Po návratu z okruhu v Šanghaji se Smrž na chvíli zastavil doma. Včera už zase sedl do auta a cestoval do Francie na další závod, který se jede o víkendu. Spokojený, s úsměvem.
V Turecku dojel 12,5 vteřiny za vítězem. To se mu dosud nikdy ve střední třídě šampionátu nepovedlo. Navíc předvedl taktický výkon.
Mohl se pokoušet být o jednu dvě příčky lepší, ale za cenu rizika. Takhle byl sedmý a v Číně desátý. Připsal si 15 bodů.
"Úvod sezony je vlastně mimo Evropu," poznamenal Smrž. "Tratě v Kataru, Turecku nebo v Číně nemám tak zažité a nejsou to tratě, které bych nějak vyhledával," podotkl.
"Chtěl jsem na nich dojet, abych v začátku letošní sezony posbíral nějaké body."
Evropa, to je jiné
Evropské tratě zná dobře. "Poznal jsem trochu více i motorku, se kterou jsem se sžil," pochvaluje si. "Všechny zkušenosti bych rád v souboji s ostatními zhodnotil." Už je ve světové špičce. "Můžu zkusit i více riskovat," plánuje.
Že má respekt, to může vidět každý, kdo sleduje měřené tréninky. Už sám nemusí vyhledávat vodiče a naopak se za něj zavěšují jezdci, kteří doufají, že se s ním vyvezou k lepšímu času a tím i k lepšímu postavení na startu.
Když má porovnat třídu do 125 a 250 kubických centimetrů, nemá problém. "V nižší kubatuře je technika hodně vyrovnaná," vysvětlil.
"Ve dvěstěpadesátkách je ořece jen znát, že Lorenzo nebo Barbera mají tovární speciály a nejlepší techniku nebo pneumatiky." Ital Locatelli nebo Francouz Guintoli, to jsou jezdci, kteří mají podobné stroje jako Smrž. Polotovární, většinou s díly pro tovární motocykly.
Ale k absolutní špičce jim kousek chybí. "Je to sem tam desetinka. Zase tak propastný rozdíl mezi našimi a továrními motorkami není," hodnotí Smrž. "Někde mám menší ztrátu, jinde větší," srovnával. "Hodně záleží na tom, jak se na dané trati povede nastavení motocyklu."
Rossi měl nové gumy...
I pneumatiky dostávají nejlepší piloti nejlepší. "S polotovární motorkou mám i lepší smlouvu na gumy," hodnotí Smrž. Ale že má špička úplně nejlepší gumy, to ví.
Až k extrému. V Číně jel nedostižný Valentino Rossi na gumách, které jsou prototypem. Když objel pár kol v závodě ve třídě MotoGP, musel do boxů. Na zadní pneumatice se mu odloupl kus gumy a jeho Yamaha byla neovladatelná.
Rossi zastavil u mechaniků, ukázal jim na zadní gumu a ti mu ji vyměnili. Ital vyrazil na trať, kde vzápětí zjistil, že má podobně rozbitou i přední gumu. Závod nedokončil, i když to pro něj není zvykem. Urazil 5 okruhů. Jelo se jich 22.
"Máme více gum na výběr," upřesňuje Smrž, jakou výhodu mu přináší lepší smlouva. "Až je někdy hodně těžké vybrat úplně správnou směs," připouští.
Do Francie na okruh v Le Mans se těší. "I když tam bývá deštivé počasí," podotkl.
Doma se jen otočil. Stačil si vyměnit dojmy s mladším bratrem Matějem, který se zaučuje v Poháru FIM ve třídě Superstock do 1000 ccm. Má za sebou dva starty.
Hned při tom prvním sahal po bodech, ale spadl z 12. pozice. "V čele jeli dva jezdci a za nimi byla o 2 vteřiny skupina jezdců do 12. místa.
Matěj Smrž měl smůlu, hned v úvodu mu jeden ze soupeřů urazil páčku spojky a Jihočech řadil několik kol jen tak, sešlapával a naopak zvedal řadicí páku bez spojky.
"Jde to," říká jeho otec a šéf MS Racing Martin Smrž. "Ale motorka po každém přeřazení poskakuje." Smrž mladší skákal dobře, skupiny se držel. Ale v jedné zatáčce upadl.
Změny mají pomoci
Na dalším závodě se mu nepovedl start. Začínal z 27. místa, i když byl po měřeném tréninku na 14. pozici.
Protlačil se na 17. pořadí v cíli. "Jen jeden jezdec před ním upadl, ostatní předjel," uvedl otec Smrž.
Aby vyloučil problém startu, bude zítra Matěj Smrž trénovat odjezd z roštu. "Navíc budeme starty měřit novou technikou," dodal Martin Smrž.
Angažoval zkušeného Jiřího Škrlanta, který se na měření startů jezdců MS Racing soustředí. "Také jsme se spojili s italskou firmou, která nám bude seřizovat pérování našich motocyklů Honda," dodal Martin Smrž.
Seřízení pérování souvisí s možnostmi jezdce. Technika je velkou součástí úspěchů na motocyklu.