Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Matzke za volant neusedl a přesto si z Francie odváží pohár za druhé místo

GT3: Hrozivá havárie – Arnaud Peyroles naráží do svodidel. - Hrozivá havárie – Arnaud Peyroles naráží do svodidel. | foto: Petr Gabriel

8 2009
Rekordně nejkratší závod svojí kariéry absolvoval o víkendu český jezdec evropského mistrovství vozů GT3 Martin Matzke. Závod na dvě kola, který trval necelých pět minut, mu dokonce přinesl pohár za druhé místo, a to i přestože do svého BMW vůbec neusedl. Důvodem byla hromadná havárie, po které pořadatelé museli sobotní závod zastavit už po dvou kolech. Body si z Francie odvezl i Jiří Navrátil.

Seriál evropského šampionátu vozů GT3 pokračoval o víkendu dalšími dvěma závody ve Francii na okruhu Paul Ricard. První z nich byl na programu již v sobotu odpoledne. A právě do tohoto závodu vkládal tým BMW Alpine, za který v seriálu bojuje i Martin Matzke, největší naděje. Martinův spolujezdec Jensen Klingmann si totiž vybojoval pro tento závod nejlepší startovní pozici.

Matzke se na déšť těšil, nakonec ale do vozu vůbec neusedl
Spokojený byl hlavně Matzke. Už před startem závodu se totiž nad okruhem začala stahovat černá mračna pořadatelé závod vyhlásili jako mokrý. "Určitě bych byl rád kdyby se mi konečně splnil sen a mohl jet mokrý závod, ve kterém se mi jede lépe a daleko více se srovnají výkonové rozdíly a záleží více na jezdci, čímž se zvětšuje i šance na dobré umístění, o které mi tolik jde v souboji pro celkové pořadí v šampionátu," přál si ještě před závodem Matzke.

Hromadná havárie zastavila závod
Protože ale do chvíle startu nespadla ani kapka, vystartovali všichni jezdci do závodu na suchých gumách. Nejlépe se start vydařil Accarimu s Aston Martinem, který se hned ujal vedení. A za něj se zařadil Matzkeho spolujezdec němec Klingmann. Na začátku čtvrtého kola však skutečně začalo pršet, ale jen na části okruhu.

Vedoucí Accari na tuto situaci nestihl zareagovat a na výjezdu z jedné ze zatáček zůstal po smyku stát na okraji trati. To však byl jen začátek. Do stejných problémů se totiž v tomtéž místě dostalo ještě dalších osm vozů a na trati to během chvíle vypadalo jako na vrakovišti.

Drama se šťastným koncem
Nejhůře na tom byla corvetta Arnauda Peyrolese, která po několika nárazech zcela rozmetala ochranná svodidla v délce více jak 10 metrů a pak Audi ve kterém seděl Christopher Mies. Vrak jeho vozu byl natolik zdemolovaný, že se k němu záchranáři museli několik minut prořezávat. aby jezdce vůbec mohli z vozu vyprostit.

"Cítím se dobře. Vůz je ale totálně poškozený, srážka byla velmi prudká. Přesně nevím co se stalo - přejel jsem přes obrubník, pak jsem narazil do bariéry, vůz se roztočil a víc si nepamatuji. Naštěstí jsem v pořádku," líčil havárii později Mies.

Hrůzostrašná havárie si tak naštěstí vyžádala jen materiální škody. Závod byl ale samozřejmě hned zastaven a vzhledem k rozsahu poškození trati nebylo ani možné ho znovu odstartovat později. Pořadatelé se proto rozhodli ho uzavřít po dvou kolech a jezdce odměnit polovinou mistrovských bodů.

Brazilec vybojoval svoje první vítězství
Druhý nedělní závod již proběhl v klidu a bez vážnějších nehod. Z úspěchu se v něm radovala posádka Mutsch – Salles, s vozem Ford GT, přičemž pro brazilce Sallese to bylo jeho vůbec první vítězství v šampionátu. Na body se tentokrát podařilo dosáhnout i Jiřímu Navrátilovi, který společně se svým spolujezdcem Paulem Bonifaciem dokončili závod s vozem AUDI R8 LMS, na sedmém místě.

Smůlu ale tentokrát měl Martin Matzke. Po startu ho na jeho voze objevila závada v podobě vypadávající hadice sání a český jezdec tak musel opakovaně s vozem k opravě do boxů a kde také nakonec svůj vůz odstavil. "V závodě jsem si chtěl napravit reputaci z nepovedené kvalifikace. BMW ale už od startu nejelo. Ztratil jsem čtyři pozice a motor dál ztrácel výkon," vysvětloval Matzke. "Sobotní druhé místo mě potěšilo, ale raději bych si zázávodil, než jen sledovat dění na trati z boxu."

Česká radost ve francouzském týmu
Radostné výkřiky v češtině ale zaznívaly i v týmu Marc Sour Racing. O dvě corvetty francouzského týmu tady totiž pečuje čtveřice českých mechaniků Petr Hadasčok, Stanislav Frydrych, Josef Říha a Lukáš Karhan. A když se syn trojnásobného vítěze slavného závodu 24 hodin v Le Mans Luca Ludwig, který společně s majitelem týmu Marcem Sourdem, tvořil posádku jednoho z jejich vozů, v posledním kole probojoval na bronzovou pozici, všechny ovládla zasloužená radost.

Štěstí tentokrát neměl ani Jaromír Jiřík, který s vozem Aston Martin DBRS9, týmu Brixia ve Francii na body nedosáhl.

O titul stále ještě bojuje 15 jezdců
Výsledky obou závodů ve Francii o nových šampionech nerozhodly. Situace v čele průběžného hodnocení mistrovství Evropy je i nadále velmi vyrovnaná. Vždyť před posledním dvojzávodem, který bude koncem října na programu v Belgii, má ješt šanci na zisk titulu neuvěřitelných 15 jezdců.

Výsledky 1. závodu :
1. Accary/Rodrigues (Aston Martin DBRS9) 2 kola za 4:23.174 min
2. Klingmann/Matzke (BMW Alpina B6 GT3) +3.906
3. Quaife/Van Dongen (Ferrari 430 Scuderia) +6.284
4. Enjalbert/Scheier (Morgan Aero Super Sport) +6.447
5. Ludwig/Sourd (Corvette Z06 GT3) +7.644
6. Walter/Huertgen (BMW Alpina B6 GT3) +8.411
7. Nygaard/Gruber (Ford GT) +9.123
8. Mies/Haase (Audi R8 LMS) +10.795
…26. Peyiazis/Jiřík (Aston Martin DBRS.9) +42.998
…28. Navrátil/Bonifacio (Audi R8 LMS) -1 kolo

Výsledky 2. závodu:
1. Mutsch/Salles (Ford GT) 27 kol za 1:00:48.118 hod.
2. Campanico/Armindo (Audi R8 LMS) +14.487
3. Sourd/Ludwig Corvette (Z06 GT3) +15.652
4. Makowiecki/Rodrigues (Aston Martin DBRS9) +16.685
5. Stuck/Lunardi (Porsche 997 GT3 Cup S) +29.922
6. Vannelet/Gattuso (Ferrari 430 Scuderia) +32.138
7. Bonifacio/Navrátil (Audi R8 LMS) +46.003
8. Huertgen/Walter (BMW Alpina B6 GT3) +49.197
…14. Jiřík/Peyiazis (Aston Martin DBRS9) -1 kolo
…18. Matzke/Klingmann (BMW Alpina B6 GT3) -8 kol

Průběžné pořadí ME jezdců po 10. závodech:
1. Christopher Mies (Něm.) a Christopher Haase (Něm.) – 40,5 bodů
2. Nicolas Armindo (Fr.) a Cesar Campanico (Por.) - 37
3. Thomas Accary (Fr.) a Julien Rodrigues (Fr.) - 34
4. Frederic Makowiecki (Fr.) a Manuel Rodrigues (Por.) - 31
5. Walter Salles (Braz.) a Thomas Mutsch (Něm.) - 28
6. Christoffer Nygaard (Dán.) a Florian Gruber (Něm.) - 24
7. Dino Lunardi (Fr.) – 22
8. Gael Lesoudier (Fr.) a Maxime Martin (Bel.) - 21
9. Eric de Doncker (Bel.), Diego Alessi (It.) a Luca Pirri (It.) - 18
10. Stefano Gattuso (It.) - 15
…13. Martin Matzke (ČR) - 12
…16. Jaromír Jiřík (ČR) - 8
…21. Jiří Navrátil (oba ČR) - 3

Autor:


Nejčtenější

Kvitová je v Cincinnati v semifinále, čeká ji souboj s Bertensovou

Česká tenistka Petra Kvitová returnuje ve čtvrtfinále turnaje v Cincinnati.

Petra Kvitová postoupila na tenisovém turnaji v Cincinnati do semifinále. Osmá nasazená hráčka...

Hanba vám, klauni! Jak jsme mohli vypadnout, nechápou hráči Minsku

Fotbalisté Zenitu Petrohrad slavili velký obrat a postup přes Dinamo Minsk i s...

Možná už se viděli v dalším předkole. Nejspíš si nedokázali představit, že po domácí výhře 4:0...



Je správné, že Surkis fandí Dynamu? Slavia podala protest k UEFA

Grigorij Surkis

Vyřazení Slavie ze třetího předkola Ligy mistrů má oficiální dohru - klub podle informací iDNES.cz...

Hrůza a nepochopitelné, hodnotí legendární čeští tenisté změnu Davis Cupu

Jan Kodeš coby laureát ceny Klubu fair play při Českém olympijském výboru

Za hrůzu či nepochopitelnou věc označili bývalí čeští tenisté odsouhlasenou radikální změnu Davis...

Dědo, mě ten fotbal nebaví, poslouchá Viktor. Těžko se s tím smiřuju, říká

Ivo Viktor

Mistr z roku 1976 ani v 76 letech nepřestal sportovat. „Běhat nemůžu, ale na kole jezdím,“ říká...

Další z rubriky

Německé rallye dominuje Tänak, vede před Ogierem a Neuvillem

Estonský jezdec Ott Tänak na trati Finské rallye

Německé rallye dominuje po první etapě estonský jezdec Ott Tänak s toyotou. Obhájce loňského...

Potvrzeno, McLaren přivábil Sainze. Od příští sezony nahradí Alonsa

Španěl Carlos Sainz Jr prohání svůj vůz po trati Velké ceny Austrálie.

Španělský jezdec Carlos Sainz nahradí od příštího roku v týmu McLarenu krajana Fernanda Alonsa....

Neuville bude v Německu hájit vedení v MS, ambice má i Kopecký

Belgický závodník Thierry Neuville během Švédské rallye.

Belgický jezdec Thierry Neuville bude na Německé rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství...



Najdete na iDNES.cz