Proč má Lopraisova Tatra ve startovní listině v kolonce "země" CZ/SK? Vojtěch Štajf, který před rokem na Dakaru seděl v kamionu v důležité roli navigátora, dá přednost pobytu v Evropě a účasti na slavné rallye Monte Carlo.
"Čekáme s manželkou přírůstek do rodiny, tak bude lépe, když budu někde poblíž. Ale asi hlavním důvodem je fakt, že mi doktoři kvůli nedávnému otřesu mozku nedoporučili pobyt ve vysokých nadmořských výškách. A těch bude v Andách požehnaně," vysvětloval Štajf.
Důležitý nováček
V kabině kamionu ho vyměnil slovenský navigátor Jaroslav Miškolci, který se pokusí v roli nováčka nezklamat a dovézt svého pilota až do cíle. "Je to pro mě obrovská čest, poslední měsíce se intenzivně učím. Nesmí mi nic uniknout," chystá se Miškolci.
Náročné role se nebojí, i když dobře ví, že navigátor spí nejméně z celé posádky. "Příprava na další etapu mi zabere přibližně tři až pět hodin. Před půlnocí nemám šanci zalehnout," dodal Miškolci, jehož role si považuje i sám Loprais. "Pokud bych měl označit nejdůležitějšího člena posádky, je to bezpochyby navigátor. Pilot je až za ním," říká Aleš Loprais, který před rokem na premiérovém jihoamerickém Dakaru cíl neviděl. Zradila ho spojka.
Lopraisovci vybojovali před pár měsíci třetí místo na ruské rallye Hedvábné stezky, kde prohráli pouze s nejrychlejším Kabirovem a Nizozemcem Geradem de Royem, který však na Dakar nedorazí. Jeho tým vysílá do Jižní Ameriky pouze jeden kamion Iveco s Aduaou za volantem.
Letošní Dakar má být více písečný než loňský, kde se křižovala dunová pole jen v pár etapách. Aleš Loprais se na obrovské písečné kopce v pustá Atacamě nesmírně těší.
"Pouště a duny jsou naše nejsilnější stránka. Vždy tam získáváme a věřím, že tentokrát tomu bude stejně. Profil trati nám letos nahrává více než před rokem. A v Atacamě jsou největší duny na světě, takové v Africe nenajdete. To by mohlo být naše plus," věří si mladý Loprais, který bude mít opět v zádech dva kamiony, z nichž jeden bude řídit jeho strýc Karel, vždy připravený přispěchat s radou a pomocí.
Dakar neupadá
Aleš Loprais se rázně staví proti názorům, že Dakar v Jižní Americe upadá, a na rozdíl od Tomáše Tomečka by se nerad vracel do Afriky. Konkurenční Africa Race, který startuje 27. prosince, tedy o pět dní dříve než Dakar, za vážného soupeře nepovažuje.
"Všichni favorité jsou na Dakaru. Bude tam to nejlepší ze světa dálkových rallye, Africa Race (jenž mimochodem organizují bývalí pořadatelé Dakaru) jako hrozbu nevidím," myslí si Loprais.
Ani úbytek účastníků nejslavnější dálkové automobilová soutěže nevidí jako známu poklesu popularity. "V době ekonomické krize se šetří všude, a Dakar není výjimkou. Letos bude přibližně o 30 procent méně účastníků, ale to zmizely většinou asistenční a doprovodné vozy. To je pro nás jen dobře, bude nás brzdit méně aut, jenž je často velmi obtížné předjet," vysvětloval Loprais.
Favorité Dakaru v soutěži kamionů
501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 |