"Jen si to uvědomte: Česko je zemí bez velehor, přesto šíří záběru zastiňuje v zimních sportech velmoci Švédsko, Finsko či Rusko," zdůrazňuje Matz. "Jenže takové úspěchy si vyžadují i změny myšlení na vrcholných orgánech. Mnozí funkcionáři ČSTV a svazů už nedokážou úspěšné sportovce patřičně prodat."
Ti se potom spoléhají především na své manažery a marketingové agentury.
Pro Martinu Sáblíkovou, Lukáše Bauera a Šárku Záhrobskou, tři české olympijské hrdiny, teď hlavní sezona skončila. Nastává čas, kdy je zapotřebí jejich medaile "zpeněžit".
"Rychlobruslařskou kariérou by se Martina měla zabezpečit do konce života," tvrdí Petr Novák, kouč Sáblíkové, a poukazuje: "Jiné země si svých nejlepších sportovců cení víc. Polské rychlobruslařky mají z olympiády jen bronz z družstev, přesto jim stát dá od 35 let až do důchodu měsíční rentu 1 200 eur. A trenér, který nám předloni nabízel, ať jdeme závodit za Kazachstán, mi teď spočetl, že jsme přišli o 50 milionů korun. Tolik by tam Martina za tři své olympijské medaile dostala na prémiích."
Z peněz, jež Sáblíková obdržela od sponzorů, do letoška platila i přípravu ostatních členů svého týmu, bez nichž odmítá trénovat.
To se Novákovi hrubě nelíbí.
"V českých podmínkách bych ocenil, kdyby se dopracovala k částce 20 milionů za reklamu ročně. I když v porovnání s cizinou by to vzhledem k jejím úspěchům bylo stále málo."
Experti: Její potenciál je 10 milionů
Marketingoví experti, které oslovila MF DNES, se v tomto směru drží při zemi.
"Její hodnota sahá k 10 milionům ročně," říká Miroslav Černošek, šéf agentury TK PLUS.
"Vyšší částky jsou u nás nereálné. Když jsme kdysi sháněli peníze pro Šebrleho po jeho zlaté olympiádě, také jsme se 10milionům jen přiblížili. Vždy se rozcházejí představy sportovce a firem. Ty se snaží srazit ceny co nejníž."
Kolik v zimě vydělali
Částky jsou v Kč za odměny na ZOH, MS, ME, SP a v dalších soutěžích před zdaněním, nezahrnují příjmy z reklam. Březina si v případě umístění do 10. příčky na MS polepší minimálně na 475 000 Kč. |
Podle Karla Tejkala z téže agentury si některé firmy raději koupí za 5 až 10 milionů ročně reklamu na dresu některého z ligových fotbalových klubů, který bude vidět v televizních zprávách každý týden.
Rovněž Jakub Dlouhý, marketingový expert agentury Concept One, soudí: "Přikláněl bych se k 10 milionům ročního marketingového potenciálu u každého z tria Sáblíková, Bauer, Záhrobská." Soudí, že na ně vsadí firmy, hledající pro své kampaně atributy, jako jsou pracovitost, píle a vytrvalost. "Znevýhodňuje je však to, že nikdo z nich není mediální hvězdou typu Aleše Valenty po Salt Lake City, chybí jim Valentovo showmanství.
A strašně hloupá je pro ně současná doba. Ekonomická krize bude mít letos na sport ještě tvrdší dopad než loni. Každý z nich přesto má potenciál, aby za pomoci své agentury našel minimálně jednoho nového velkého partnera."
O Sáblíkovou pečuje už 5 let agentura SportInvest, s níž má uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou. Po hrách ve Vancouveru kolovaly zvěsti, že se o ni strhne boj a že chystá "přestup" do agentury bývalého desetibojaře Roberta Změlíka, která se třetím rokem stará o Romana Šebrleho.
To však trenér Novák, jenž dohlíží na smlouvy své svěřenky, včera vyvrátil: "Zůstáváme u SportInvestu." Spekulovalo se též, že novým partnerem rychlobruslařky bude gigant ČEZ. Ani tuto informaci zatím nikdo nepotvrdil.
"Kvůli krizi trvá rozhodování o jakémkoli kontraktu déle," říkáDavid Trávníček ze SportInvestu."Zájem o Martinu je. Máme čas. Je to otázka týdnů, maximálně měsíců."
Novák nedávno pohrozil, že pokud se finanční situace jeho svěřenců nezlepší, může ukončit působení u týmu. To však Sáblíkové těžkou hlavu nedělá: "Znám ho. Vím, že tohle sice říká, ale že nás stejně neopustí."
Cesta vede přes cyklistiku
Bauer a Záhrobská mají sice méně medailí než ona, zato podle Černoška oproti Sáblíkové i jednu výhodu: "Jejich sporty jsou spojené s lyžemi, tedy s masově použitelnými výrobky."
Bauerův manažer Martin Müller oznámil, že pro svého svěřence sehnal dva nové sponzory, jejich jména dosud tají. "V jednání je též nový generální partner a další aktivity v oblasti cyklistiky." Tudy vede cesta rovněž pro Sáblíkovou, která patrně bude v létě na kole závodit.
Záhrobská je nyní v nejtěžší pozici. Manažerský rozchod s otcem ji vrhne do víru složitých jednání o smlouvách, které bude od otce převádět přímo na sebe. Až je vyřeší, bude teprve "prodávat" bronz.
Pohled z ciziny: Sáblíková má na 15 milionů ročně
Kurt Matz |
Tři otázky pro tři české olympijské hrdiny
|