Hamilton, který se na okruhu Interlagos v Sao Paulu stal v roce 2008 mistrem světa, získal pole position pro svůj poslední závod za McLaren před přestupem do Mercedesu. Tam si podle všeho na podobný výsledky bude muset nějaký čas počkat...
Triumf McLarenu není velkým překvapením, přesto byl Sebastian Vettel po kvalifikaci v šoku. Záběry na jeho rozpačitou tvář zkoumající v garáži stáje Red Bull vlastní monopost, byly jasným důkazem, že lepší čas jeho týmového kolegy Marka Webbera mu velkou radost nepřinesl.
Podobně pokaženou náladu měl Fernando Alonso. Podruhé v řadě prohrál se svým týmovým kolegou Felipem Massou. Necelé tři desetiny vteřiny ztráty na domácího Brazilce ho zařadily o tři místa za něj, až na osmou příčku za Pastora Maldonada s williamsem nebo Nika Hülkenberga s vozem Force India. Pár hodin po kvalifikaci a potrestání Maldonada za nezastavení na váze v boxové uličce byl však posunut na sedmé místo. Tedy na stejnou příčku z níž vybojoval stupně vítězů před týdnem ve Spojených Státech.
V extrémně vyrovnané kvalifikaci zůstalo až deváté místo (osmé po tresto pro Maldonada) na Kimiho Räikkönena ze stáj Lotus, který bude hájit třetí příčku v mistrovství světa před Lewisem Hamiltonem. Finovi závěrečné letmé kolo vůbec nevyšlo. Ještě hůř dopadl jeho stájový kolega Romain Grosjean, který po kolizi s vozem stáje Hispanie Racing nepostoupil z první části kvalifikace a odstartuje osmnáctý.
Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher nepostoupil v poslední kvalifikaci své úspěšné kariéry do třetí fáze a na roštu mu bude patřit až čtrnáctá (třináctá) příčka.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Také úvodní část kvalifikace vyhrál Lewis Hamilton s vozem McLarenu. Favorit potvrdil svou roli, prolétl okruh Interlagos šikovněji a hlavně rychleji než všichni jeho soupeři.
Hamilton, který se loučí s týmem z Wokingu, navíc ušetřil jednu sadu měkkých pneumatik, protože absolvoval vítězné kolo na tvrdší směsi. To mu umožnil i fakt, že stejné obutí zvolil nejen jeho týmový kolega Jenson Button, ale také oba zástupci stáje Red Bull a i oba jedzci Ferrari. Favorité se v úvodní části kvalifikace šetřili.
Šetřit sebe i obutí měl v plánu také Romain Grosjean ze stáje Lotus, tomu však tyto plány hrubě nevyšly. Začal své jízdy na tvrdších pneumatikách, s těmi však nestačil, a tak přezul na měkčí. Ale ani na těch to nešlo... Ale bylo to trochu složitější.
Nejdřív Grosjean v nájezdu do poslední zatáčky celkem nesmyslně podjížděl zkušeného Pedra de la Rosu s vozem Hispania Racing, jenže se pod něj nevešel a urazil si na autě přední křídlo. Musel do boxů k opravě a poté se již nestačil dostat do tempa.
Zajímavý souboj o poslední postupové místo mezi zmiňovaným Francouzem a Danielem Ricciardem z týmu Toro Rosso vyzněl jasně pro mladého Australana. Grosjean se loučil již na úvod kvalifikace.
Je znát, že je od série svých kolizí v polovině sezony a následném trestu pod tlakem. Na jeho výkonech je to bohužel vidět a jeho tým Lotus s jeho službami nemůže být spokojen. Francouz, nefrancouz, Grosjean musí mít strach o angažmá.
Spolu s ním se na úvod tradičně loučila šestice jezdců týmu Caterham, Marussia a Hispania Racing.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
V čele byli Massa, za ním Alonso, poté Hülkenberg... A kde zůstali favorité? Riskovali. Šest minut před koncem druhé části kvalifikaci teprve zástupci stáje Red Bull vyráželi na trať a dvojice Mercedesu absolvovala svá zaváděcí kola. Ale stačilo to...
