Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jsem rallyeový Button, charakterizuje se lídr IRC Meeke

Kris Meeke | foto: Dalibor Glück, MAFRA

20 2009
Ten příběh už jste letos jednou slyšeli. Téměř odepsaný britský jezdec znenadání pravidelně vítězí a míří za titulem. To samé, co platí o Jensonu Buttonovi ve formuli 1, se hodí na rallyeového závodníka Krise Meekeho, který bude bojovat o prvenství na Barum Czech rally Zlín.

Před rokem málem ukončil kariéru, ovšem vstup do Intercontinental Rally Challenge (IRC) jej pokropil živou vodou. 30letý rodák ze severního Irska proměnil tři starty z pěti ve vítězství, v průběžném pořadí vede o 5 bodů před továrním jezdcem Škody Janem Kopeckým.

"Formule 1 a IRC se nedají srovnávat, ale s Jensonem jsme na tom opravdu podobně. Dostali jsme skvělou šanci, kterou jsme využili," s úsměvem přisvědčil Meeke, který řídí Peugeot 207 S2000 belgické stáje Kronos.

Do Zlína jste přijel poprvé. Věděl jste vůbec něco o Barum rally?
Moc ne. Jen to, že je to nejznámější rallye ve střední Evropě a sleduje ji spousta diváků. O trati skoro nic. Na ni jsem se ptal (týmových kolegů) Nika Vouilloze a Freddyho Loixe, ale také Romana Kresty a Leszka Kuzaje, které jsem potkal před měsícem na exhibičním závodě v Německu. Už jsem se díval i na nějaké záznamy na videu, vypadá to zajímavě. Něco mezi belgickou Ypres rally a Irskem.

Jaké jsou vaše ambice?
Poslední dvě asfaltové soutěže v IRC jsem taky neznal. V Belgii mi sedla trať. Věděl jsem, že můžu bojovat o vítězství a nakonec to vyšlo. Na Madeiře, kde jsem dojel pátý, to bylo horší. To je specifická soutěž. Jedeš nahoru dolů do slepých zatáček a pokud nemáš správný rytmus, snadno ztrácíš sekundy. V Česku by mi to mohlo sedět víc, trať se přece jen podobá Belgii. Ale nejsem si jistý, jestli můžu být úplně nejrychlejší.

Proč?
Krása IRC spočívá v tom, že místní jezdci se můžou rovnat s továrními vozy. Díky tomu je lepší než mistrovství světa, kde nebudete nikdy mít stejné auto jako Loeb nebo Hirvonen. Tady to jde. Samozřejmě je frustrující, když jsme pomalejší než domácí závodníci a přijdeme tak o body, ale na druhou stranu pro místní fanoušky je to nesmírně vzrušující. S českými jezdci proto musíme počítat, se soutěží mají velké zkušenosti. Roman Kresta bude hodně rychlý, stejně jako Jan Kopecký. Ten to ukazuje v celé IRC. Zapomínat nesmíme ani na Martina Prokopa nebo Pavla Valouška.

Ale na druhou stranu čeští jezdci budou pod velkým tlakem domácích fanoušků, což může být vaše výhoda, ne?
Záleží na každém jezdci, jak moc si ho připouští. Pod velkým očekáváním nejsou jenom čeští závodníci, ale také domácí značka Škoda. Je mi jasné, že každý v Česku ji chce vidět na prvním místě.

Jaká byla vaše první reakce, když jste uviděl nabitou startovní listinu Barum rally?
Říkal jsem si, že je neuvěřitelná. Připomíná mi to mistrovství světa 2001 nebo 2002, kdy jezdili Kankkunen, Burns, McRae, Mäkinen, Auriol, Sainz, Panizzi či Grönholm. Kdokoliv z nich mohl vyhrát a v IRC je teď to samé. To je přece úžasné.

Takže návrat do mistrovství světa vás neláká?
V tomto případě není co řešit. Jsou tam jen dva týmy a čtyři sedačky, které jsou obsazené. Můžeš být juniorským mistrem světa jakoMartin Prokop a stejně nemáš šanci. A jako soukromník nikdy nemůžeš stačit továrním jezdcům, takže tě to pak nebaví. IRC je pro mě nejlepší možností. Momentálně je zajímavější. Ale pro rallye není dobře, že má dva šampionáty. Potřebujeme spolupracovat, abychom měli jediný kvalitní seriál.

Na nedávném Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu jste ve svém peugeotu vozil pětinásobného mistra světa Sébastiena Loeba. Jak se mu to líbilo?
Přišel za mnou a ptal se, jak auto funguje, protože v něm nikdy neseděl. Jezdili jsme spolu na krátké rychlostní zkoušce, která měřila zhruba dva kilometry.Moc se mu to líbilo a myslím, že jej auto dost překvapilo. Předtím totiž nebyl příznivcem vozů S2000. Ale když v něm sedíš, všechno na tebe působí jinak. Motor je dost hlučný a připadá ti, že jedeš rychleji než ve WRC. V něm motor nezní tak hlučně, i když pochopitelně jízda je rychlejší.



Nejčtenější

Radikální změna Davis Cupu schválena, vyvrcholí finálovým turnajem

Francie křepčí, právě vyhrála slavný Davis Cup.

Na zasedání Mezinárodní tenisové federace (ITF) v Orlandu byla schválena radikální reforma Davis...

Davis Cup zemřel, to byla poprava za bílého dne, hřímá Kaderka

Ivo Kaderka, prezident Českého tenisového svazu

VIDEO Smutně zněl hlas předsedy Českého tenisového svazu Iva Kaderky v telefonu po prohrané bitvě o...



UEFA zamítla protest fotbalové Slavie po Kyjevu, píše Tvrdík

Jaroslav Tvrdík na tiskové konferenci fotbalové Slavie k příchodu nových hráčů

Evropská fotbalová unie UEFA zamítla protest pražské Slavie, který vršovický klub podal po úterní...

Kvitová je v Cincinnati v semifinále, čeká ji souboj s Bertensovou

Česká tenistka Petra Kvitová returnuje ve čtvrtfinále turnaje v Cincinnati.

Petra Kvitová postoupila na tenisovém turnaji v Cincinnati do semifinále. Osmá nasazená hráčka...

Schumacherova manželka koupila sídlo na Mallorce, mluvčí stěhování popřela

Michael Schumacher

VIDEO Spekulovalo se, že sedminásobný šampion formule 1 Michael Schumacher, který je po těžké nehodě na...

Další z rubriky

Neuville bude v Německu hájit vedení v MS, ambice má i Kopecký

Belgický závodník Thierry Neuville během Švédské rallye.

Belgický jezdec Thierry Neuville bude na Německé rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství...

Potvrzeno, McLaren přivábil Sainze. Od příští sezony nahradí Alonsa

Španěl Carlos Sainz Jr prohání svůj vůz po trati Velké ceny Austrálie.

Španělský jezdec Carlos Sainz nahradí od příštího roku v týmu McLarenu krajana Fernanda Alonsa....

Estonec Tänak útočí v Německé rallye na obhajobu titulu

Estonský jezdec Ott Tänak na Finské rallye

Estonský jezdec Ott Tänak má po druhé etapě blízko k vítězství v Německé rallye. Pilot Toyoty, jenž...



Najdete na iDNES.cz