Velký posun znamenalo především zavedení integrálních – celoobličejových helem. U otevřených z dob Šťastného jezdce při vyšších rychlostech začalo trápit, zda jim helma neuletí, začal jim docházet kyslík, dusil je řemínek.
Helma je přitom nejdůležitější. Chrání hlavu a tím i život. Je vyrobena na míru, musí perfektně padnout a zajišťovat dobrý výhled. Jezdec si určí míru hluku, který helma propustí.
"Když spadnu a odřu ji, tak jde pryč," říká český jezdec Karel Abraham, jezdec třídy do 250 ccm. "Za sezonu zničím aspoň čtyři," vypočítává Lukáš Pešek, čtvrtý do 125 ccm.
V součtu má na sobě současný jezdec vybavení za víc než sto tisíc korun. A kombinéza je vůbec tím nejdražším, to znamená pro běžné motocyklisty nejhůře dosažitelným.
Dělá se z klokaní kůže, je měkká a příjemná, neomezuje pohyb. Vzadu má hrb, který zlepšuje aerodynamiku a chrání páteř. Další vycpávky chrání kolena, lokty, ramena a předloktí. "Je hodně drahá a míň vydrží. Když spadnu, jde pryč," tvrdí Abraham. "Zničím jich i osm," říká Pešek.
Pod kombinézou se ukrývá chránič páteře. Je sestaven z pohyblivých dílů a tlumí nárazy. Boty musí být pevné v kotníku, mají chrániče lýtek a holenní kosti. Rukavice jsou hodně jemné, aby v rukách zůstal cit na řízení. Ovšem místa, která nejvíc trpí, především klouby, jsou chráněna kevlarovými výztuhami.
Co má na sobě při závodě motocyklový jezdec?Helma Kombinéza Chránič páteře Boty Rukavice |