DTM je v Německu obrovsky populární, v Česku ale o poznání méně. Jak závody stručně představit?
V Evropě je DTM druhá nejpopulárnější platforma po Formuli 1. Každý závodní víkend je velká událost, která se může rovnat s Grand Prix F1, i když je samozřejmě o trochu méně populární. To dobré na DTM je, že má velmi silnou fanouškovskou základnu, převážně v Německu.
Čím to je, že v Německu přijde za víkend běžně přes sto tisíc diváků?
Tím, že je na fanoušky velmi orientovaná. Můžete se jít podívat téměř kamkoliv, závodníci vám dají autogram nebo se s vámi vyfotí. Něco takového je ve Formuli 1 nemožné, bohužel. Navíc DTM je platforma, která dává možnost i dalším závodům, jako je Porsche Carrera Cup, VW Scirocco Cup a Formule 3 Euro Series. Fanoušci toho mají hodně k vidění.
Tratě Porsche Carrera Cup Deutschland 2012Letošní ročník má 17 závodů a je jednou z doprovodných soutěží na víkendech DTM. Vždy se jedou dva závody, výjimkou byl pátý díl, který se jel jen jednou v rámci 24hodinového závodu na legendární Nordschleife na okruhu Nürburgring. Pověstné Zelené peklo je také s délkou 25,4 km nejdelším okruhem šampionátu a závodníci ho jeli čtyřikrát. Jedno projetí přitom nejrychlejším trvá deset minut. Naopak nejkratší je se 2,3 km Norisring, městský okruh v Norimberku, který závodníci proletí za méně než minutu. Sedm z devíti okruhů leží v Německu, doplňuje je nizozemský Zandvoort a rakouský Red Bull Ring. První a poslední díl seriálu se jede na Hockenheimringu, který je Mekkou německého motorsportu. Závody objíždí Tomáš Pivoda, rozhovor s ním čtěte ZDE. |
Může přijít doba, kdy se jeden ze závodů pojede například v Brně?
Vše by bylo jiné, kdyby v něm jezdil český jezdec. Přitáhl by české sponzory a pak by byl i závod. Pro Německo jste sousední země a v Brně je dobrá trať, takže jiný důvod nevidím.
Co chybí českým jezdcům k tomu, aby se do DTM dostali?
Mám respekt k českým sportovcům. Máte velmi dobré tenisty, fotbalisty a jste silní v hokeji. Nevidím důvod, proč by český závodník nemohl být úspěšný. Musí být ve správný čas na správném místě.
Máte pocit, že by se ten správný čas blížil?
Znám Josef Krále, který je velmi dobrý a jezdí v GP2, jiné jezdce nevidím. Několik nadějných je v kartingu, za adepty na Formuli 1 se ale mohou považovat jen tehdy, že mají silné sponzory.
Platí to i pro DTM?
To je něco jiného. Zde jsou tři tovární týmy BMW, Audi a Mercedes a u jezdců jsou důležité především výkony. Pokud má některá ze značek pocit, že je to dobrý jezdec, ať je z Česka nebo odjinud, není v tom problém, i když nemá objem peněz.
V F1 je to extrémní. Každý jezdec, který se do ní chce dostat, musí sehnat obrovský balík.
To výrazně snižuje šance pilotů z ekonomicky slabších regionů.
V motorsportu s tím máme velký problém speciálně v juniorských kategoriích. Spousta formulových soutěží se považuje za blízké F1, ale jsou příliš drahé. Momentálně potřebujete v GP2 na jednu sezonu 2 miliony eur. Přitom na konci 90. let by bylo možné za tyto peníze startovat ve Formuli 1. To je pro mladé piloty katastrofa, protože nemají šanci ukázat své schopnosti.
Na závody si sáhnete a jetý suvenýr nedáte z rukyDevadesát sedm tisíc diváků na okruhových závodech? Taková byla loni v Německu průměrná návštěva na víkend DTM. Kromě toho přišlo na finále Carrera World Cup na Nürburgringu 220 tisíc lidí. "Atmosféra je úplně... neskutečná," hledá správná slova Tomáš Pivoda, který letos jako jediný Čech závody objíždí. V čem je její kouzlo? Na Norisring o víkendu nepřišlo plánovaných 140 tisíc, ale nejde ani tak o čísla, jako o kvalitu. Na tribunách totiž nejsou diváci, ale fanoušci. Jaký je mezi nimi rozdíl? Tam kde divák láteří, že nezaparkuje, griluje fanoušek u svého karavanu, se kterým je v místě závodu už pár dní. Tam, kde se divák schovává před ostrým sluncem, rudne kůže fanouška na rozpálené Steintribune bez jediné stříšky, když donekonečna porovnává časy v kvalifikaci. Tam, kde si divák cpe do kapes reklamní šunt zdarma, jde si fanoušek koupit tričko své oblíbené automobilové značky, které mu rád podepíše její závodník a ještě se s ním vyfotí. Tak totiž DTM funguje. Není to slepá láska automobilových fanatiků. Na každém kroku je vidět, že tyhle závody jsou skutečně pro lidi, nebo jak říká rakouský manažer Eddi Nikolic "orientované na fanoušky". Každý může trávit v depu dlouhé hodiny a pozorovat práci mechaniků. Když mají chvilku volno, vyvezou náhradní motor na plošině před stan a ukazují hloučku okolostojících jeho speciality. Ojeté pneumatiky se nevyhazují, fanoušci si na ně nechávají podepsat své favority a pod paží si je odpoledne odnášejí domů. Při cestě z okruhu do depa se závodní auta proplétají mezi kolemjdoucími a může se vám stát, že na vás houkne mechanik a vy mu půjdete pomoct tlačit třeba monopost Formule 3 nebo DTM Mercedes AMG C-Coupé. Své vyznavače si hýčkají i BMW, Mercedes a Audi, jejichž speciály jezdí DTM. Je libo zajet si v BMW přímo trať Norisringu? Žádný problém, vystůjte si ale tu frontu k trenažéru. Taky je možné si vyzkoušet jaké to je, když se auto převalí přes střechu nebo se poměřit s kamarádem ve vyměňování kola u závoďáku. Němci mají určitě bohatší a delší historii motorsportu než my, přesto se nemůžu zbavit pocitu, že kdyby se chtělo, dalo by se to u nás alespoň v malém měřítku napodobit. |