Mezitím se mimochodem dozvíme, kdo odpadl a právě těch odpadlých, a tím nemyslím jen naše jezdce, je od první do poslední etapy hezká řádka.
Technika je dnes dokonale sofistikovaná a vychytaná třemi desetiletími historie dálkových maratonů. V asistenčních autech je neskutečné množství náhradních dílů, hordy mechaniků a přesto se do Buenos Aires nevrátí ani polovina těch, co odsud odstartovali.
Díky skvělé technice se bojuje doslova o sekundy a já, staromilec, beru do ruky jednu z mnoha knih o historii této rallye a nuda mizí. První africká etapa prvního Dakaru měřila 2370 km a ty fotky! Citroen DS "fantomas", Rolls Royce, Peugeot 404, Renault KZ z dvacátých let, ale i Lady Niva a vojenské Fiaty Campagnola. Zkrátka neskutečná směs všeho.
Další rok plážové citroeny Méhari, skůtry Vespa vyfocené až v Bamaku, motorky od stopětadvacítek po velké bavoráky. Už tehdy vyhrál VW, ovšem s vojenským autem a celou dobu se naháněli s Renaultem 4 jen s předním náhonem. Ostatně, ještě v šestém ročníku pilot F1 Jochen Mass prohlašuje, že jet dvoustovkou v písku s dvoutunovým Mercedesem 500 je mnohem intenzivnější pocit, než 350 s formulí.
V každém ročníku najdu mnoho exotů s pravými dobrodruhy v sedlech a za volanty, ale také stále dokonalejší auta i motorky. Jen ty kamiony - většina z tohoto dávnověku jakoby prosvištěla až do dnešních let. Na první pohled by se i dnes hodily do startovního pole, proto jsem rád, že jede Vildmanova Liazka, byť pod kabátem má to nejmodernější. Je to tak, všechny dakarské stroje jsou fascinující a voní dálkou a dobrodružstvím, lhostejno který ročník nalistuji.
Moje hitparáda? V autech jednoznačně Porsche 959 v barvách Rothmans z poloviny osmdesátých let. Motorky - Gaston Rahier na červenobílém bavoráku. Za kamiony je to první vítězná Lopraisova červená Tatra (před odjezdem mě v ní tenkrát svezl!).
Samá historie, ale i letos jsem měl ve startovce své exoty na fandění: Tima Coronela s maličkou buggy McRae, Ignacia Chivitea s 30 let starým Bultacem 350 a rekordmana v počtu startů pana Sugawaru s kamionem Hino. Já nevím, divíte se mi?
Ivo KaštanKouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95. |