Neměl by tedy chybět na startu žádného ze šestnácti podniků seriálů.
"Soutěže by byly určitě atraktivnější, kdyby startovalo čtyřiadvacet nebo více továrních posádek místo dvanácti. Bylo by to rázem někde jinde," uvedl Kresta. Navíc by šanci předvést se dostalo více jezdců.
Po loňském omezení továrních týmů na dvě posádky pro většinu rallye byl Kresta jedním z těch, kdo přišli o rýsující se šanci jezdit za Peugeot. "Mladí mají velmi malou příležitost. Momentálně je to kolem dvaceti jezdců, kteří se v MS objeví," řekl osmadvacetiletý pilot.
Kresta chválí vedení Mezinárodní automobilové federace za snahu o snížení nákladů na účast v MS, některé kroky však moc nechápe. Za nesmyslnou například považoval úvahu o zavedení modelu s dopoledním testováním a odpoledním závodním programem, vždy s 'ostrým' autem.
"To bylo úplně scestné. Rallye se změnila a každý kilometr s takovým speciálem je drahý. Oni chtějí ušetřit a na druhé straně navrhnou, aby se trénovalo se závodními stroji," uvedl s podivem rodák z Trnavy na Zlínsku.
Za ne zrovna správný krok považuje i předpisy limitující používání pneumatik. Nedostatečné informace o stavu povrchu na rychlostních zkouškách jsou navíc podle Kresty nebezpečné.
"Například v Německu se to stalo spoustě posádek osudným, protože neměly čerstvé informace o trati. Jede se s maximálním nasazením a není čas na chybičku," řekl. Špičkové týmy bojující o přední místa stejně angažují řadu špionů, kteří jezdcům potřebné informace zajišťují.
"Takže se sice ušetří finance na pneumatikách, ale tým potřebuje více lidí," podotkl Kresta. Negativní stránku našla česká rallyeová jednička i na novém systému bodování, který bude platit od příštího roku. "Když například půlka lidí vypadne, někteří ostatní si dojedou v klidu pro body," uvedl Kresta.
Taktizování a snaze získat 'volné' body nezabrání ani nový systém. Například do třetí etapy budou moci jezdci za určitých okolností opětovně nastoupit s jistotou, že dosáhnou na osmou poslední bodovanou pozici.
Roman Kresta (vpravo) a Toni Gardemeister nešetřili úsměvy během testování továrních Fordů Focus WRC ve Švédsku. |