Motivuje mě světový titul, udělám pro to všechno, říká Kopecký

Jan Kopecký před rokem vybojoval šestý triumf na Barum rally, letos bude v nabité konkurenci usilovat o sedmý. | foto: Jan SalačMF DNES

22 2018
V báječné náladě se chystá na letošní Barum rally obhájce prvenství Jan Kopecký. Šestinásobný vítěz nejsledovanější domácí soutěže se totiž o víkendu vrátil do čela hodnocení mistrovství světa v kategorii WRC2.

Triumf v Německu pro něj znamenal čtvrté prvenství ze čtyř startů, čímž zvýšil své šance na historické zlato.

Ve Zlíně může jet v klidu, protože s předstihem získal český titul a zdejší body už nepotřebuje. O to víc se těší na souboj s továrním jezdcem Hyundai Danim Sordem i lídrem mistrovství Evropy Alexejem Lukjaňukem.

„Je lepší, když člověk nemusí myslet na český mistrák, má v uvozovkách volnější ruce,“ podotkl Kopecký, který závodí s Pavlem Dreslerem ve Škodě Fabii R5. „Na druhou stranu máme tolik zkušeností a tolik najeto, že by se nic nezměnilo, kdybychom na Barumce bojovali o titul.“

Projeví se volnější ruce tím, že si na trati víc dovolíte?
Na každém závodě se snažím odvést profesionální výkon a je jedno, jestli je to po vyhraném titulu, nebo to bylo předtím.

Jak se těšíte na souboj se Sordem a Lukjaňukem?
Jsem rád, že tady Sordo pojede. Jakýkoliv fanoušek, který do Zlína dorazí, uvidí jezdce světového formátu, který patří k nejrychlejším na asfaltu. Co víc si můžeme přát? Kéž by jich bylo víc.

Sordo pojede Barumku poprvé. Nepřekvapilo vás, že Hyundai raději nenasadil jeho týmové kolegy Neuvilla a Mikkelsena, kteří už ve Zlíně startovali?
Mohli poslat všechny tři, to by bylo nejlepší. (úsměv) Buďme ale rádi za každého jezdce takového formátu.

Sordo nejenže ve Zlíně ještě nebyl, ale dosud ani nezávodil v modelu R5, s nímž se tady představí. Jak je těžké přijet do neznámého prostředí a nasednout do relativně neznámého auta?
Nedokážu si představit, jak moc se liší R5 od WRC, se kterým pravidelně závodí. Když se podíváme do jeho historie, jezdil s různými auty, má spoustu možností, nic nepodcení. V autě se na Barumce bude cítit jako doma.

A to neznámé prostředí?
Tady je to o znalosti trati. Když je člověk malinko mladší, dokáže trochu víc zariskovat. Zdejší závod takový je. Myslím si, že seznamovací jízdy nedokážou odhalit veškerá úskalí závodu a místa, kde se dá jet hodně rychle. Při seznamovacích jízdách to nevypadá, že se tam poletí rychle. To je úskalí Barumky.

Když se podíváte do své jezdecké minulosti, které neznámé tratě byly nejtěžší pro vás?
Irsko. Erzety byly podobné České republice, hodně uskákané, úzké, se spoustou horizontů. Bylo to tam možná ještě rychlejší než u nás.

A co exotické soutěže typu Brazílie, Nové Kaledonie nebo Číny?
Tam jsou ty závody jednoznačně dané, mají svou charakteristiku. Když nemůžeš zkracovat zatáčky, je to jednodušší. Na Barumce jsou úseky, kde vidíš na první moment, že se dá jet rychle, dokážeš si to představit. Ale jsou tam pasáže, kde je to složité. Člověk neodhadne, jak se auto může zachovat, jestli zůstane na cestě, když to podržíš. Tady jsou zkušenosti důležité.

Jak dobře se znáte se Sordem?
Známe se dlouho. Závodili jsme spolu několikrát, stejnými auty to bylo naposledy na Korsice 2012. Je bezvadný. Když máme čas, prohodíme pár slov.

Do Zlína jste dorazil rovnou z podniku mistrovství světa v Německu. Není to poprvé, co absolvujete dvě soutěže v rozmezí týdne. Jak náročné to je?
V posledních dvou letech bylo nejhorší horko. Na Barumce se moc nevyspíš, s horkem je všechno složitější. V autě je 50 stupňů, člověk je unavený a není snadné se soustředit na sto procent. Ale fyzicky jsme dobře připravení a věřím, že žádný problém nenastane.

