Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Už vládnou jiní. Kam uhání formule 1 bez Ecclestonea

Bernie Ecclestone po 43 letech ve formuli 1 skončil. | foto: Reuters

25 2017
Hrával je už v 70. letech s Jamesem Huntem. Parťákem mu býval i Michael Schumacher, poslední roky zase u vrhcáb sedával se Sebastianem Vettelem. I proto tento šampion F1 nedávno vytočil číslo Bernieho Ecclestonea.

Německý jezdec se vyptával: „Přijedeš do Austrálie?“

„Ne.“

„Sakra, s kým teď budu hrát?“

V lednu byl Ecclestone po 43 letech „odejit“ z vedení formule 1. A tak místo aby v neděli chodil po roštu na okruhu v Melbourne, je v USA. Ač má společnosti Liberty Media, novému majiteli F1, pomáhat s uzavřením smluv s pořadateli v Brazílii a pokusit se dát reálnou podobu závodu v New Yorku, tvrdí: „Nemohu dělat nic. I zaměstnanci dostali informaci, že se mnou nemají mluvit. Chtějí se zbavit Bernieho éry.“

Ne, v těch slovech není lítost. Vždyť 86letý boss přidává: „Koupili si auto, tak ho chtějí i řídit. Navíc já vždy říkal, že jsem hasič. A když nic nehoří, oheň založím. Brzy možná nějaký rozfoukám.“

V tom sdělení se skrývá cosi tajemného, nicméně je jisté, že kromě technické revoluce zasáhne v této sezoně F1 i revoluce personální. A třebaže Ecclestone plánuje navštívit polovinu Velkých cen - a střihnout si na nich i vrhcáby - bude tu jen hostem. Teď vládnou jiní.

Bernie Ecclestone před Velkou cenou Monaka
Bernie Ecclestone odpovídá na dotazy novinářů.

A pro F1 vybrali i jiný kurz. Dostupnější, lidštější, bez nadbytečného lesku, puncu exkluzivity. „My jsme F1 vedli jako petihvězdičkovou restauraci, ne jako stánek s burgery. Každý přece chce do restaurace, kde nelze sehnat místo. Liberty má otevřenější filozofii. Teď je kuchyň dostupnější a možná bude lépe chutnat,“ řekl Ecclestone.

Je nepochybné, že rozdíl mezi směřováním F1 za Ecclestoneovy vlády a té současné americké je diametrální. Nový šéf Chase Carey prohlásil, že „vedení F1 v posledních třech letech bylo bídné“, na což Mr. E. reagoval: „Zajistil jsem roční příjem 1,5 miliardy dolarů. To je bídné?“

Nechme půtek, které zřejmě provázejí každé předávání velkých firem. V čem tedy má být F1 teď jiná? Liberty Media cílí na tři oblasti:

1. Finanční.
2. Marketingovou.
3. Sportovní.

I proto Ecclestonea ve vedení nahradili tři muži: Chase Carey zodpovídá za byznys, Sean Bratches za marketing a Ross Brawn, někdejší úspěšný týmový principál v F1, za sportovní stránku. Právě on naznačil řadu kroků. Touží po vyrovnanějších závodech - ač sám kdysi zažil éru dominance Ferrari, teď je pro něj nepřijatelná.

Chase Carey, nový šéf formule 1

Chase Carey, nový šéf formule 1

Konkurenci lídrům má zajistit omezení rozpočtů i spravedlivější rozdělování finančních bonusů. To nyní funguje tak, že nejúspěšnější (tedy nejbohatší) týmy dostávají nejvíce peněz, a tak se nůžky mezi nimi víc a víc rozevírají. Obdobné rozpočty mohou pole vyrovnat, změna však potrvá roky.

Vadí mu, že i vinou peněz rozhoduje v F1 až moc kvalita aut, um jezdců je v pozadí, a tak fanouškům chybějí ryzí hrdinové. Jezdci typu Mansell, Senna, Schumacher, ke kterým vzhlíželi.

Ruku v ruce s tím jde marketing, a tak je zarážející, že v současnosti piloti jako Vettel či Räikkönen vůbec nevystupují na sociálních sítích. I proto F1 letos uvolnila přísné zákazy ohledně televizních práv, kdy závodníci nesměli na své účty dávat nic z paddocku.

Sama pak na svých stránkách překvapila videopřenosem ze zákulisí předsezonních testů, což by v Ecclestoneově éře bylo sci-fi. Atraktivnější má být i doprovodný program závodů a brzy má padnout i „zeď“ mezi fanoušky a piloty, která oddělovala jejich život na okruhu.

ŠÉF FORMULE. Bernie Ecclestone, šéf F1, se baví v Turecku s novináři.

Změnit se může i kalendář. Greg Maffei, majitel Liberty Media, by rád navýšil počet Velkých cen z 20 na 25. Nemá jít už jen o peníze, protože se chce vrátit do destinací, jako jsou Francie či Německo. „Spolu s Anglií je tady DNA formule 1,“ říká.

„Bernieho přístup byl o tom, kolik peněz dokáže vytáhnout z pořadatelů. Dopadlo to tak, že máme závod v Baku, kde platí opravdu dost, ale pro budoucnost značky F1 nedělají nic.“

Jen pro představu: Ázerbájdžán stojí jen právo pořádat Velkou cenu 34 milionů dolarů a suma se každý rok o pět procent navýší. Loni se na premiéru prodalo zhruba 20 tisíc lístků za 1,1 milionu dolarů. Ztrátu hradí stát.

Nebyly by lepší desetitisíce lidí na německém okruhu?

Autor:


Nejčtenější

Ukrajinští fotbalisté odmítli ubytování ve zlínském hotelu Moskva

Jedenáctipodlažní Hotel Moskva na náměstí Práce v centru Zlína se začal stavět...

Česká fotbalová reprezentace odehraje na začátku září v rámci Ligy národů zápas s Ukrajinou v...

Už vím, proč Dynamo nedostává góly, řekl Trpišovský. Víc hodnotit nechtěl

Slávista Stanislav Tecl se snaží uniknout obránci Tamási Kádárovi z Dynama...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Polský asistent rozhodčího Golis nejprve pečlivě zohlednil ofsajdové postavení slávisty Deliho,...



Češky proti Sereně. Dvacet let je drtila, teď už se Kvitová nedala

Česká tenistka Petra Kvitová slaví postup na turnaji v Cincinnati do 3. kola,...

Výtečná bitva, výtečný výsledek. A díky němu se historická statistika aspoň o píď zlepšila:...

Od kožichové aféry k výhrůžkám českému fotbalu. To je car Griša Surkis

Grigorij Surkis (vlevo), místopředseda UEFA

Griša má takovou zvláštní vlastnost: zvykl si být ve všem první tak jako car. Tuhle větu pronesl...

Slávistická kritika je za hranou a poškozuje český fotbal, soudí FAČR

Slávistický záložník Josef Hušbauer během odvety 3. předkola Ligy mistrů v...

Fotbalová asociace České republiky odsoudila výroky představitelů Slavie, kteří po vyřazení ve...

Další z rubriky

Kornfeil pojede v Rakousku za padlé vojáky, Pešek ho za to zkritizoval

Jakub Kornfeil před startem Velké ceny České republiky v Brně.

Byla to vážně pořádná a zasloužený oslava. Koneckonců sám Jakub Kornfeil ještě ve čtvrtek, tedy tři...

Alonso se rozloučí s formulí 1, dál se touží vyrovnat Grahamu Hillovi

Fernando Alonso v průběhu závodu 24 hodin Le Mans.

Španělský pilot Fernando Alonso ukončí po sezoně kariéru ve formuli 1. Sedmatřicetiletý mistr světa...

Hedvábnou stezku Kolomý vynechal. Jezdí na kole, plave a ladí auto

Martin Kolomý na Dakaru 2018

Loni měl touto dobou za sebou start na Silk Way Rally, tentokrát ovšem Martin Kolomý, jezdec české...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz