Pouť za vavříny z rallye ho zanesla snad do všech koutů světa. A přece Carlos Sainz, legendární El Matador, jednu zastávku opomenul: Česko. Dohnal to o víkendu. "Jsem ve vaší zemi poprvé v životě," svěřil se devětačtyřicetiletý pilot.
Carlos SainzRodák z Madridu, nyní devětačtyřicetiletá legenda rallye. V mistrovství světa vyhrál 26 rallye (poslední v Argentině 2004), 97x stál na pódiu, vyhrál 756 rychlostních zkoušek a posbíral 1 242 bodů. Mistrem světa se stal v letech 1990 a 1992 s vozem Toyota Celica, jezdil i s fordem, lancií, subaru a citroënem. V roce 2010 ovládl slavnou Rallye Dakar s Volkswagenem Race Touareg. |
Čekali byste ho na Barum Rally, která přilákala 300 tisíc diváků? Omyl! Sainz se objevil na mosteckém autodromu. Dvojnásobný mistr světa v rallye a vítěz Dakaru fandil a pomáhal svému synovi. Vyplatilo se.
Byl u toho, když mladší z rodu Sainzů s předstihem slavil celkový triumf v Severoevropské Formuli Renault 2.0, která je jedním ze schodů do prestižní F1. Jedna výhra, dvě druhá místa, luxusní víkend Carlose Sainze mladšího.
"Ptal jsem se ho na mosteckou trať a zdá se, že se mu líbí. Je podle něj dobrá, s pár zajímavými místy," vyprávěl Španěl v padoku. Jeho šestnáctiletý potomek se snědou tváří a havraními vlasy přidal své postřehy: "Dráha je výborná, rychlá, má málo zatáček a řízení si tady užívám."
Most se mu do paměti vryje natrvalo. "Vždyť jsem tady získal svůj první titul," usmíval se. Jestli bude úspěšný jako otec, byť v jiné disciplíně, to je zatím ve hvězdách. "Záleží na něm. Ještě je hodně mladý, má čas. Doufáme v dobré výsledky i v evropském šampionátu," věří Sainz.
Jeho syn si místo terénu vybral asfalt, místo dobrodružných závodů strojové okruhy. "Pro mě je škoda, že si nevybral rallye, moji disciplínu. Ale akceptuji to a fandím mu. A upřímně: vypadá to, že má talent na to, co dělá," tvrdí legenda, jež drží rekord v počtu startů v mistrovství světa rallye.
Titul vyhrál Sainz v letech 1990 a 1992. "Okruhy jsou o dost jiné než rallye či Dakar, za nudné je ale nepovažuji. Nakonec je to stejně o tom samém: řídit auto. Jestli se to klukovi líbí, budu ho dál podporovat."
Nenechte se však mýlit, i Sainz starší kdysi krotil formuli. Na svém webu má fotografie z mládí ze světové série vozů Ford. "Můj syn ani rallye nezkoušel, vždyť auto řídit ještě nemůže. Do Formule Renault přišel z motokár, kde byl úspěšný. Udělal prostě přirozený krok," míní Španěl.
Carlos Sainz junior ve formuli Reanult 2.0
Mladší Sainz líčí: "Když jsem byl malý, vysnil jsem si kariéru ve formuli 1. Chci to změnit ve skutečnost, bojuju za to! Rallye mám hodně rád, ale formuli o trochu víc."
Takže kromě svého otce vzhlíží i k dalšímu vzoru: "Fernando Alonso." Alonso jezdí za Ferrari, Sainz mladší už teď patří do juniorského týmu Red Bull; jeho stáj Koiranen Bros má v jejích barvách pomalovanou svou formuli Renault.
Není pro syna jméno Sainz přítěží? Každý od něj bude očekávat velké výkony. "Vypadá to, že tlak pro něj není žádnou brzdou. Vypořádává se s tím skvěle. A zatím dělá dobrou práci," chválí ho táta.
On sám pro letošní zimu nemá v plánu Rallye Dakar. "Pomáhám tak Volkswagenu vyvíjet auto pro mistrovství světa WRC."
Závodů tahačů, které o víkendu v Mostě sledoval stejně jako kousky leteckého akrobata, se však asi nikdy účastnit nebude. "Moc se o to nezajímám. Auta miluju o mnoho víc než všechno ostatní. Závody tahačů jsou u nás populární, známý je i šampion Antonio Albacete, můj přítel a výborný pilot. Ale není to nic pro mě."