Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Loprais a spol. vyrazili na Dakar 2011. Hlavně chtějí dojet a prohánět Kamazy

V NOVÉ TATŘE. Aleš Loprais se při testech na Dakar 2011 usmíval. Bude se smát i v cíli slavného závodu? | foto: Jan Stacha

27 2010
Poslední dva ročníky dakarské rallye Aleš Loprais nedojel, což teď chce změnit. Spolu se svým týmem si dal za úkol prohánět kamiony Kamazu. Pomoct by mu k tomu měl zkušený navigátor Josef Kalina, který dřív dlouho spolupracoval s jeho strýcem Karlem Lopraisem.

"Doufám, že tentokrát do cíle dojedeme, to je hlavní úkol. Ale zároveň jsme i závodníci, takže se budeme snažit o co nejlepší výsledek," řekl Aleš Loprais pár hodin před tím, než se spolu s první částí Loprais Tatra Teamu vydal na cestu do Jižní Ameriky.

Posádka

Loprais Tatra Team

Aleš Loprais
pilot

Josef Kalina
navigátor

Milan Holáň
hlavní mechanik

Doprovodný vůz
tři mechanici plus dva lidé v novinářském vozu

Ke smělým úmyslům má dva velké důvody. Zaprvé: týmu se povedlo vylepšit kamion. Zadruhé: za navigátora Jaroslava Miškolciho, který do Ameriky nemůže z rodinných důvodů, se podařilo sehnat velezkušeného Josefa Kalinu. Toho, který dřív pomáhal k velkým úspěchům Karlu Lopraisovi, šestinásobnému vítězi Dakaru.

"Není lepšího navigátora, než je Pepík," tvrdí Monsieur Dakar, jenž si poslední triumf připsal v roce 2001.

Změna na postu navigátora proběhla ve spěchu. Jedenašedesátiletý Kalina na prezentaci před odjezdem ještě neměl ani týmové tričko.

"Všechno je to hodně narychlo. S Jaroslavem Miškolcim jsem velký kamarád - jdu do toho vlastně hlavně proto, že mi vysvětlil vážné důvody, proč do Ameriky nemůže. Byl to hlavně on, kdo mě přemluvil, abych jel. A týmu můžu slíbit jen to, že budu s vytřeštěnýma očima sledovat, abychom jeli správně," usmíval se Kalina, trojnásobný vítěz Dakaru.

Jinak je vlastně všechno při starém. Oproti konkurenci bude mít český tým mnohem skromnější podmínky. Kromě závodního kamionu vyráží jen jedno doprovodné vozidlo. Dohromady osm lidí.

Nový vůz

Očima hlavního mechanika týmu

"Auto se nám podařilo hodně odlehčit, a to zhruba o pět set kilogramů. Zaměřili jsme se i na podvozek a motor, který má nyní tisíc koní a dovoluje nám jet o něco větší rychlostí než dřív. Uvidíme, jak to celé dohromady bude fungovat v závodě, ale při testech to vypadalo všechno dobře."
Milan Holáň, hlavní mechanik týmu

"V závodním poli bude deset až dvanáct aut, která mohou vyhrát - a to počítám jenom tři Rusy, protože ostatní budou jen takoví nosiči vody. Prostě nás čeká obrovská konkurence. Bude to i o udržení temperamentu na uzdě," mrkl Kalina spiklenecky na Aleše Lopraise, který je obrovskou motivací a z ní plynoucích chyb známý.

Se svým novým navigátorem souhlasil i Loprais: "Nikdo nemá dopředu nic jistého. Ani Čagin. V první polovině Dakaru pojedeme víc na jistotu, protože jsou to trochu snadnější etapy, ve kterých až tolik získat nemůžete. Čím víc se bude blížit konec závodu, bude jasnější, která tři nebo čtyři auta budou bojovat o celkové vítězství. A v tu chvíli bychom chtěli být na dostřel."

Rallye Dakar se třetím rokem po sobě jede v Jižní Americe, konkrétně na území Argentiny a Chile s nebezpečnou pouští Atacama. Závod startuje na Nový rok, do cíle jezdci přijedou 16. ledna.

Loprais a spol. si přejí, aby i oni byli mezi těmi, kdo Dakar dokončí celý. "Snad se k tomu přidá i dobrý výsledek," zadoufal jezdec, který má ve slavném závodě na kontě jedno třetí místo z roku 2007.

Rallye Dakar

Proč se jede v Jižní Americe?

Poslední Rallye Dakar se jel v Africe v roce 2007. O rok později musel být kvůli bezpečnostním rizikům zrušen, protože pořadatelé nedokázali zajistit bezpečný průjezd územím Mauritánie, kde měly proběhnout klíčové etapy.

Dakar ale nezemřel úplně, jen se přesunul na jiný kontinent. V roce 2008 se poprvé jelo v Jižní Americe, kde slavný závod zůstal dodnes.

"Myslím, že je to v současné politické situaci v Africe nejlepší možné řešení. Myslím ale, že se brzy Dakar přesune ještě jednou, a to do Ruska. Mají tam peníze a takhle slavný závod by tam měli moc rádi," řekl Aleš Loprais.

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze