Jezdci Red Bullu šli do kvalifikace v pozici jasných favoritů a předpoklady naplnili na sto procent. Vettel a Webber se střídali v čele pořadí od prvních minut boje s časomírou.
V trénincích podávali vyrovnané výkony, a tak se čekal napínavý souboj o pole position. Ale ani toto drama se nekonalo. Hned druhým kolem ve finálových jízdách nasadil Vettel laťku tak vysoko, že ani sám se už nedokázal k času 1:18,773 minuty přiblížit.
Třetího Alonsa porazil německý pilot o více než vteřinu, šestého Rosberga o téměř dvě a půl! Právě Alonso získal minulý rok v Maďarsku pole position časem o necelé tři vteřiny horším než dnes Vettel. Na současné konfiguraci okruhu, který byla představena v sezoně 2003, ještě nikdo tak rychlý nebyl. Ani Michael Schumacher v roce 2004 se pod hranici 1:19 minuty dostat nedokázal.
Jenže před závodem není nic jasné. Ferrari má lepší starty a v Maďarsku se předjíždět nedá. Pokud bude Alonso v čele závodu od první zatáčky až do cíle, nebude to velké překvapení. Pro Vettela jsou letos výhry v kvalifikacích a následné propadáky v závodech oblíbeným sportem.
Piloti Ferrari si však musí hlídat také záda, protože za nimi bude číhat vždy nebezpečný Lewis Hamilton. Ačkoliv aerodynamický přítlak jeho McLarenu nedosahuje kvalit Red Bullu nebo Ferrari, musí se s bývalým mistrem světa počítat. Naopak těžké to bude mít jeho týmový kolega Jenson Button. Začínat z jedenácté příčky není na úzkém maďarském okruhu zrovna jednoduché.
Ani Nico Rosberg na šestém místě, Vitalij Petrov na sedmém a Robert Kubica na osmém by do boje o stupně vítězů zasáhnout neměli. Rychlost jejich monopostů není v Maďarsku zrovna ideální.
Umístěním v první desítce mile překvapili veterán Pedro de la Rosa ze Sauberu a mladík Nico Hülkeneberg z Williamsu. Naopak další zklamání si prožil legendární šampion Michael Schumacher. Jezdil časy hluboko pod výkony týmového kolegy z Mercedesu Rosberga a závod pro něj začne ze sedmé řady.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Povrch asfaltu klikatého Hungaroringu rozpálilo slunce na více než 40 °C, což znamenalo, že s přilnavostí pneumatik neměli mít jezdci v kvalifikaci problémy. A také neměli. Maďarský okruh je známý nejen tím, že se na něm v podstatě nedá předjíždět, ale také tím, že jezdecké chyby a nehody zde nejsou příliš časté.
První trénink měl být tradiční vyřazovanou zástupců nových týmů, ke kterým se měl jako vždy přidat jeden ze zástupců zavedených stájí. Většinou to bývá pilot italského Red Bullu závodícího s názvem Toro Rosso, ale na pomalých tratích chybí konkurenceschopnost vozům stáje Force India, takže Sutil s Liuzzim se museli hodně snažit, aby postoupili z poslední části kvalifikace.
Podobné problémy měl překvapivě také Michael Schumacher z týmu Mercedes. S bývalým šampionem to jde celou sezonu jen z kopce. V Maďarsku se však Schumacher na měkké sadě gum zachránil, takže Černý Petr zůstal v ruce Japonci Kobajašimu. Mladší zástupce stáje Sauber svá poslední měřená kola nezvládl a odstartuje jako osmnáctý. V rozhodující jízdě ho zpomalil jeden z vozů Hispania Racing.
V pořadí nových týmů nečekaně porazil tým Virgin konkurenční Lotus. Tradičně nejlepší z nových zástupců Kovalainen nestačil na rychlého Němce Glocka. V souboji jezdců Hispania Racing se podceňovaný Japonec Jamamoto dotáhl na dosah Brazilce Senny, který patří mezi největší zklamání sezony.
Nejlepší výkony si podle předpokladů připsali piloti týmu Red Bull. Nejlépe začal vettel, hned za ním byl Webber. Ale oba zatím kroužili po dráze tak na půl plynu... Třetí byl Kubica a daleko vzadu nezůstali ani Rosberg a oba piloti Ferrari.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Hned při prvním výjezdu na dráhu se do čela vyhoupli piloti Red Bullu. Vettel s Webberem ubrali opět nějakou tu desetinu vteřiny, a pak se mohli pohodlně usadit v boxech a jen sledovat, jak se všichni ostatní snaží z jejich výkony něco udělat. Red Bull čeká v Maďarsku stejná nedostižnost, jako tomu bylo letos například v Barceloně.
Alonso, Kubica, Petrov nebo Hamilton s postupem do finálové dewítky problémy neměli, ale to už se nedalo říct o Buttonovi s druhým McLarenem, nebo pilotech Mercedesu, kteří se museli o finálovou desítku do poslední chvíle rvát s Barrichellem a Hülkenbergem z týmu Williams.
Před posledními letmými koly se nakonec ještě red bully vydaly na dráhu, ale mělo to jen ten výsledek, že Webber překonal Vettela. A zvýšení náskoku na konkurenci.
V Mercedesu se ukázal výrazný rozdíl mezi jeho dvěma jezdci. Rosberg porazil Schumacher téměř o vteřinu a hladce postoupil, zatímco sedminásobný mistr světa odstartuje až jako čtrnáctý!
Ale na zklamání od Michaela Schumachera jsme si už letos zvykli. Zato není pravidlem, aby na špatnou formu svého vozu tentokrát doplatil také mistr světa Button. Brit nezvládl ideálně poslední letmé kolo a bude startovat jako jedenáctý.
Naopak se mohl radovat německý mladík Hülkenberg, který celkem netradičně porazil týmového kolegu Barrichella a mohl bojovat ve finálové části kvalifikace. A vůbec se nečekal postup Pedra de la Rosy z týmu Sauber, jehož týmový kolega Kobajaši zůstal viset hned v prvním kvalifikačním měření sil.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Jezdci Red Bullu teprve teď ukázali, co dokáží. Sebastian Vettel se hned ve druhém letmém kole dostal pod hranici 1:19 minuty, zatímco všichni další až na Webbera se většinou bez nadějí na úspěch snažili prolomit 1 minutu a dvacet vteřin.
Nejblíže red bullům byl před rozhodujícími koly Fernando Alonso následován svým týmovým kolegou z Ferrari Felipem Massou a opět vynikajícím Lewisem Hamiltonem ze stáje McLaren.
Vettelův předchozí výkon už nikdo nepřekonal, i jeho týmový kolega Mark Webber byl hodně daleko. Nic se nezměnilo ani na dalších místech, Hamilton se před jezdce Ferrari nedostal. Výborné šesté místo si připsal Nico Rosberg z Mercedesu.
Zklamaný byl Polák Kubica, který odstartuje až jako osmý a nečekaně prohrál se svým týmovým kolegou z Renaultu, Rusem Petrovem. K tomu došlo poprvé v sezoně.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Maďarska
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:20.417 | 1:19.573 | 1:18.773 |
2. | Mark Webber Red Bull |
1:21.132 | 1:19.531 | 1:19.184 |
3. | Fernando Alonso Ferrari |
1:21.278 | 1:20.237 | 1:19.987 |
4. | Felipe Massa Ferrari |
1:21.299 | 1:20.857 | 1:20.331 |
5. | Lewis Hamilton McLaren |
1:21.455 | 1:20.877 | 1:20.499 |
6. | Nico Rosberg Mercedes |
1:21.212 | 1:20.811 | 1:21.082 |
7. | Vitalij Petrov Renault |
1:21.558 | 1:20.797 | 1:21.229 |
8. | Robert Kubica Renault |
1:21.159 | 1:20.867 | 1:21.328 |
9. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:21.891 | 1:21.273 | 1:21.411 |
10. | Nico Hülkenberg Williams |
1:21.598 | 1:21.275 | 1:21.710 |
11. | Jenson Button McLaren |
1:21.422 | 1:21.292 | |
12. | Rubens Barrichello Williams |
1:21.478 | 1:21.331 | |
13. | Adrian Sutil Force India |
1:22.080 | 1:21.517 | |
14. | Michael Schumacher Mercedes |
1:21.840 | 1:21.630 | |
15. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:21.982 | 1:21.897 | |
16. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:21.789 | 1:21.927 | |
17. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:21.978 | 1:21.998 | |
18. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:22.222 | ||
19. | Timo Glock Virgin |
1:24.050 | ||
20. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:24.120 | ||
21. | Jarno Trulli Lotus |
1:24.199 | ||
22. | Lucas di Grassi Virgin |
1:25.118 | ||
23. | Bruno Senna HRT |
1:26.391 | ||
24. | Sakon Jamamoto HRT |
1:26.453 |