Když odmyslíte výhrůžku přítelkyně, jaký máte před startem cíl?
Je to nejtěžší závod na světě, proto je prioritou dojet ve zdraví. Jsme ale závodníci, a tak se chceme dostat na přední příčky, i když to bude strašně těžké.
Jak se změnila konkurence?
Je výrazně silnější než v posledních letech. V kategorii kamionů očekáváme nejvyšší účast v historii, Rusové nasadili šest strojů, Holanďani ještě o hodně víc. Myslím, že to bude rusko-holandský souboj, do kterého se vklíní naše posádka. Pevně tomu věřím.
Ale největším favoritem je asi znovu Vladimir Čagin, že?
Určitě patří mezi nejužší okruh favoritů, ale nikdo nemá dopředu nic jistého. Ani Čagin. Čím víc se bude blížit konec závodu, bude jasnější, která tři nebo čtyři auta budou bojovat o celkové vítězství. A v tu chvíli bychom chtěli být na dostřel.
Dakar 2011Aleš Loprais a spol. vyrazili na Dakar 2011. Hlavně chtějí dojet a prohánět Kamazy. Pomoci má i navigátor Josef Kalina, který byl u úspěchů Karla Lopraise. |
V posledních dvou letech jste nedojeli. Podle některých to bylo tím, že jste byl až přemotivovaný.
Pro nás je každým rokem prioritou dojet. Ovšem jedeme také za výsledkem - a když jedete extrémně rychle, tak se občas může chybička vloudit. Musíme najít ideální kompromis mezi tím, abychom auto nerozbili, ale zároveň byli dostatečně rychlí.
A toho docílíte jak?
Celá posádka je dost zkušená, abychom se s tím vypořádali. V konečném výsledku bude záležet na nás a na konkurenci, ale taky třeba na štěstí.
Máte nové auto - lehčí a rychlejší. Je to znát?
Je rychlejší, to znát samozřejmě je. Ale nesmíme usnout na vavřínech, protože ostatní mají také hodně silné stroje. Na závodech na Hedvábné stezce představili Rusové tak rychlé rakety, až nám z toho spadla brada.
V zázemí Rusy asi nepřekonáte. Je ale něco, v čem jste lepší?
Soudržností týmu a tím, že na nás není takový tlak.
Na vlastní kůžiNovinář iDNES.cz si zkusil, jaké to je projet se závodní Tatrou. V kabině se v simulovaných dakarských podmínkách pomlátil, ale poznal, že auto je na slavný závod připraveno. |
Dakar zavedl nová bezpečnostní pravidla - třeba systém ochrany krku a hlavy HANS nebo nehořlavé prádlo. Zamlouvá se vám to?
V systému HANS nevidím pro rallye v kamionech smysl, naopak si myslím, že by mohl být pro jezdce i nebezpečný. My totiž na rozdíl od jezdců formule jedna víc kroutíme hlavou. Uvidíme, jak na to budou reagovat organizátoři, protože to zvedlo vlnu nevole a dokonce někteří jezdci sepisují i petici.
A nehořlavé prádlo?
To už taková komplikace není, navíc to má své opodstatnění. Holt budeme zpocení o tři minuty dřív. Každopádně budeme všechna pravidla respektovat, i když se nám třeba tolik nezamlouvají.
Třetím rokem po sobě se Dakar jede v Jižní Americe. V čem je to jiné než v Africe?
V Jižní Americe je trať víc rozmanitá. Jedete a vidíte hory vysoké přes tři tisíce metrů, pak vás zase čeká sjezd do nížiny, na jiném místě vidíte kolem trati kaktusy... Je to těžší než v Africe, stroje víc trpí, ale o to je větší motivace tu trať pokořit.
Poprvé na Dakaru nebude od začátku váš strýc Karel...
... ten by měl přiletět v půlce soutěže.
A bude to v něčem komplikace, že tam s vámi tu první polovinu Dakaru nebude?
Jsou telefony a internet, takže z hlediska komunikace to nebude žádný problém.