Zdá se! Do nejvyšších – a pochopitelně i nejdražších – pater motoristického sportu se totiž vracejí japonské automobilky, které je s vypuknutím ekonomické recese jako první opouštěly.
Důkaz? Naposledy v pátek oznámila Toyota, která na konci roku 2009 prchla z formule 1, že jí od roku 2017 zase lidé budou vídat ve světovém šampionátu rallye. Tam, kde před lety prožila chvíle slávy, když Carlos Sainz, Juha Kankkunen či Didier Auriol vyhrávali tituly mistrů světa.
„Naposledy jsme ale v rallyovém šampionátu jeli v roce 1999, takže nemůžeme mluvit o návratu, ale spíš o začátku,“ řekl prezident společnosti Akio Tojoda. Není to ojedinělý comeback. Už letos se v F1 opět objeví Honda, byť už ne jako samostatný tým, ale jako dodavatel motorů stáje McLaren, což je rovněž obrození zašlé slávy.
Do MotoGP po tříleté pauze znovu naskočí stáj Suzuki, jejíž dva jezdce i zbylé elitní závodníky už dnes čekají v Malajsii první předsezonní testy. A v „tichosti“ se na návrat do MotoGP připravuje i Kawasaki, která seriál opustila na konci roku 2008. Rok, který s motosportem tolik zamával.
Ekonomika stagnovala, prodeje aut propadaly, a tak ze šampionátů houfně mizela jedna japonská automobilka za druhou. Rallye přišla o Subaru i Suzuki, F1 zase o Hondu. A zatímco evropské automobilky se snažily své závodní programy udržet, Japonci reagovali jinak.
Jejich nátura, odpovědnost vůči akcionářům i zaměstnancům jim neumožňovala utrácet obří peníze a zároveň vyhazovat lidi, pro které nebyla práce. A tuhle náturu nezlomila ani vidina blízké růžové budoucnosti, jako tomu bylo v případě Hondy a jejího odchodu z F1.
Ross Brawn už v roce 2008 věděl, že následující sezonu všechny převeze, když využije díry v pravidlech a sestrojí tzv. dvojité difuzory, jenže automobilka stejně chtěla zmizet. Tým F1 tak přenechala Brawnovi za jedinou libru (tehdy 28,5 koruny) a on následující sezonu dotáhl Jensona Buttona k titulu mistra světa. Za libru slušný sukces, že?
A po jediném roce stáj prodal Mercedesu, který mu za ni zaplatil pro změnu 110 milionů liber ( 3,135 miliardy korun). Ještě lepší sukces, ne?
Už tehdy však Brawn předpovídal: „Jsem v F1 přes 30 let a viděl jsem, jak se soukromé stáje mění na obrovské automobilky a znovu na malé nezávislé týmy. Je to cyklus. Velké automobilky se vrátí.“
Jenže japonský exodus málem seriály zabil. Rallye byla chvíli jen soubojem tří (ve skutečnosti živořících) značek, až ji restartoval příchod Volkswagenu.
Obdobně zlé časy prožíval i motocyklový šampionát, který zůstal bitvou Hondy a Yamahy. A v krizi je i F1. Malé soukromé týmy totiž napříč seriály často křičí, že jsou utiskované, že se jim nedostává takové pozornosti jako velkým továrním stájím, jenže ve skutečnosti se divit nemohou.
Právě velké automobilky, se kterými se lidé skrz své vlastní vozy mohou ztotožnit, jsou DNA šampionátů. A vracejí-li se do nich tolik zodpovědní japonští výrobci, zlé časy z motosportu mizí. Zaplať bůh.