Posun Závodu míru ze čtvrté do třetí kategorie Mezinárodní cyklistické unie UCI přinesl zvýšený zájem profesionálních stájí i více peněz pro nejlepší v pelotonu. "Ještě o stupínek výš, to je náš cíl. Rádi bychom se dočkali už příští sezonu. A když ne, tak v roce 2003," říká Pavel Doležel, ředitel závodu.
Letošní ročník odstartuje 11. května v Lodži a do cíle v Postupimi dojede kolos 628 osob a 150 vozů v konvoji 19. května. Z celkového počtu 22 týmů patří šest do první divize, jsou to zvučná jména DOMO Farm Frites, Deutsche Telekom, Mapei, Festina a dva nováčkové, německý Coast, vedený slavným trenérem někdejší reprezentace NDR a později Švýcarska Wolframem Lindnerem, a dánský CSC World Online, jemuž šéfuje Dán Bjärne Riis, vítěz Tour de France.
"Počet profesionálních týmů první divize se zvyšuje, ale nabídnout aspoň jedno dvě jména, která lidem opravdu něco říkají, to je náš úkol do budoucna," prohlašuje ředitel Doležel. Letos nepojedou dva z nejslavnějších bardů závodu, čtyřnásobní vítězové Němci Steffen Wesemann a Uwe Ampler. "Jel bych, jen kdybych byl v takové formě, abych vyhrál," řekl nedávno Wesemann.
Osobnostmi pelotonu by mohli být stájoví druhové z Farm Frites, loňský vítěz Polák Piotr Wadecki a Tomáš Konečný. V zahraničních týmech pojedou i další dva čeští cyklisté, Ondřej Sosenka z polské CCC Mat a Richard Faltus z německé Agro Adler. "Na Závod míru se těšíme, měli bychom být vidět," řekl Jiří Ženíšek, manažer domácí stáje druhé divize Wüstenrot - ZVVZ.
Pořadatelé přijali i tým třetí divize PSK Remex, kdežto stáj JOKO - Velamos byla odmítnuta. "Svou výkonností by její jezdci na úroveň závodu nestačili," řekl ředitel Doležel. Čtyři dny před startem doznala startovní listina změny, když nizozemskou stáj Batavus nahradí americký tým Saturn, který patří rovněž mezi celky druhé divize.
Oproti dřívějším dobám se začíná o týden později. "Posunuli jsme start především kvůli počasí, abychom mohli absolvovat horské terény," vysvětloval Pavel Doležel, který považuje za královské etapy čtvrtou do Olomouce a sedmou z Plzně do Cvikova. "Tam se bude o mnohém rozhodovat, hodně napoví i výsledky 8. etapy, kterou je časovka na 25,8 kilometrů," dodal.
Rozpočet závodu se zvýšil o jeden milion korun, vysoko převyšuje dvacet milionů. Stoupla částka na peněžní prémie ze 160 na 180 tisíc marek (3 200 000 korun), vítěz dostane 12 500 marek, téměř čtvrt milionu korun. Za startovné pro jednotlivé stáje se vyplatí víc než za prémie.