Morálním vítězem 74. ročníku byl ale francouzský obhájce titulu Loeb - se svým citroënem obsadil druhé místo, ačkoliv od pátku bojoval po havárii s pětiminutovou penalizací kvůli nedokončené rychlostní zkoušce.
To jej nakonec stálo vyrovnání rekordu v počtu triumfů na silnicích v okolí Monte Carla - dosud jediným čtyřnásobným vítězem soutěže je finský jezdec Tommi Mäkinen, na jehož panování navázal Loeb v roce 2003.
Francouz nakonec zaostal za Grönholmem, který vybojoval 19. vítězství v kariéře, jen o 61 sekund. Po pátečním výletu mimo trať v šesté zkoušce přitom klesl z prvního až na osmé místo a na finského soupeře měl manko tři minuty a 43 sekund.
Po sobotě, během níž vyhrál všech pět měřených testů, už byl jezdec soukromého týmu Kronos Racing čtvrtý. V závěrečném dnu po dalších třech dílčích triumfech ze šesti překazil dvojnásobný úspěch finských jezdců. Na bronzovou pozici totiž v závěrečné erzetě odsunul Toniho Gardemeistera jedoucího s peugeotem.
"Jsem za druhé místo rád. Neměl jsem informace o průběžných časech a v posledním testu jsem nezajel zase tak dobře. Volba pneumatik nebyla špatná, ale na závěrečnou část se tolik nehodily," řekl Loeb.
"Třetí místo je dobré. Dělali jsme všechno, abychom Sébastiena udrželi za sebou, ale on je moc rychlý," doplnil Gardemeister.
Grönholm po skončení soutěže konstatoval, že se v závěru o vítězství obával, jednak kvůli Loebově stíhací jízdě, ale hlavně kvůli technickým problémům. "Nejel jsem naplno. Auto hodně vibrovalo a objevil se v něm kouř. Fakt jsem se bál a stáhl nohu
z plynu," líčil Grönholm.
"Když Loeb vyjel z trati, mohl jsem závod kontrolovat. Kdyby byl ale v těsnějším kontaktu, bylo by to s ním hodně těžké. Je to velké vítězství. Nemám to tu kvůli proměnlivým podmínkám moc rád, ale teď už je to lepší," řekl finský vítěz, který si připsal devatenáctý triumf v MS.
Gardemeister neodolal Loebovu útoku ani přes vítězství v druhém dnešním testu. Kromě medailistů a Belgičana Francoise Duvala, který už v pátek dokázal vyhrát s fabií jednu zkoušku, se už z triumfu v erzetě radoval v Monte Carlu pouze celkově čtvrtý Manfred Stohl s peugeotem.
Pro Rakušana to byla premiéra a hned dvojnásobná, protože vyhrál oba závěrečné testy.
Kopecký se o místo polepšil
Jan Kopecký s fabií se v poslední etapě posunul na jedenácté místo a jeho ztráta na Grönholma činila více než 12 minut. Před ním skončil v další fabii jedoucí Francouz Gilles Panizzi, který ve třetí etapě neudržel osmou bodovanou pozici. Duval nakonec po sobotní havárii do závěrečného dne nenastoupil.
Dvaadvacetiletý Kopecký byl nakonec se svou premiérovou účastí na slavném závodě celkem spokojený i proto, že se dnes dokázal dostat před Švýcara Oliviera Burriho a posunout se v pořadí.
"Do nedělní etapy jsme nastoupili s jasným cílem, chtěli jsme rallye úspěšně dokončit. Ráno jsme začali v opatrnějším tempu, ale pro závěrečné tři erzety jsme se domluvili, že zkusíme vymazat náskok Burriho, což se nám v předposledním testu podařilo," řekl Kopecký v oficiální tiskové zprávě týmu.
Na startu úvodní soutěže letošní sezony MS se objevili i další dva čeští jezdci - Martin Prokop a Milan Chvojka. Prokop, který se představí v celém seriálu takzvaného juniorského šampionátu, skončil nakonec při své premiéře s dvojkolkou C2 dvacátý. Chvojka, startující s produkčním mitsubishi, byl o pět míst horší.
Světový šampionát pokračuje druhým dílem od 3. do 5. února ve Švédsku.
Výsledky: 1. Grönholm (Fin./Ford) 4:11:42,1, 2. Loeb (Fr./Citröen) - 1:01,8, 3. Gardemeister (Fin./Peugeot) -1:23,1, 4. Stohl (Rak./Peugeot) -1:42,3, 5. Sarrazin (Fr./Subaru) -3:20,2, 6. Atkinson (Austr./Subaru) -5:02,4, 7. Hirvonen (Fin./Ford) - 6:19,5, 8. Sordo (Šp./Citroën) -7:15,2, 9. Pons (Šp./Citroën) -7:42,9, 10. G. Panizzi (Fr./Škoda) -9:29,8, 11. Kopecký (ČR/Škoda) -12:19,1, 13. Aigner (Něm./Škoda) -17:45,2, ...20. Prokop (ČR/Citroën) -30:03,3, 25. Chvojka (ČR/Mitsubishi) - 54:10,1.
Marcus Grönholm (vpravo) s navigatorem Timo Rautiainenem slaví triumf v Rallye Monte carlo. |