V Německu jste vyhrál hodnocení WRC2, přestože v polovině závodu jste vinou defektu klesl až na deváté místo. Předvedl jste nejlepší výkon v sezoně?
Nevím. Defekt nás srazil dolů. Po vteřinkách jsme si budovali náskok a najednou jsme ztratili minutu a půl. Řekli jsme si, že nemáme co ztratit a zkusíme získat co nejvíc bodů. Přestali jsme sledovat výsledky, jeli maximálně rychle a vyšlo to.

Po defektu jste na lídra kategorie ztrácel minutu a deset vteřin. Napadlo vás v tu chvíli, že byste mohl i vyhrát?
Panovaly tam vysoké teploty, takže jsme museli přemýšlet, jak pojedeme, abychom nezničili kola. Druhý průjezd osudné zkoušky Panzerplatte (měřila téměř 40 km – pozn. aut.) jsme chtěli vyhrát co největším rozdílem. Povedlo se a v tu chvíli jsme ztráceli na druhé místo 20 vteřin. To už bylo hratelné. Ve finále měl lídr Camilli technický problém a nám se podařilo vyhrát. Ale mladí kluci jeli rychle. Je jich hodně, konkurence byla obrovská. Nepamatuju soutěž v Německu, kdy nás bylo v minutě pět jako letos.

V absolutním pořadí jste skončil devátý a získal body i v tomto hodnocení. Stejné to bylo také v minulých soutěžích. Ale na tom vám nezáleží, že?
Není důležité, jestli budeme devátí, dvanáctí, nebo patnáctí. Pro nás je důležité hodnocení WRC2. Máme vůz kategorie R5, který se nemůže poměřovat s modely WRC specifikace 2017. To jsou výkonnostní monstra.

Mistrovství světa máte rozjeté fantasticky, průběžné pořadí vedete o sedm bodů před týmovým kolegou a obhájcem prvenství Pontusem Tidemandem. Jak to vnímáte?
Je pro nás pozitivní, že tým nám potvrdil tolik startů jako Pontusovi. Záleží jen na nás. S Pavlem si užíváme každý závod, vůbec se nenervujeme. Víme, co umíme, co jsme dokázali.

Na následující šotolinové soutěži v Turecku, která se uskuteční v polovině září, se s Tidemandem poprvé v sezoně postavíte proti sobě...
Je šotolinový specialista, má menší výhodu. Na druhou stranu závod je pro všechny nový.

Představuje titul mistra světa velkou motivaci?
Velkou. Ještě se nám to nepovedlo. Uděláme pro to všechno.

Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Proč český lid tak štvou hokejové dresy

Český hokejista Radovan Pavlík slaví svůj gól do prázdné ruské klece na turnaji...

VIDEO Po tom zápase se dal český tým tepat téměř za vše. Za bídnou obranu, za individuální chyby, kterým...

Státní a hokejový symbol? Dvě různé věci, obhajuje dresy šéfka agentury

David Rittich pózuje v novém reprezentačním dresu.

VIDEO Národní tým se na Karjala Cupu představil poprvé v nových dresech, od červnového odhalení...

Česko - Rusko 5:2. Hokejisté vydřeli na Karjale nečekané vítězství

Michal Řepík, Roman Horák, Rudolf Červený, Jan Kolář a Milan Doudera (zleva)...

Hokejová reprezentace napravila dojem ze svých výkonů na turnaji Karjala vítězstvím 5:2 nad Ruskem....

Další Fed Cup pro Česko. Siniaková udolala v dramatické bitvě Keninovou

POŠESTÉ BĚHEM OSMI LET. Český tým slaví další triumf ve Fed Cupu, ve finále...

VIDEO Tři mače, tři výhry a poté příval euforie. České tenistky pojedenácté ovládly Fed Cup, známou...

Nečekaná hrdinka. Otestuju, zda mě lidi na ulici poznají, řekla Siniaková

Kateřina Siniaková utíká slavit s týmem, právě pro Česko zajistila vítězství ve...

VIDEO Často se během zápasu ocitla v naprostém zmaru. Plakala, nadávala si, už nevěděla, co na kurtu...

Další z rubriky

Do seriálu formule 1 se vrací slavné jméno Fittipaldi

Pietro Fittipaldi

V seriálu formule 1 se zase objeví slavné brazilské jméno. Pietro Fittipaldi, vnuk bývalého...

Kornfeil cílí na životní šestou příčku v Moto3: Udělám pro to maximum

Jakub Kornfeil

Ještě naposledy si motocyklový závodník Jakub Kornfeil odskočil z kolotoče Velkých cen k relaxaci,...

Verstappen po závodě v Brazílii řádil. V depu napadl soupeře

Max Verstappen z týmu Red Bull na stupních vítězů po Velké ceně Brazílie...

Důvod ke vzteku měl, Sebastian Ocon byl o kolo zpět, jezdil daleko za bodovanými pozicemi, přesto...

Najdete na iDNES.cz