Křivka tohoto vývoje od letoška ovšem znovu ukazuje nahoru. Ikona vytrvalostních závodů, Porsche, se vrací na scénu, aby prolomilo vítěznou sérií zhýčkané Audi. Cenné zkušenosti nasbíral minulý rok rival od Toyoty a příští sezonu se chce továrně přidat i Nissan. World Endurance Championship (WEC) má všechny předpoklady pro vstup do nové éry úspěchu.
Bude Porsche senzací ročníku?
Na první a možná i druhý pohled tovární účast Porsche překvapuje. Značka ze švábského Zuffenhausenu se po letech strávených v relativním sportovním vakuu rozhodla investovat miliony, aby srazila z trůnu WEC sesterský podnik Audi, patřící do stejného koncernu. Fandům to ovšem může být jedno – účast Porsche šampionátu WEC rozhodně přidala na hodnotě.
Téměř všechny sportovní projekty, na které tento výrobce vrhl, se proměnily ve zlato, a stejně tak odhodlaně chtějí švábští letos zaútočit na WEC. Nový prototyp 919 Hybrid (na cestu alternativních zdrojů zisku energie se WEC vydala dávno před formulí 1) byl vyvinut, vyroben a zkoušen dle pečlivě připraveného plánu a při veřejných testech se Porsche (tak jako celé pole WEC) vyvarovalo trapných defektů.
Minulý týden se všechny týmy připravovali v Le Castelletu a tovární organizace jasně demonstrovaly, že si ohledně sestavy, techniky a přípravy se špičkovými týmy F1 v ničem nezadají. Během dvou dní absolvovaly tovární vozy týmů Porsche, Audi a Toyoty více, než 9000 km, aniž by jejich vozy zastavil defekt. A nejezdilo se pomalu: prototypy třídy LMP1 dosahovaly na rovince Mistral rychlostí kolem 340km/h.
“Jsme opravdu spokojeni,” shrnul technický šéf rekordního vítěze Le Mans Alex Hitzinger. A to jistě nejen proto, že jeho mladý jezdec Brendon Hartley zajel nejrychlejší čas testů. Hartley si bude dělit kokpit s Němcem Timo Bernhadrem a bývalou hvězdou F1 Markem Webberem. Společně najezdili v jižní Francii 1600 kilometrů, sesterský vůz řízený Romainem Dumasem, Neelem Janim a Marcem Liebem najel na Le Castelletu ještě o 400 kilometrů více.
Audi má co obhajovat
Značka čtyř kruhů je jasným vládcem vytrvalostních závodů nového tisíciletí, často ovšem neměla koho porážet. Letos se ale ukáže, kde se Audi R18 e-tron Quattro v poměru k silnější konkurenci opravdu nachází. Až na rekordního vítěze Le mans Toma Kristensena se v Ingolstadtu spoléhají na relativně mladé jezdce, i ti ovšem mají se stříkáním šampaňského bohaté zkušenosti.
S Kristensenem se budou střídat Francouz Loic Duval a bývalý pilot F1, Lucas di Grassi z Brazílie. Druhý stříbrný hybrid budou krotit vítězové Le Mans roku 2012, Švýcar Marcel Fässler, Němec André Lotterer a Francouz Benoit Treuyler.
"Napříč radikálně nižší povolené spotřebě budeme zhruba stejně tak rychlí, jako minulý rok," prohlásil sportovní ředitel Audi, Wolfgang Ulrich. WEC se nemusí vypořádat s omezením testů, jako formule 1 a tovární týmy proto přes zimu pilně zkoušely. Také proto vyrazí WEC do prvního závodu sezony technicky jistě lépe připravena, než formule 1 v Melbourne.
Toyota je zatím jediným soupeřem německým výrobců
Po odchodu Peugeotu zachránil před lety scénu vytrvalostních závodů příchod Toyoty. Japonci se rychle učili, v Le Mans dokázali minulý rok Audi pozlobit a koncem sezony se Němcům již rozhodně přiblížili. Také oni zkoušeli při posledním testu obě verze svého typu TS040, s karosériemi pro ultra rychlé a pomalejší okruhy. Tisícem koňských sil oplývající japonské prototypy najezdily v Le Castelletu dokonce ještě vice kilometrů, než Porsche a vítězství v šampionátu a Le Mans jsou jasným a jediným cílem operace.
I zde se mají o úspěch postarat jezdci, kteří mají zkušenosti z formule 1: Rakušan Alexander Wurz se bude dělit o první vůz se Stephanem Sarrazinem z Francie a Japoncem Kazuki Nakadžimou, druhý TS020 mají dovést k úspěchu Švýcar Sebastien Buemi, Angličan Anthony Davidson a Francouz Nicolas Lapierre. “Zpočátku jsme vycházeli z toho, že budeme pomalejší kvůli užším předepsaným pneumatikám. Ztratili jsme tím ale mnohem méně přilnavosti, než jsme mysleli. Vozy nové generace jsou užší a lehčí (870kg) a také díky vylepšené aerodynamice se vyrovnají prototypům minulého roku," těší se na novou sezonu šéf vývoje Toyoty, Nizozemec John Litjens. Navíc od roku 2015 posílí japonské zastoupení i Nissan.
Stojíme před velmi zajímavou sezonou
Nové předpisy LMP1, které si FIA pro ročník 2014 vymyslela společně s pořádajícím klubem 24h v Le Mans, mají vyzvednout především účinnost prototypů. Vozy mají k dispozici zhruba o třicet procent méně paliva, než před rokem. Přesto se časy na kolo asi nezmění: vývoj hybridních systémů a aerodynamiky se postaraly o to, že prototypy na maximální rychlosti zhruba o patnáct procent zrychlily. Časy všech třech továrních týmů v Le Castelletu byly velmi vyrovnané, doufat v napínavý průběh plánovaných maratonů má tedy jistou podstatu.
Známým negativním doprovázejícím jevem zvýšeného zájmu automobilek je ve sportu úbytek soukromých týmů. Ne jinak tomu je v parádní třídě WEC, LMP1. Jen týmy Lotus, který nasadí jeden Mk T129 a Rebellion Racing (dvě Loly B12/60) našly odvahu a finance, postavit se továrním organizacím. Soukromníci tedy musí hledat úspěch v menší třídě prototypů LMP2, nebo v hodnocení vozů GT.
České barvy hájil v Le Mans a WEC v posledních letech výhradně Jan Charouz. Pro letošek podepsal smlouvu s týmem Sebastiena Loeba, startující jen v evropské odnoži WEC, ELMS. Zbývá doufat, že Jan najde kokpit alespoň pro klasiku v Le Mans.
20.04. | 6h Silverstone | Velká Británie |
---|---|---|
03.05. | 6h Spa-Francorchamps | Belgie |
15.06. | 24h Le Mans | Francie |
31.08. | 6h Sao Paolo | Brazílie |
20.09. | 6h Austin | USA |
12.10. | 6h Fuji | Japonsko |
02.11. | 6h Šanghai | Čína |
15.11. | 6h Bahrajn | Bahrajn |