Dříve bývalo otázkou, zda si na dakarské zlato sáhne představitel španělského týmu Repsol, reprezentovaného zejména Markem Comou, nebo týmu Red Bull, reprezentovaného Cyrilem Despresem.
Pořadatelé tedy přistoupili k radikálnímu kroku. Když sledovali nastupující rozvoj kubatury do 450 ccm a potenciál vstupu nových značek na scénu, neváhali a nastavili pravidla tak, aby kubatura do 450 ccm byla prakticky jedinou myslitelnou.
DAKAR 2010 - VŠE O POUŠTNÍ RALLYE NAJDETE V NOVÉ PŘÍLOZE IDNES.CZ
KTM pojede s restriktory
Značka KTM to nesla ve značné nelibosti, ale svůj tovární tým na Dakar přesto staví. Stroje s velkým objemem musí být nyní opatřeny restriktory tak, aby se výkonnostní náskok mezi nimi a "čtyřistapadesátkami" z větší části smazal. Menší stroje budou mít navíc výhodu v nižší hmotnosti i spotřebě a vyšší ovladatelnosti.
Nařízení o restriktorech však postihlo pouze vyselektované profesionální jezdce na velkých KTM, ostatní mají status amatérů a smějí jet bez restriktorů. To je případ Slováka Ivana Jakeše z týmu KM Racing, který sedlá repliku továrního motocyklu, ovšem s plným výkonem motoru a bez restriktoru.
Ten tedy ponesou KTM největších favoritů Comy a Desprese, s nimi třeba i stroje Nora Ullevalsetera, Španěla Viladomse, Slovince Stanovnika, Poláka Czachora nebo Američana Streeta.
Na scénu se derou BMW i Aprilia
Jezdci dosud druhého sledu tak budou špičce na dohled, ba dokonce možná v řadě případů mohou udávat tempo závodu, a z pozic v první desítce se vyšvihnou ještě výše.
Platí to zejména pro Francouze Davida Fretigneho na Yamaze, který na Dakaru v minulosti vyhrál se slabší čtyřistapadesátkou několik etap, stejně tak i pro Portugalce Heldera Rodriguese a Francouze Olivera Paina na stroji stejné značky.
Na scénu se však znovu dere BMW, které slavilo úspěchy v rukou trojnásobného dakarského vítěze, již nežijícího Richarda Saincta. Tentokrát se na jednoválci BMW představí skvělý Holanďan Frans Verhoeven a Portugalec Paolo Goncalves.
I Aprilia vstupuje na pole dálkových maratónů a na této cestě ji v domácím prostředí povede jeden ze spolufavoritů Chilan Francisco Lopez. Chile má tak po odchodu Carla de Gavarda do kategorie automobilů (bude pilotovat jeden z obřích Hummerů Gordonova týmu) dalšího jezdce světové extratřídy. Zcela nový stroj Sherco představí na Dakaru další jezdec světové extratřídy Francouz David Casteu.
DAKARSKÉ NÁSTRAHY. Motorkáře čekají na Dakaru mnohá nebezpečí. V prvním jihoamerickém ročníku se těžce zranil Cristobal Guerrero .
Češi i Slováci stále príbývají
Sestava Čechů a Slováků je snad nejpočetnější v historii. Nejvyšší mety si klade Martin Macek, patnáctý na Dakaru 2007. Přestože už nemá za zády zázemí továrního týmu, vidí příležitost právě v aplikaci nových předpisů, neboť sedlá Yamahu o objemu 450 ccm.
Na trati jistě najde podporu kolegů z Czech Dakar Teamu Jana Veselého a Romana Krejčího, pro něž jde o dakarskou premiéru. I oni pojedou na čtyřistapadesátkách Yamaha.
Tým KM Racing, vedený závodícím kamionérem Martinem Macíkem, nasazuje do boje trojici motocyklistů, kromě již zmíněného Slováka Ivana Jakeše ještě Davida Pabišku a Dušana Randýska, oba na Yamahách 450.
Slováci mají na startu ještě motocyklistu Štefana Svitka.
Čtyřkolky jsou opět samotnou kategorií
Čtyřkolky neboli quady zaznamenaly v posledních letech bouřlivý rozvoj, a tak jim pořadatelé vyhradili plnohodnotnou a samostatnou kategorii. Před rokem 2009 byly quady vedeny jen jako podtřída kategorie motocyklů.
Favoritem je samozřejmě pětinásobný dakarský vítěz Josef Macháček, který postavil na start hned trojici strojů, jeden pro sebe, jeden pro týmového kolegu Martina Plechatého a jeden pro Poláka Rafala Sonika, třetího z Dakaru 2009. Macháček sám by za úspěch považoval především vítězství svého stroje, až už jej bude sedlat kdokoli z uvedené trojice.
Své ale bude chtít říci nejen Oldřich Bražina na novém stroji Polaris s motorem BMW, ale také velcí Macháčkovi soupeři Argentinec Marcos Patronelli a Španěl Juan Manuel Gonzales.
Jiří Vintr (32) je spolupracovníkem Loprais Tatra Teamu. Jako navigátor press caru řízeného Karlem Lopraisem se zúčastnil Dakaru 2007-2009, Středoevropské rallye 2008 a Hungarian Baja 2008. Jako akreditovaný novinář absolvoval evropskou část Dakaru 2004 a 2006. Tematice Dakaru se jako publicista věnuje přes deset let a podílel se jako spoluautor na třech knihách o dakarské rallye, toto téma zpracovává posledních pět let i pro odborný časopis Trucker. |