Letošní sezona byla zklamáním, hodnotí Charouz po testech F1

  13:17
Automobilový závodník Jan Charouz má po sezoně a promluvil o svých šancích ve formuli 1, o uplynulé sezoně a o plánech plánech pro rok 2012.

Jan Charouz při závodě Auto GP v Brně | foto: BPA

Při testech mladých talentů se v Abú Zabí mohl ukázat i Jan Charouz. Čtyřiadvacetiletý jezdec je vedle Josefa Krále jedinou současnou českou nadějí na mezinárodním okruhovém parketu. Na trati poslední Velké ceny testoval vozy HRT F111 a Renault R31.

Jak byste zhodnotil letošní sezonu a její vyvrcholení ve formuli 1?
Uplynulá sezóna Světové série Renault pro mě byla bohužel trošku zklamáním. V průběhu roku jsem měl pár dobrých výsledků, ale kvůli několika chybám nestál konečný výsledek za moc. Na druhou stranu jsem v průběhu sezóny měl několik příležitostí řídit F1, ať už při testování nebo při exhibicích, což mi přidalo spoustu cenných zkušeností, které se mi teď hodily do testů nováčků.

Ve středu dopoledne v Abú Zabí jste byl s vozem Hispanie Racing rychlejší, než Dani Clos v úterý dopoledne. Španěl přitom možná příští rok pojede formuli 1. Dodalo Vám to hodně sebevědomí?
Určitě, jsem rád, že jsem se s autem hned od prvního kola sžil a mohl jsem hned jezdit rychle. Dani je výborný jezdec, takže jsem měl opravdu dobré srovnání.

Český jezdec Jan Charouz. na okruhu v Abú Zabí v monopostu F1 týmu Renault.

Jan Charouz. na okruhu v Abú Zabí poprvé v kariéře testoval aktuální monopost formule 1.

Jak byste shrnul váš test s vozem Renault F1?
Testování s vozem Renault bylo hlavně o sbíraní dat pro tým. Testovali jsme nové aerodynamické prvky a hlavně nové gumy na příští rok. Skoro celý den jsem měl na autě spoustu různých senzorů a čidel a tým spoléhal na to, že jim poskytnu detailní zpětnou vazbu o různých směsích gum. Vůz nastavit dokážu, ale je to samozřejmě složitější než ostatní formule. Hlavně díky systému KERS, který hodně ovlivňuje chování auta při brždění a výjezdu ze zatáček.

V čem vidíte rozdíly mezi špičkovým renaultem a zametačem pole z Hispanie?
Hlavním rozdílem mezi týmy je jejich velikost a zkušenosti. Tým Renault má k dispozici víc než dvakrát tolik lidí a mnoho let zkušeností s F1. HRT je dobrý tým, ale začínali loni z ničeho a to není lehké. Vyvinout systém KERS, nebo nové aerodynamické stojí čas a peníze a myslím, že tým za tu krátkou dobu odvedl dobrou práci.

Jste oficiálním náhradníkem Renaultu-F1. Co přesně tato role znamená?
Jsem součástí týmu, což znamená, že jezdím na závody, chodím na týmové schůzky ohledně nastavení, strategie a tak dále. Potom při ježdění sedím s inženýry napojený na interkom a poslouchám všechno, co se děje. Nezdá se to, ale na týmovém interkomu během jízdy nonstop někdo mluví. Sledují se veškeré hodnoty auta a motoru, a diskutuje se o vývoji závodu a strategii.

Byly vaše dva závody GP2 v Abú Zabí opravdu jen přípravou na testy F1, nebo pomýšlíte na účast v kompletním ročníku GP2 roku 2012?
Zatím je moc brzo mluvit o sezóoně 2012. V tomto případě byl závod opravdu jen přípravou na F1, pokud bych chtěl vážně přemýšlet o GP2, určitě by to nešlo jen tak přijít a jezdit. Je potřeba hodně testovat, hlavně když je pak při závodě jen třicetiminutový trénink.

K angažmá v týmu GP2 Carlin pro Abú Zabí došlo hodně narychlo. Jak jste osobně s vaším výkonem spokojen?
Čekali jsme dlouho na potvrzení testování s týmem Lotus Renault GP. V Momentě kdy bylo jasné, že pojedu, chtěl jsem být co nejlépe připravený a závod GP2 mi hodně pomohl, jak fyzicky, tak dostat se zase do rytmu. Poslední závod Světové série Renault jsme měli více než před měsícem.

