Závada baterie hned pátý den ho sesadila nejen z průběžného vedení, ale také mu vzala reálné šance na pódiové umístění. Přesto se po těžkém rozhodování dál pral s konkurencí a dokázal vyhrát několik etap.
"Tehdy jsem hned volal domů, abych je ujistil, že jsme v pořádku. Ale bylo jasné, že je konec. Nesplníme náš cíl. Samozřejmě umístění v top deset nebo top pět je skvělé, ale mě zajímá jen bedna," vysvětloval Loprais.
Poté se však vzepjal k výkonům, kterými prokázal svou příslušnost k absolutní světové elitě dálkových rallye. Porážel všechny soupeře. Navzdory možné ztrátě motivace, navzdory staršímu stroji.
"Jeli jsme se zátěží o 500 kilogramů větší a do toho jsme měli o tisíc otáček nižší točivý moment než ostatní kamiony v první desítce. I přesto jsme dokazovali, že se s tím autem dá jet velice rychle,“ popisuje stav repasovaného kamionu z Dakaru 2011.
Pro rok 2014 však chystá místo Princezny zcela nový stroj. "Královnu". Ta již stojí na čtyřech kolech a neputovala Jižní Amerikou jen proto, že nebylo dost času na její otestování.
"Opět bude červená. Bude rychlejší, modernější a hlavně lehčí," říká synovec šestinásobného dakarského vítěze. "A máme spoustu věcí, které by šly zlepšit. Náš největší problém však je, že jsme malý tým a nemáme za sebou rychlou asistenci v závodě." S tím půjde však těžko něco dělat. Další auto v závodě by stálo další miliony.
Navzdory všem nedostatkům jel Loprais skvěle. Matematika hovoří jasně. Pokud by nepřišel problém s baterií, nejnáročnější závod světa by vyhrál.
"Vyhráli jsme etapu, byli jsme v celkovém vedení kamionů. Princezna jela jako hodinky. Nebýt páté etapy, tak s přehledem kontrolujeme naši kategorii," potvrzuje závodník pro Český rozhlas. "Já pořád opakuji, že pro bramborovou medaili jsme nepřijeli, takže čtvrté místo pro mě znamená nedojet."
Loprais poprvé v Jižní Americe dojel až do cíle. Zásluhu na tom má i jeho nový tým, hlavně si pochvaloval nového navigátora Serge Bruynkense. Belgičan má zkušenosti z posádky nizozemského matadora rallye Van Vlieta. "Lepšího navigátora jsem doposud neměl," chválí ho Loprais.
A jak bude vypadat příští ročník? S novým autem a stále stejnou motivací? "Jdeme do toho po hlavě a nebojíme se ničeho. Jednou to prostě musí vyjít,“ uzavřel Loprais.
V kokpitu Lopraisovy tatry na Rallye Dakar
16. ledna 2013 |