Alonsův triumf byl pro Ferrari dvojnásob sladký. Nejen že přišel v pravý čas, tedy na domácí trati v Monze, ale bylo to po opravdu dlouhé době. Slavný tým z Maranella nikdy nebyl zvyklý, že by na pole position čekal téměř dva roky. Poslední vybojoval Felipe Massa při Velké ceně Brazílie 2008.
A sebejistý Alonso vyhrál s převahou. Ovládl už druhou část kvalifikace a v poslední dosáhl na nejlepší čas víkendu dříve, než se jeho soupeři rozkoukali. V závěrečných letmých kolech, která se tradičně rozhoduje, už nikdo jeho výkon nepřekonal.
Felipe Massa s druhým rudým strojem se musel spokojit se třetí příčkou, porazil ho totiž Jenson Button, který byl nečekaně lepším pilotem McLarenu. Lídr šampionátu formule 1 Lewis Hamilton totiž připravil divákům největší překvapení kvalifikace. Měl být v první řadě a ne až pátý. Ale všechny síly dal do závěrečného pokusu, který mu nevyšel. Jeho stříbrný monopost šel do smyku už v první zatáčce, před níž vozy dosahují rychlosti blížící se 350 km/h a bylo po nadějích.
Na tom, že Hamilton bude startovat až jako pátý, má výrazný podíl Australan Webber, který ukázal, že ani v Monze by na tom Red Bull nemusel být tragicky. Jeho čtvrté místo na startu je vzhledem k tomu, že rychlý okruh neměl jeho monopostu vůbec sedět, celkem slušné. Na jeho rychlost ukazuje i fakt, že jasně porazil týmového kolegu Vettela. Ambiciózní Němec byl o čtvrt vteřiny pomalejší. Red Bull nemá podruhé v sezoně pole position, ale pozice ve druhé a třetí řadě na startu nejsou rozhodně žádnou tragédií.
Za Vettelem už byl půlvteřinový odstup. O sedmé až desáté místo se rozpoutal napínavý souboj z něhož jako vítěz vyšel německý pilot Rosberg. Jezdec Mercedesu porazil o setinu vteřinu krajana Hülkenberga z Williamsu a o další dvě tisíciny Poláka Kubicu. nejlepší jezdec Renaultu začne v Itálii až jako devátý. Vedle sebe bude mít Brazilce Barrichella s druhým Williamsem.
Michael Schumacher nestačil na nejlepší ve všech trénincích a ani v kvalifikaci to nevypadalo, že by mohl útočit na nejlepší desítku. Nedostal se do ní počtvrté v řadě. Dvanáctá pozice je v letošní Monze jeho maximem. Na sedminásobného šampiona formule 1 je čím dál víc smutný pohled.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
V Monze přivítalo piloty formule 1 slunečné počasí. Náhle změny podmínek jako před čtrnácti dny ve Spa se v nížině na severu Itálie ani neočekávaly.
Nejlépe začali piloti Ferrari, ale bylo zřejmé, že ani McLaren, ani Red Bull zatím neodkryly všechny karty. To znamenalo snadný triumf pro Felipeho Massu před Fernandem Alonsem. Až za nimi skončil lídr mistrovství světa Lewis Hamilton.
Ambice na umístění v nejlepší desítce potvrdili také oba jezdci Williamsu. Rubens Barrichello s Nikem Hülkenbergem by měli podle předpokladů bojovat o poslední body se Sutilem ze stáje Force India a Nikem Rosbergem z Mercedesu. Jeho týmový kolega Michael Schumacher byl o trochu pomalejší a stejně jako v posledním tréninku mu patřilo třinácté místo. Pokud chtěl získat na startu slušné místo, musel přidat.
Jména nepostupujících do prostřední části kvalifikace byla brzo jasná. Žádný boj se nekonal. Kromě šestice pilotů nových stájí končil domácí Vitantonio Liuzzi, kteý doplatil na technickou závadu. Poslední kola soupeřů sledoval smutně v boxech a nedostal šanci zlepšit svůj úvodní čas.
Na 21. místě skončil Timo Glock ze stáje Virgin, ale dobře tušil, že bude startovat až jako úplně poslední. Tým před kvalifikací pracoval na jeho převodovce a poškodil pečeť, takže dostal stejnou penalizaci, jako by měl v monopostu převodovku novou.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Jména v čele pořadí se neměnila. Od prvních kol se o nejlepší výkony přetahovali jezdci Ferrari s Hamiltonem, zástupci Red Bullu zůstávali stranou. Snad jen Sebastian Vettel ukázal šest minut před koncem jízd, že se s ním musí počítat. Navzdory tomu, že se levými koly dostal do kačírku, poskočil na čtvrtou příčku.
Poté mohl německý pilot klidně zůstat v boxech, jeho čas na postup stačil. Přesto se na dráhu ještě vrátil a něco ze svého výkonu ubral. Asi proto, aby neprohrál s týmovým kolegou Webberem, který ho mezitím odsunul za sebe. To se mu podařilo, před Australana se vrátil. O pouhých pět tisícin.
O desítku nejlepších zoufale bojoval Michael Schumacher. Tři minuty před koncem byl sedminásobný mistr světa na dvanácté příčce a vracel se na trať. Věděl, že k vysněnému postupu do finálové desítky musí přidat. A to se mu nepodařilo, jako ve všech trénincích zůstal mimo první desítku. Skončil opět dvanáctý.
V čele se udržel zástupce Ferrari Alonso před útočící dvojicí McLarenu Button - Hamilton. Žádné překvapení se nekonalo. Postoupili oba zástupci Williamsu, Kubica ze stáje Renault a Rosberg z Mercedesu.
Kromě Schumachera skončili v úvodní části kvalifikace jeho krajan Sutil z týmu Force India a Petrov z Renaultu. Piloti Sauberu a domácího Toro Rosso na umístění v desítce nejlepších jednoznačně neměli.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
První série letmých kol přinesla další úspěch do stáje Ferrari. Fernando Alonso se vyšvihl do čela nejlepším výkonem víkendu 1:21,962 minuty a jeho soupeři věděli, co musí překonat, pokud chtějí pole position. Zejména piloti McLarenu se pečlivě chystali na závěrečný útok, zatímco v Red Bullu už byli smíření s tím, že podruhé v sezoně (po Velké ceně Kanady) přijdou o pole position.
Schylovalo se k velkému finále. Všichni favorité si nechali na závěr jediné letmé kolo na měkkých gumách. Jediná chyba znamenala konec. Jízdu buď a nebo nezvládl nikdo. Alonso, který také chyboval, zůstal první. Zlepšil se Jenson Button, ale zůstal druhý. Překvapivě prapor McLarenu držel právě on, jeho týmový kolega Hamilton vyrovnával smyk v úvodní zatáčce závěrečného letmého kola a bude startovat až pátý.
Do druhé řady postavili své monoposty Felipe Massa a rovněž trochu nečekaně Mark Webber, který svým závěrečným okruhem odsunul za sebe nejen týmového kolegu Vettela, ale také právě Hamiltona.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Itálie
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Fernando Alonso Ferrari |
1:22.646 | 1:22.297 | 1:21.962 |
2. | Jenson Button McLaren |
1:23.085 | 1:22.354 | 1:22.084 |
3. | Felipe Massa Ferrari |
1:22.421 | 1:22.610 | 1:22.293 |
4. | Mark Webber Red Bull |
1:23.431 | 1:22.706 | 1:22.433 |
5. | Lewis Hamilton McLaren |
1:22.830 | 1:22.394 | 1:22.623 |
6. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:23.235 | 1:22.701 | 1:22.675 |
7. | Nico Rosberg Mercedes |
1:23.529 | 1:23.055 | 1:23.027 |
8. | Nico Hülkenberg Williams |
1:23.516 | 1:22.989 | 1:23.037 |
9. | Robert Kubica Renault |
1:23.234 | 1:22.880 | 1:23.039 |
10. | Rubens Barrichello Williams |
1:23.695 | 1:23.142 | 1:23.328 |
11. | Adrian Sutil Force India |
1:23.493 | 1:23.199 | |
12. | Michael Schumacher Mercedes |
1:23.840 | 1:23.388 | |
13. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:24.273 | 1:23.659 | |
14. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:23.744 | 1:23.681 | |
15. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:24.083 | 1:23.919 | |
16. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:24.442 | 1:24.044 | |
17. | Jarno Trulli Lotus |
1:25.540 | ||
18. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:25.742 | ||
19. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:25.774 | ||
20. | Vitalij Petrov ** Renault |
1:24.086 | 1:23.819 | |
22. | Bruno Senna HRT |
1:26.847 | ||
21. | Lucas di Grassi Virgin |
1:25.974 | ||
23. | Sakon Jamamoto HRT |
1:27.020 | ||
24. | Timo Glock * Virgin |
1:25.934 |
* penalizace pěti místy za nepovolenou opravu převodovky
** penalizace pěti místy za blokování soupeře v kvalifikaci