Závod GP2 jste absolvoval s nálepkou firmy Genii patřící majiteli Renaultu F1 Gerarda Lopeze. Do jaké míry Lopez Vaší kariéru podporuje?
Finanční skupina Genii hodně podporuje motorsport, hlavně skrz jejich managementovou agenturu Gravity. Ta podporuje mladé talentované jezdce a dělá vše pro to, aby je dostala do formule 1. Letošní rok jsem měl tu čest být zařazen do této skupiny jezdců.

Čím se hlavně liší vozy Renault-3,5, s nimiž jste letos jezdil, od vozů GP2? Jak velký byl skok do kokpitu F1?
Skok je to poměrně velký, hlavně ve výkonu. GP2 má skoro o 200 koní víc než FR 3.5 a F1 ještě o 100 koní víc. Největším rozdílem u F1 je ale přítlak v zatáčkách a brzdy. Opravdu chvíli trvá, než si na to člověk zvykne, hlavně na velké přetížení.

Český jezdec Jan Charouz. na okruhu v Abú Zabí v monopostu F1 týmu Renault.

Váš otec je názoru, že Vám ročníky 2007-2009 strávené ve sportovních prototypech ubraly na citu pro jízdu v monopostech. Vidíte to také tak?
Určitě na tom něco bude. Jízda s prototypem je od F1 a jiných formulí hodně rozdílná. Také se klade důraz spíš na vyrovnanost časů v závodě, nedělání chyb a šetření gum. Jede se na 95% a je to spíš maraton než sprint. Startovní pozice není moc důležitá, protože se jede na 6 až 24 hodin. U F1 je to naopak, je důležité dostat s auta maximum na nových gumách v kvalifikaci, tak aby měl jezdec do závodu co nejlepší výchozí pozici. Závod se potom jede skoro na hraně. Tyhle zkušenosti mi chybí.

Na druhou stranu, kdybych to měl udělat znovu, udělám to stejně. Pohár Le Mans Series nebyl tak časově náročný a mohl jsem si během něj vystudovat univerzitu v Londýně.

Poslední dvě sezony strávené v seriálu Světové série Renault jste nepatřil mezi absolutní špičku, pomohly vám přesto ve sportovním vývoji?
Určitě. S každým odjetým kilometrem se zlepšuji. V závodech jsem byl docela dobrý, ale kvalifikoval jsem se vždy kolem desátého až patnáctého místa, a z toho se těžko vyhrává. Kdyby se ale počítal počet předjetých aut za sezonu, takovou disciplínu bych asi vyhrál.

Co hodnotíte jako Váš nejlepší výkon sezony 2011? Senzační vystoupení při 24h v Le Mans?
Asi ano. Sice jsme nevyhráli díky technickým problémům, ale měli jsme skvělou jezdeckou sestavu, skvělý tým a dobré auto, se kterým se nám dařilo porážet auta, které byly papírově lepší.

Vaši kritikové Vám vytýkají, že sportu možná nevěnujete tolik času a srdce. Vedle závodění i studujete. Do jaké míry jste „profík“?
Na mojí úrovni sportu už ani nejde nebýt profesionální. Musím dvakrát denně chodit cvičit (na fyzickou kondici i sílu) a máme přes 20 závodů ročně plus asi 20 dní testování, což je opravdu časově náročné. Teď jsem se sice přihlásil na magisterské studium, ale abych byl upřímný, během sezony to moc nestíhám. Budu to muset dohnat přes zimu.

Kde by Jan Charouz jezdil příští sezonu, kdyby se zimní hra „škatulata hýbejte se“ vyvinula podle jeho plánů a představ? 
To záleží na spoustě faktorech. Zatím je opravdu moc brzo, a to i na spekulace. Zkuste se zeptat v únoru.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Třinec - Budějovice 2:0. Obhájce titulu obstál a odvrátil historickou prohru

28. března 2024  16:45,  aktualizováno  19:46

Aktualizujeme Třinečtí hokejisté vyhráli 14. sérii play off v řadě a zamezili historickému obratu Českých...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

Zámoří zase řeší: Chybují rozhodčí více? Emoce ve Philadelphii hasila omluva

28. března 2024  17:35

Roli padoucha měl na palubovce Philadelphia 76ers zastávat jednoznačně James Harden v dresu LA...

Lakatoš bude hostovat v Boleslavi. Bruslaři s ním počítají na dva roky

28. března 2024  17:26

Dominik Lakatoš bude v nadcházejících dvou sezonách hostovat z hokejových Vítkovic v Mladé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...