se zatím zdaleka nedá srovnávat s jeho třiatřicetiletým bráchou, máme českého zástupce v podání velezkušeného Tomáše Tomečka s jeho Tatrou.
Zkrátka, staromilci a jim podobní budou jezdi do Dakaru, ostatní na Dakar a protože stejně jako ve Formuli 1 jde o velký byznys, hlásí se další hráč Rusko. Tamní Silk way, spolupořádané vlastníkem loga Dakar společností ASO už má docela renomé, ovšem v Asii se dá závodit jen v létě. Ale když pan Putin dopustí..V dobrém slova smyslu se máme nač těšit.
Pojďme zpět do Buenos Aires. Chvíli to vypadalo, že se budu balit na svůj "dakar" č. 13. Nikoli v roli závodníka, to mne už vážně přešlo (jihoamerická verze), ale rýsovala se varianta řídit novinářský vůz a lákavá byla i myšlenka turisty - diváka na motorce. Rozhodl náš malý Bert, devět měsíců je věk, kdy je škoda propást každičký den, natož měsíc a Dakarů ještě bude. A tak mám čas sledovat a fandit českým účastníkům, kterých je o poznání méně než loni.
Pepa Macháček přesilu zvládne
Všichni očekáváme, že Pepa Macháček zvládne přesilovku místních čtyřkolkářů v čele s bratry Patronelliovými. Právě díky nim je tato kategorie pro Argentince snad nejsledovanější, byť mají i želízko v autech. Orlando Terranova je tam velká hvězda a se svým BMW má šanci jet relativně vepředu.
Ještě ke čtyřkolkám. Osobně si myslím, že víc než oni dva bratři Argentinci popoháněni všemi Argentinci, bude Josefa hnát jeho týmový a mladší kolega Martin Plechatý. Ve startovní listině jě nekolik dalších ostřílených borců jako Polák Sonik, ale třeba budou jen do počtu.
Naše tři posádky v autech si vytkly olympijsko-dakarský cíl, tedy vidět cíl a v tomto případě, tak jak jsou připraveni, by jim to mohlo, vyjít, strašně moc jim to přeji. Na rozdíl od čtyřkolek a kamionů v této kategorii letos hvězdy nemáme, musíme počkat napřesrok, až si Míra Zapletal vyléčí pochroumané obratle z loňské havarie. Ale i kdyby startoval, vetřít se mezi týmy VW a BMW je takřka scifi.
Příkladem budiž JMB Stradale: tým vzniklý skoupením veškerého materiálu od narychlo zrušeného Mitsubishi Ralliart loni nic moc nepředvedl a letos už nestartuje vůbec. Jejich staronová hvězda, sympaťák Juan Roma vzal nakonec zavděk soukromým Nissanem. Komu, že fandím? Robby Gordon je můj kůň.
Může Loprais vyhrát? Proč ne
Českou národní dakarskou disciplínou jsou kamiony a u Lopraisů se budou snažit, aby tomu tak zůstalo. Může Aleš vyhrát? Normálně nesázím, ale teď mám tak nějak chuť si i vsadit. Ono totiž sázení a Dakar jsou o štěstí a bude-li mu přát, je to tam. Tímto jsem Lopraisovu Tatru favorizoval před ostatními třemi českými trucky. Samozřejmě mají šance na velmi slušný výsledek ale mají o poznání méně zkušeností a ty jsou na rallye Dakar k nezaplacení. A koupit se nedají.
Jinak se tato kategorie dočkala vítané změny v předpisech. Jak známo, většinu startovního pole tvoří tzv. rychlé asistence. Závodí proto, aby mohly poskytovat pomoc "ostrým" závodníkům napříč kategoriemi. To je samozřejmě zdržovalo a mnohdy nestíhaly průjezd kontrolními body ani časové limity, což vedlo k vyloučení ze závodu. Nově mohou v průběhu etapy odbočit na jinou, doprovodnou trasu bez rizika vyloučení. Reglement je obsáhlejší, ale toto je základní princip.
Motorky? Casteau na Shercu
Motorky jsem si nechal na konec. Čechy tu máme dva a oba mají slušnou šanci dojet na slušném místě. V tak nabité konkurenci tím myslím 20 až 50. Hlavní kubaturou jsou konečně 450 a tím i možnost, že po deseti letech vyhraje jiná značka než KTM. Přesto mají hlavní esa - Despres, Coma. Škoda zranění Fretigneho, naděje BMW se tím rapidně zmenšily, ale i Lopez s Duclosem na Apriliich hodně poletí. Můj odvážný tip: Casteau na Shercu.
Silvestr je na Dakaru ve znamení přejímek, večer ještě povinný briefing a stejně povinný argentinský steak a to argentinské červené... Účastníci si to mohou dovolit, protože nejobtížnější částí první etapy je přejezd veliké startovní rampy pod Obeliskem na náměstí v Buenos Aires. A také nesejmout někoho s milionu přihlížejících. Sleduje, těší se a nezávidí Ivo Kaštan
Ivo KaštanKouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95. |