Není bez zajímavosti, že piloti Ferrari v čele dosáhli své časy na tvrdší sadě gum. Ale rychle si spočítali, že by jim to na postup do finále nestačilo, takže jen chvilku poté, co se na dráhu vydal Mark Webber a Sebastian Vettel, vrátili se na okruh Alonso s Massou. S měkkými pneumatikami.
Jako první z favoritů si připsal měřený čas Lewis Hamilton a okamžitě šel do čela. Dlouho tam však nevydržel. Tři a půl minuty před koncem proklouzl na vedoucí příčku mistr světa Vettel. A už na ní vydržel. Jezdci Ferrari nedokázali na měkčích gumách zrychlit. V závodě budou silní, ale větší přilnavost měkkých gum Alonsovi a Massovi zjevně nesedí.
Před závěrečnými okruhy byli těsně pod hranicí postupu Bruno Senna, Felipe Massa, Segio Pérez nebo Michael Schumacher. Z nich se dokázal zlepšit pouze domácí Massa, který vystrčil z desítky Paul di Restu. Brit tak odstartuje jedenáctý těsně před dalším domácím pilotem Sennou.
Spolu s favority postupoval hladce a v pohodě Kimi Räikkönen, který opět ukázal, jak si Grosjean svými excesy kazí nejen pověst, ale přichází také o možnost získávat body. V prostřední části boje o místa na startu končili také Pérez s Kobajašim ze Sauberu, stejně jako dvojice stáje Toto Rosso Ricciardo, Vergne. A samozřejmě Michael Schumacher, který by měl odstartovat do posledního závodu kariéry ze čtrnácté příčky.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Také v závěrečné části kvalifikace všichni favorité vyčkávali na poslední možnou chvíli. Tedy ne úplně všichni. Pět a půl minuty před koncem se na první místo posunul Lewis Hamilton, za něj se o minutu později zařadil týmový kolega Jenson Button. Na dráhu vyjel i Vettel, ale svá první kola nezvládl. Dostal smyk a měl po pokusu. Před finálovými kvalifikačními koly celé sezony bylo pořadí v čele Hamilton, Button, Webber.
K zajímavému střetu došlo dvě minuty před koncem, když Vettel vyjížděl z boxového stání do uličky. Málem se srazil s Jensonem Buttonem, který se zařadil těsně před něj. To byla významná nevýhoda pro Němce, jenž tak musel v kole, kdy si zahřívá pneumatiky, zpomalit, aby neabsolvoval letmý okruh těsně za Buttonem.
Do čela šel svým posledním pokusem Mark Webber, ale dlouho tam nevydržel. Nepředstihl ho však týmový kolega Vettel, ale oba jezdci McLarenu. Stříbrná první řada a další pole position pro Lewise Hamiltona. Vettel bude hájit náskok v čele šampionátu ze čtvrtého místa na startu, Alonso dokonce skončil až osmý. Nejen za jezdci Red Bullu, ale dokonce také za týmovým kolegou Massou.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Brazílie F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Lewis Hamilton McLaren |
1:12.458 | ||
2. | Jenson Button McLaren |
+ 0.055 | ||
3. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.123 | ||
4. | Sebastian Vettel Red Bull |
+ 0.302 | ||
5. | Felipe Massa Ferrari |
+ 0.529 | ||
6. | Nico Hülkenberg Force India |
+ 0.748 | ||
7. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 0.795 | ||
8. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 0.840 | ||
9. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 1.031 | ||
10. | Paul di Resta Force India |
1:14.121 | ||
11. | Bruno Senna Williams |
+ 1.010 | ||
12. | Sergio Pérez Sauber |
+ 1.025 | ||
13. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 1.125 | ||
14. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 1.171 | ||
15. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
+ 1.365 | ||
16. | Pastor Maldonado Williams |
+ 0.716 | ||
17. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
+ 1.410 | ||
18. | Romain Grosjean Lotus |
1:16.967 | ||
19. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 1.998 | ||
20. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 2.011 | ||
21. | Timo Glock Marussia |
+ 2.433 | ||
22. | Charles Pic Marussia |
+ 3.029 | ||
23. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 4.501 | ||
24. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 4.624 |