Závodní vůz je jako velké lego, popisuje Prokopův mechanik Šmach

  12:00
Čtrnáctým rokem objíždí nejrůznější automobilové rallye. Pravidelně se pohybuje mezi špičkovými závodníky, ovšem jejich slávu a přízeň fanoušků sleduje a vnímá jen zpovzdálí. Jako šéfmechanik v týmu MP-Sport českého jezdce Martina Prokopa má totiž Martin Šmach docela jiné úkoly. Hlavně se co nejlépe postarat o závodní auto svého bosse.

Mechanik Martin Šmach | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Všechno je to týmová práce, souhra. Jeden nebo dva lidi by nic nezmohli. Je nás tam spousta a všichni musí makat naplno,“ říká sedmatřicetiletý rodák z Telče.

Před pár dny jste se vrátil z dakarské rallye, jaká byla?
Obrovský zážitek. Je to úplně něco jiného než klasická rallye. Mnohem náročnější.

V čem například?
Třeba už jen v počasí. V Argentině je nyní léto, takže se tam teploty pohybují kolem čtyřiceti stupňů. Jenže pak přejedete do Paraguaye nebo Bolívie a najednou je o třicet stupňů méně. Ale ta náročnost je samozřejmě i ve spoustě jiných věcí.

Ze záběrů v televizi a na internetu všichni vědí, jak si během dne počínají jezdci na trati, ale jak je to s doprovodným týmem?
Ten se musí pokaždé přesunout do místa dalšího bivaku. Ráno pošleme Martina na trať a pak vyrážíme my. Přejezdy jsou třeba 400 kilometrů, ale taky třeba i tisíc. To máte na celý den. Táhnete se úzkými cestičkami a kotáry a dorazíte někdy kolem sedmé večer.

A pak až do rána skáčete kolem úprav a oprav závodního vozu?
Asi tak. Jezdí s námi i fyzioterapeut, ten se postará o posádku, protože je za cestu v závodním autě vždycky strašně dobitá. A my se vrhneme na auto. A další den se jede znova.

Takže na nějaké poznávání Jižní Ameriky to zrovna není.
To ne. My vlastně vidíme přírodu a města jen zpoza oken doprovodných aut při přesunu z jednoho bivaku do druhého. Maximálně můžeme někomu zamávat.

Martin Prokop nakonec dojel jedenáctý. Je to úspěch, nebo neúspěch?
Je to samozřejmě super výsledek, ale na druhou stranu, pokud by nedostali hodinovou penalizaci kvůli chybě v navigaci, tak z toho mohlo být sedmé místo. A to by samozřejmě bylo ještě o něco lepší.

Kolik času vlastně z roku strávíte takhle na cestách mimo domov?
Úplně přesně spočítané to nemám, ale vychází to zhruba na nějakých deset až čtrnáct dnů v měsíci.

To musíte mít hodně tolerantní manželku...
To taky mám, bez toho by to nešlo. Ale žena dopředu dobře věděla, koho si bere, takže s tím počítala.

Ono je skoro s podivem, že jste se při takové frekvenci cestování stihli vůbec najít.
Naštěstí jsme se znali už z dřívějška, takže jsme to pak všechno jenom doladili. (směje se)

A jelikož automobilový svět je z větší části pořád ještě doména mužů, tak může být klidná i po stránce nějakého případného pokušení. Mám pravdu?
(směje se) Samozřejmě. Je klidná, v tom není vůbec žádný problém. Člověk si musí srovnat hodnoty.

Vánoce jste strávil doma?
Ano, to jsem stihl dobře. Odjížděli jsme až 26. prosince, takže svátky jsem si užil doma s manželkou a čtyřletou dcerou moc hezky. A Silvestra stejně moc neprožíváme.

Když se vrátíme k vaší profesi, jak jste se vlastně dostal do týmu mechaniků profesionálního automobilového jezdce?
Přes známé od nás z Telče. Bylo to v roce 2003. Martin Prokop tehdy jezdil závody po republice a sháněl mechaniky. A mě mu doporučili naši společní známí.

Předtím jste dělal co?
Jsem vyučený automechanik a pracoval jsem v jedné dílně. Vždycky mě to táhlo k autům. Už odmala, protože můj táta byl taky automechanik.

Vaši dceru ale do téhle rodinné tradice snad zapojovat nebudete. Nebo ano?
Uvidíme, k čemu ji to potáhne. Na to je ale ještě čas. Já se hlavně snažím být s ní co nejvíc, když přijedu domů. Jsem vždycky smutný, když musím pryč od rodiny, ale naštěstí jsou telefony a internet, takže jsme pořád ve spojení.

Na slavné Rallye Dakar doprovodný tým tráví celé dny na nekonečných přejezdech. „Ty jsou třeba čtyři sta, ale i tisíc kilometrů. Táhnete se úzkými cestičkami a kotáry a dorazíte někdy kolem páté odpoledne,“ vypráví šéf mechanik MP Sportu Martin Šmach.

Neměl jste někdy chuť se vším tím cestováním seknout a najít si něco doma?
A to víte, že vám občas něco takového prolítne hlavou. Zvlášť když se toho v přípravě nabalí víc. To si pak někdy říkáte, jestli to máte vůbec zapotřebí. Jenže potom, když je všechno hotové a vyjedeme znovu na závod, tak už je to zase o něčem jiném. A když navíc vidíte, že se povedl nějaký pěkný výsledek, tak vás nějaké myšlenky na konec přejdou.

Jinými slovy, práce je vaším koníčkem...
Ano, velkým. Jinak by to nešlo, když si představíte, kolik času tomu obětujete.

Máte nějakou oblíbenou rallye nebo místo, kam se rád vracíte?
Určitě Finsko. Prostředí a příroda tam jsou nádherné. Všechny ty lesy a jezera - je zážitek to vidět.

Každý si asi dovede představit trénink závodního jezdce, ale jak je to u mechaniků? Máte také nějakou svoji přípravu?
Naše příprava je taková, že vždycky, když se objeví nový vůz, musíme se ho nejprve naučit skládat a rozkládat.

Znamená to, že vy vždycky auto nejprve celé několikrát rozeberete a složíte a až potom vyrážíte na závody?
Přesně tak. Je rozdělané do posledního šroubku a zase složené. Všechny díly se musí pečlivě vyčistit, než se složí. A samozřejmě je potřeba si nachystat i potřebné náhradní díly. Musíte vědět, kterých bude potřeba vzít o něco víc. A po závodě se dělá zase to samé - auto rozdělat, zrepasovat a složit.

Takže vy vlastně pořád dokola skládáte puzzle. Nebo spíš stavebnici lego...
(směje se) Přesně tak. Je to takové velké lego. Hračka pro dospělé automechaniky.

Celý váš tým je skoro pořád pohromadě, nepanuje mezi vámi občas nějaká ta ponorková nemoc? Nelezete si na nervy?
To víte, že se do sebe taky někdy pustíme. Ale to je úplně normální. Za chvilku o tom nevíme. Jsme sehraní, všechno je to týmová práce.

A co Martin Prokop? Ví se o něm, že je výborný automobilový jezdec, ale jaký je v roli šéfa?
Úplně v pohodě. Přátelský, ale taky přísný. Což je samozřejmě potřeba. Každopádně na všem se s ním dá vždycky v klidu domluvit. A je s ním sranda. Stejně jako s ostatními kluky.

Je v popisu práce mechanika i to, že s ním musíte občas vyjet na tréninkovou jízdu?
Samozřejmě, bez toho to nejde. Mechanik si musí vyzkoušet, v jaké rychlosti závodník jede. Uvědomit si, že co se neudělá na sto procent, může být velmi nebezpečné.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Tělo rozhodlo za mě. Francouz ukončil kariéru, během MS si zkusí roli experta

19. dubna 2024  10:49,  aktualizováno  11:04

Aktualizujeme Naposledy chytal v dubnu minulého roku, do aktuální sezony NHL kvůli problémům s kolenem nezasáhl....

Snaha je. Hvězdy Ústí však basketbalisty Pardubic dost provětrávají

19. dubna 2024  10:36

V basketbalovém čtvrtfinále play off s ústeckou Slunetou se zatím nehraje podle pardubických not....

Vystál si frontu na rovníku. Svéráz Eneme teď léčí energii Vyškova

19. dubna 2024

Vlasy má pečlivě spletené do jednotlivých afrocopánků s korálky a ty zase svázané do velkého trsu...

OBRAZEM: Tréninková fantazie! Teplické fotbalisty podpořily dvě tisícovky dětí

19. dubna 2024  9:59

Nevšední den pro fotbalisty i školáky. Prvoligové Teplice ve čtvrtek uspořádaly na Stínadlech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...