Veskrze je ale spokojený. Ta možná nejdůležitější zpráva ze všech nicméně zní: Po závodech nezůstanou žádné dluhy. Naopak. „Končíme v černých číslech,“ říká Petr Vaněk, šéf organizačního výboru, který v rozhovoru pro MF DNES také promluvil o budoucnosti závodů.
Jaký moment z šampionátu vám utkvěl v hlavě nejvíce?
(přemýšlí) To nevím. Myslíte sportovní?
Začněme sportovním.
Tak to bude úplně jednoduchá odpověď. Obrovská emoce spojená se závodem mužské elity a soubojem Kulhavý, Absalon, Schurter a Cink. To bylo krásné. Skvělý sportovní výkon závodníků a také fanatický výkon diváků, kteří lemovali totálně celou trať.
A z pohledu organizátora?
Rozhodně začátek mistrovství. Ten zlom, kdy najednou skončily přípravy a odstartovalo mistrovství světa. To byla obrovská úleva. Nejhorší pro pořadatele jsou začátky, ta příprava před mistrovstvím.
Udělali byste teď něco jinak?
Asi ano, ale jsou to spíš drobné detaily. Týká se to časového plánu, že bychom asi víc posunuli koncerty do dřívějších hodin.
Osobně jsem zaznamenal ještě jednu negativní reakci, a to na výši cen za občerstvení. Měli jste jako organizátoři možnost ceny regulovat?
Takhle, myslím si, že vybudovat mobilní občerstvení, udržet kvalitu a splňovat hygienické normy, to vše je v létě tak náročné, že s tím jsou spjaty vyšší náklady. Přiznám se, že detailní ceny jednotlivých jídel neznám. Bavili jsme se o ceně nápojů, kolik mají stát, ale jinak jsme to neřešili. V tom měly firmy s cateringem volnou ruku a bylo to jejich rozhodnutí. Já osobně jsem takovou reakci nezaznamenal, ale tím netvrdím, že neexistuje.
Dohromady se za pět dní prodalo 57 600 vstupenek. Do jaké míry to naplnilo očekávání?
Na první dny bylo očekávání určitě trochu vyšší. Když se nad tím ale člověk logicky zamyslí, tak není prostě možné, aby lidi přišli na závody juniorů. Lidi chtějí chodit na hvězdy typu Schurter, Kulhavý, Absalon nebo ženská elita. Všechno ostatní je takové rozjetí - na vychytání chyb, než přijde nedělní den, což je finále. S tím je spojená i naše aktivita do budoucna, kterou chceme vyvíjet, aby se zvýšil počet závodů elitních kategorií. Aby jména, která jsem jmenoval, nestartovala během mistrovství světa jen jednou, ale vícekrát. Klidně i ve Světovém poháru. Jako je to v běžeckém lyžování, v biatlonu nebo ve sjezdovém lyžování, kde je víc disciplín.
Bavil jste se o této myšlence se závodníky? Zda by byli ochotní jet během týdne více závodů?
Ano, zrovna předevčírem jsem o tom hovořil dlouze s Jardou Kulhavým, který se této variantě nebrání. I pro něj by bylo příjemnější, kdyby v rámci jedné dlouhé cesty třeba na druhou stranu planety absolvoval ne jeden, ale více závodů. Samozřejmě to musí být závody, které jim budou dávat smysl a minimálně za ně budou mít body jako v cross country. To je důležité.
Skončí šampionát v plusu?
Jak jsme to dopředu tušili, tak pojedeme v drobném zisku. Ale našly se i nějaké drobnější náklady, které byly neočekávané. Nicméně celá akce určitě nebude v červených, ale v černých číslech.
Kam budete peníze investovat?
Finance, které z toho vznikly navíc, dorovnají ztráty z minulých let, tedy ty, které vedly k zisku pořádání mistrovství světa. Zbytek budeme investovat do úpravy tratě. Už je nutné, aby se upravila, protože jsou hodně vyjeté kořeny. To bylo mimo jiné předmětem diskuse se závodníky po šampionátu.
Přemýšlíte už nad dalším mistrovstvím světa v Novém Městě?
Na tohle je ještě brzo. A nezáleží to jen na nás. Nicméně už ta otázka padla a krátce jsme ji prodiskutovali. My jsme dostali zadání na olympijské roky, to znamená rok 2020 a 2024. Kdybychom o tom uvažovali, tak bychom chtěli stihnout ještě tuto generaci závodníků. Jarda Kulhavý má podepsanou smlouvu se Strabagem ještě další čtyři roky. Asi o tom i uvažujeme, že by to byl rok 2020. Samozřejmě ale záleží na Mezinárodní cyklistické federaci.
Od ní máte nějaké reakce?
Tvářili se na to, že to je věc jednání. Vím, že s německým Albstadtem, se kterým jsme před dvěma lety soupeřili o pořádání letošního mistrovství, jsou v diskusi na rok 2020. Žádná konkrétní dohoda prý ale ještě neexistuje.
V Albstadtu se stejně jako v Novém Městě nemůže jet sjezd, tudíž budou kandidovat také na olympijské sezony. Je to tedy největší konkurent pro rok 2020?
Je, ale já doufám, že jsme něco předvedli. A v případě, že chceme pořádání, a dává to nějaký politický smysl pro Mezinárodní cyklistickou federaci, pořádat mistrovství světa v České republice, tak rozhodovací argument, jestli ten šampionát bude dobrý nebo špatný, je na naší straně. Já vím, že to smrdí samochválou, ale tak to myšleno není. Je to myšleno racionálně. Víme, že kombinace areálu, fanouškovské základny, zkušeného pořadatelského týmu a kvalitních závodníků tady je, a to je obrovský předpoklad pro to, aby šampionát byl úspěšný. Myslím si tedy, že nám to hraje do karet. Je to zatím úvaha. Ale po tom úspěchu a zdárném uspořádání mistrovství světa bychom asi i byli rádi, kdybychom pořádání mohli opakovat. Rozdíl mezi Světovým pohárem a mistrovstvím světa je značný.
Na druhou stranu Němci budou mít jiné finanční možnosti, ne?
Nevím, no. Mezinárodní cyklistická federace má nějaké požadavky na poplatky, ty jsme splnili. Jsou stejné pro všechny pořadatele, není to odlišné. Albstadt určitě nezaplatí víc, aby to dostal. A potom peníze na pořádání? Myslím si, že jsme získali dostatečné množství finančních prostředků na to, abychom to kvalitně udělali, aby to nebyla ostuda. Ba naopak. Můžeme být hrdí, že se šampionát povedl.
Za rok hostíte opět Světový pohár. Máte garanci na další roky?
Jsme před jednáním s UCI o dlouhodobějším kontraktu, abychom taky dokázali nasmlouvat s našimi partnery dlouhodobější kontrakty. Musím říct, že se nám po tomto šampionátu podařilo přesvědčit i některé ne úplně přesvědčené partnery o spolupráci při Světových pohárech. Pro nás by tedy mělo být v příštím roce jednodušší Světový pohár profinancovat.