Laudova zázračná zachrána, když byl více mrtvý než živý vytažen jezdcem týmu Hesketh Guy Edwardsem z hořícího vraku ferrari, fascinovalo v roce 1976 celý svět. Tehdy sedmadvacetiletý pilot, byl mistrem světa z roku 1975 a vedoucím mužem průběžné kvalifikace sezony. Za pět týdnů už opět seděl, i s těžkými popáleninami, v závodním voze a nakonec skončil celkově na druhém místě, jen bod za Jamesem Huntem.
"Do toho dne jsem preferoval pouze závody. Formule pro mě byly vším, jako bych měl klapky na očích," vyznává se trojnásobný mistr světa.
K rychlým vozům se však vrátil naplno. Získal titul mistra světa v roce 1977 s Ferrari a v roce 1984 s McLarenem. Rakousko nikdy nemělo úspěšnějšího pilota ve formuli 1.
Do světa F 1 se vrátil tento rok ve stáji Jaguar. V paddocku se pohybuje v typické červené baseballové čepici, která z části zakrývá jeho zjizvenou tvář.
"Nemám na to žádné vzpomínky, nepronásledují mě žádné noční můry. Když jsem to později viděl v televizi, řekl jsem si: To je opravdu těžká havárie, ten chlap to dost nezvládl...vždyť to jsem přece já!"
Niki Lauda tvrdí, že havárie mu pomohla v práci i v životě. "Ale když jsem opět řídil formuli 1, nikdy jsem na to nemyslel. Brzy jsem cítil, že jsem stejně rychlý jako dřív, a opět jsem se těšil na boje na trati. Nikdy jsem neměl špatný pocit," říká jistě dvaapadesátiletý Rakušan.
Laudovy vztahy s Guyem Edwardsem, který mu zachránil život, se od té doby výrazně změnily. Nyní spolu pracují ve stejném týmu formule 1. Lauda je ředitelem managementu týmu a Edwards je konzultantem pro vztahy se sponzory.
"Ten moment nás zblížil. Je to něco, co se nedá zapomenout. Ale abyste tomu rozuměli, vždy na to vzpomínám z té lepší stránky."
Jediným důvodem, pro který by Lauda jezdil závody formule radši nyní než v sedmdesátých letech, jsou peníze. "V roce 1976 jsem vydělal čtyři miliony dolarů. V roce 2001 by to bylo něco kolem padesáti. A riziko je neporovnatelné. Dnes jsou vozy skutečně bezpečné," vysvětlil Rakušan.
"Ano, chtěl bych jezdit nyní. Nejen, že bych měl víc peněz, ale měl bych i svoje uši. Tenkrát se za sebemenší chybu draze platilo, dnes tomu tak není," dodal legendární pilot.
Niki Lauda pár týdnů po těžké havárii na Německém Nürburgringu během tiskové konference. Dnes, v barvách Jaguaru, rozdává často Niki Lauda úsměvy na všechny strany. Niki Lauda při své první úplné sezoně formule 1 v roce 1972. Bylo mu 23 let. Fotoportrét Nikiho Laudy rok před těžkou havárií na Nürburgringu v roce 1976. Niki Lauda ve ferrari při Velké ceně Belgie v roce 1976, ještě před nehodou na Nürburgringu. Niki Lauda s týmovým kolegou z McLarenu Alainem Prostem v roce 1983. Niki Lauda se svým týmovým kolegou Alainem Prostem po posledním závodě sezony 1984. V portugalském Estorilu tehdy zvítězil Prost, ale z titulu se radoval Lauda. |