"Pod Autoklubem České republiky se jel šampionát teprve dvakrát a oba jsem vyhrál já," těší ho, že dokázal prvenství obhájit.
Před pár dny jste trénovali na autodromu v Mostě. Jaké to bylo?
Byl jsem totálně vyšťavený, unavený. Je to náročnější než na parkovištích, kde jezdíme. Tam auto dostaneme do smyku v rychlosti 60 až 80 km/h, na okruhu kolem stočtyřicítky. Zatáčky jsem v Mostě prolétl rychlostí tak 120 až 130, některé mimo vyznačený úsek i 160. Už se všichni těšíme, až budeme moct divákům ukázat, že na okruzích je to velmi zábavná podívaná.
Nepřevrátí se auto ve smyku?
Kdepak. Má přizpůsobený podvozek na drifty. Musí být co nejtvrdší, aby se nenaklánělo. Když je dráha širší a máte silný vůz, klidně můžete driftovat i ve dvoustovce.
Jak se vůbec dělá smyk?
Technik je víc, Japonci je mají pojmenované. U nás se nejvíc používá zatažená ruční brzda. Když má auto dost výkonu, dá se rozhodit i tak, že se přidá plyn a vůz začne sám driftovat. Používají se i pedály. Trhne se volantem, dupne na brzdu. Anebo se škubne volantem a přidá plyn.
Jaký je pocit, když driftujete?
Trošku adrenalinu a respektu. Po pár kolech se otrkáte a pouštíte to bez potíží. Já se snažím jet agresivně, aby mi pořádně hulila kola a lidem se to líbilo. Kouř je baví víc než kvílení gum nebo jízda bokem.
Někdy prý mají pneumatiky životnost jen 15 minut. Je to tak?
Strašně záleží na povrchu. Když jsem v Mostě driftoval ve všech zatáčkách na okruhu, vystačily my nové gumy na dvě kola. Je to drahý koníček. Spousta pilotů proto jezdí na ojetých z pneuservisu, na kterých zbylo trochu vzorku. Stará guma je ztvrdlá, tím pádem auto trochu klouže víc než na nové. Ta je zase měkoučká, pěkně k povrchu přilne a v boku je rychlejší.
Ve vašem sportu hodnotí rozhodčí. Hádáte se s nimi jako fotbalisté?
Občas někdo protestuje, ne každý je spokojený s jejich výrokem. Ale oni jsou i dobří drifteři, takže vědí, o čem rozhodují. Protestující si pak uvědomí, že mají pravdu.
Je pro driftery kultem akční film Rychle a zběsile?
Spíš se tomu směju. Většinou to jsou efekty. Některé věci se dají udělat, ale museli hodně aut rozbít a sešrotovat. Jestli se tomu někdo snaží přizpůsobit, je to blbec. Možná diváci alespoň drift zaregistrovali. Ale stejně většina neví, co je driftování.
Vypadá jinak než ve filmu. Nejsme raubíři, kteří se honí v provozu, po městech a vesnicích. My závodíme, sportujeme. Na okruzích.
Proč nemáte japonské auto?
V Čechách, a vlastně všude, jsou dvě vrstvy drifterů. Ti, co jezdí s bavorákem, a ti, co s Japonci. Já mám BMW v srdci, navíc ho můžu sestavit snadněji než japonské auto.
Je driftování nebezpečné?
Ty brďo, není. Začátečník ale nemůže jít hned na okruh, lepší je parkoviště, letiště. A ani já neřídím natolik dobře, abych si mohl zkusit zajet mistrovství světa. Na okruhu musíte být vyježděný, odhadnout, v jaké rychlosti a kolik metrů před zatáčkou zatáhnout za ručku.
Jaký byl váš první drift?
V polském fiatu před 12 lety na sněhu. Odmalička mě bavilo jezdit smykem. Nikdy by mě ale nenapadlo, že budu řídit takové auto, že bude šampionát a už vůbec, že budu dvojnásobným mistrem. Proč jsem nejlepší? Nebojím se, jdu do toho na plný plyn, pustím tam, co to jde. A vychází mi to.
Stanislav Bezouška27 let, ženatý, tříletá dcera. Dvojnásobný mistr republiky v driftu, kterému se profesionálněji věnuje tři roky. Jezdí za Interwand Drift Team stejně jako jeho bratr Ladislav, oba krotí oranžového krasavce BMW E30. Spolu provozují autoservis, kterým zčásti svůj koníček financují, oba jsou z Dobřejovic u Prahy. |
Co je driftMladá a atraktivní motoristická disciplína v jízdě kontrolovaným smykem. Čas se neměří, rozhodčí hodnotí rychlost, přesnost a plynulost driftu, tedy navázání zatáček. Po kvalifikaci následuje vyřazovací tandem battle, druhý jezdec musí kopírovat vedoucího, tlačit ho. Pak si role otočí. Webové stránky českého šampionátu jsou www.driftchallenge.cz. Jak se naučit driftovat, zjistíte ve videu Japonce Kena Nomury. Do vyhledávače Google napište hesla "Nomura + drift". |