Sebastien Loeb jel v Monaku teprve druhou soutěž s vozem nejvyšší kategorie WRC, když premiéru měl loni v San Remu, kde dojel druhý. Je mu sedmadvacet let a jeho největším úspěchem je loňský titul světového šampiona ve třídě Super 1600. Předtím byl šotolinovým mistrem Francie či vítězem pohárové série Citroen Saxo Cup. Letos pojede jen sedm soutěží mistrovství světa.
Podivná penalizace před triumfem
Triumfu Loeba předcházela diskutabilní příhoda. Pilot citroenu dostal za nedovolenou výměnu kola penalizaci dvou minut a měl se tak propadnout z prvního místa. Tým se ale odvolal a jury změnila trest na podmínečný. Druhý Tommi Mäkinen se subaru toužící po čtvrtém zlatu z Monte za sebou tak jen kroutí hlavou. Totéž činí i další jezdci a šéfové stájí.
A o co v případu Loeb vlastně šlo? Jezdec si nechal v noci na dnešek vyměnit kolo v tankovací zóně, což předpisy nedovolují. Maršálové FIA měli hned jasno: Lídra rallye potrestali penalizací dvou minut. Jenže vedení Citroenu Sport se odvolalo a jury svůj verdikt proměnila v podmínečný. Nevídané.
O prvenství rozhodne FIA
"Je to stupidní a neměl by tu být žádný prostor k debatám. Ano, mohlo se to stát komukoliv, ale pravidla jsou přece jen jedny," oglosoval verdikt maršálů šéf týmu Peugeot Corrado Provera. manařer citroenu Michel Perin poznamenal: "Nechceme to zatím nijak komentovat, je to hrozný omyl. Je hloupost, že bychom měnili gumy, abychom byli nejrychlejší na 900 metrech."
Loeb musí na potvrzení svého vítězství čekat. O protestu, která proti penalizaci ihned podala stáj Citroën, bude jednat vedení světové federace FIA v Paříži. Pokud FIA rozhodne o Loebově potrestání, připadne prvenství Mäkinenovi, který by se tak stal nejúspěšnějším jezdcem v historii šampionátů. Bývalý čtyřnásobný mistr světa útočil v Monacu na 24. vítězství v kariéře a čtvrtý úspěch v soutěži za sebou.
Mäkinen i McRae ve finále zpomalili
"Zpomalil jsem, protože nebylo proč spěchat. Jinak jsem byl připraven bojovat na sto procent. Vítězství přijmeme, pokud nám ho přiklepnou," prohlásil Mäkinen, který by výhrou získal čtvrté zlato v Monaku za sebou a především by se stal s nejlepším jezdcem historie.
Spokojenost panovala v týmu Ford, který si díky třetímu Sainzovi a čtvrtému Colinu McRaeovi připsal deset bodů. "Nechtěl jsem jet rychleji. Bylo by příliš snadné zahodit ty body. S takovým vstupem do sezóny jsem spokojen," pravil Skot, který loni musel odstoupit v Monte Carlu v předposlední erzetě z vedoucí pozice.
Výsledky, Rallye Monte Carlo:
1. Loeb (Fr./Citroën) 3:58:44,8, 2. Mäkinen (Fin./Subaru) -45,9, 3. Sainz (Šp./Ford) -2:01,6, 4. C. McRae (Brit./Ford) -2:43,9, 5. Grönholm (Fin./Peugeot) -2:53,3, 6. Solberg (Nor./Subaru) -3:15,5, 7. Panizzi (Fr./Peugeot) -4:08,0, 8. Burns (Brit./Peugeot) -5:02,3, 9. Delecour (Fr./Mitsubishi) -6:21,8, 10. Gardemeister (Fin./Škoda) -7:28,3, ...13. Eriksson (Švéd./Škoda) -10:55,7.
Pořadí MS:
1. Loeb 10 b., 2. Mäkinen 6, 3. Sainz 4, 4. C. McRae 3, 5. Grönholm 2, 6. Solberg 1.
Pohár konstruktérů: 1. Subaru 12, 2. Ford 10, 3. Peugeot 4.
Pilot Sebastien Loeb (vpravo) se spolujezdcem Danialem Elenem z Francie oslavovali 20. ledna v Monte Carlu na voze Citroen Xsara vítězství v jubilejním 7O. ročníku Rallye Monte Carlo |