Copak to se sebou Richie Porte, světová jednička žebříčku World Tour, provedl? Ten usměvavý tasmánský čert zhubnul - a to pořádně. „Oproti loňsku o pět kil,“ hlásí.
A jak že to dokázal?
„Míň piva, míň vína a víc kuchyně mé manželky,“ vtipkuje.
Tak prosté to samozřejmě není. Zvlášť když Porte podle databáze Sky vykazuje na svém těle nejméně tuku v historii celé stáje. Nigel Mitchell, nutriční specialista týmu, o tom ví své.
Tým Sky vyznává heslo: Každý detail se počítá. Což platí i pro stravu. Nečekejte však, že tu všem jezdcům v černomodrých dresech předepíší stejný striktní jídelníček.
„Každému ho sestaví individuálně,“ líčí Leopold König. „Třeba Španělé z týmu jsou konzervativní. Ti chtějí celý život jíst jen těstoviny s parmazánem a olivovým olejem.“ Zato parta Froome, Porte, Roche a König se o experimenty se stravou zajímá. S nimi se Mitchellovi pracuje jedna radost.
„Celou dobu při soustředění na Tenerife jsme byli na quinoe místo na špagetách,“ zmíní český jezdec pokrmy z quinoe čili merlíku chilského, který obsahuje vysoké procento bílkovin a podle vědců NASA by dokázal podporovat lidský život během dlouhých vesmírných letů.
V Trentinu nyní dostali jezdci v autobuse Sky k dispozici mixéry, v nichž si quinou namíchali například s jahodami či malinami. „Jasně, naši Španělé by to nepozřeli a stejně tak bezglutenová jídla, které náš kuchař také připravuje. Ale nikdo je nenutí, protože oni by se pak cítili hůř,“ říká König.
On sám má jiné specifikum. „Používám jen kozí sýr a kozí mléko, ne kravské.“ Od kolegů si proto už vysloužil přezdívku Cabra, španělsky Koza. „Doufám, že mi nezůstane, nelíbí se mi.“
Přesto nyní nutriční specialista zavelel: König potřebuje ke kvalitním výkonům zdravé jídlo, které má rád. Takže mu masér týmu Sky v Trentinu oznámil: „Dostali jsme nařízeno koupit pro tebe kozí výrobky.“
Stejně tak se šéfové Sky snaží vyjít vstříc odlišné národnostní mentalitě svých jezdců při tréninku. Pro španělskou enklávu tudíž loni „koupili“ španělského kouče Artetxeho, který se předtím v Movistaru staral o Naira Quintanu. „Zjistili, že náš hlavní kouč Tim Kerrison prostě Španěly kvůli jejich mentalitě trénovat nemůže.“
Tyto informace narušují letité dogma, že Sky je precizně naprogramovanou cyklistickou stájí, kde jsou počítačová data a jejich zpracovávání jediným náboženstvím.
Přesto je fakt, že tým sází na nejmodernější technologie, evidentní. Příklad? Nácvik týmové časovky při zimním kempu na Mallorce a před závodem Tirreno-Adriatico. „Celý trénink jsme měli natočený a zanalyzovaný. Speciální počítačový program pak určil, kdo, za kým, kdy a jak dlouho má jet, aby časovka byla co nejefektivnější.“
Život podle Dropboxu
Precizní je rovněž denní „itinerář“ týmu. König ho už nedostává vytištěný na papíru jako v předchozí stáji Net-App. „Každý z týmu dostal iPhone a MacBook. Informace nám posílají přes WhatsApp. Srdcem všeho je Dropbox, kde najdu detailně rozpracovaný denní plán.“ Budíčkem počínaje, večerním volnem konče.
Budík ale poslední dobou 27letý cyklista ani nepotřebuje.
„Při soustředění na Tenerife jsem vstával každý den v 5.50. Asi už stárnu. Podíval jsem se vždycky na vedlejší postel, kde ležel Nico Roche a taky už byl vzhůru. Tak jsme si popovídali, jací už jsme důchodci.“
Pochopitelně že s nádechem perfekcionismu se ve Sky plánují též samotné závody. „Richie zaútočí 2,5 kilometru před cílem,“ určí sportovní ředitel Dario Cioni v týmovém autobuse na poradě před startem 2. etapy Kolem Trentina.
A dva a půl kilometru před cílem se Richie Porte skutečně zvedne ze sedla a všem ujede. Tak jednoduché... zdánlivě.
Zatímco jezdci si vystačí s jednou poradou denně, šéf týmu David Brailsford si v nich naopak doslova lebedí. „Dave mítinky miluje, a kdyby mohl, tak by ani nespal a pořád se jen radil,“ všiml si König. „Při kempu na Mallorce měl se sportovními řediteli nějaké mítinky dokonce skoro celý den.“
Jeden hotel nestačí
Sir David Brailsford, 51letý Brit s univerzitními diplomy ze sportovní vědy, psychologie a managementu, stál roku 2010 u zrodu stáje. On přivedl Sky na vrchol, výsledkový i finanční. Bohatší tým v pelotonu nenajdete. Rozpočet je tajný, ale hovoří se o 30 milionech eur ročně.
„Dave dává týmu srdce a ducha. Snaží se být naprosto všude,“ chválí König bývalého amatérského cyklistu. „Je hrozně chytrý a přemýšlí jinak než většina z nás. Nedostává jezdce pod tlak, jako třeba Tiňkov v Tinkoff-Saxo, nezvedá hlas.“
Brailsford vládne impériu s 28 jezdci ze 14 zemí a 59 (!) členy podpůrného týmu. „Lidské a materiální zdroje jsou tu pro mě největším rozdílem oproti NetAppu,“ srovnává König.
Když loni letěl coby jezdec druhodivizního NetAppu na kemp v Sieře Nevadě, cestovala s nimi jen jedna fyzioterapeutka.
Zato když letos trénoval se třemi dalšími jezdci Sky na Tenerife, dostali k ruce maséra, fyzioterapeuta, mechanika, nutričního experta i kouče.
„Aspoň tam nebyla taková nuda. Život profesionálního cyklisty bývá občas samotářský,“ říká Richie Porte.
Loni se König s jezdci a štábem NetAppu vešli na Tour de France v hotelu k jednomu dlouhému stolu. Tým Sky se naopak často nevejde ani do jednoho hotelu. „Na Trentinu nám přidělený hotel od organizátorů nestačil, tak tři lidé z našeho týmu museli do jiného.“
Také proto zažívá rodák z Moravské Třebové letos v barvách nové stáje sportovně-kulturní šok. „Jako kdyby fotbalista skočil z české ligy do mužstva, které vyhrává Ligu mistrů. Sky si za pět let vytvořil auru čehosi zcela výjimečného, až nedotknutelného. Proto jsem sem šel. Abych měl kolem sebe lidi, kteří umí vyhrávat, a získal jejich mentalitu.“
Kvůli usilovné snaze včlenit se do vítězného soukolí se v únoru dost možná i přetrénoval. Ale v pátek se smál z pódia pro třetího muže Kolem Trentina.