Kdyby byla trofej nazvaná Zlatý volant opravdu ze zlata, potřebovali by u Kopeckých na jejich shromažďování a hlavně na ochranu už pořádný trezor.
Syn Jan totiž letos do rodinné sbírky přidal už osmou v kategorii rallye a navázal tak na otce Josefa, jenž v 90. letech minulého století získal dvě mezi okruhovými jezdci. „Už jich je opravdu dost,“ připouští Jan Kopecký, s osmi trofejemi druhý nejúspěšnější závodník devětatřicetileté historie ankety, před ním je s dvanácti triumfy jen Tomáš Enge.
Otec byl výborný závodník, ale vy s cenami mu hodně unikáte. Nedobíráte si ho od chvíle, kdy jste ho před osmi lety svým třetím volantem překonal?
To vůbec. Stále je to Kopecký, zůstává to v rodině a to se počítá.
Vzpomenete si, kdy ho otec získal poprvé?
Moc ne, ale jestli v roce 1994, tak to bylo, když se stal mistrem Evropy.
Bylo. Vám ho novináři poprvé přiřkli o deset let později, to už si asi pamatujete dobře.
Určitě, i když to po otci zase tak dlouhá doba nebyla.
Tehdy to byl povedený rok?
Na tenhle Zlatý volant si pamatuju hodně dobře a nejen proto, že byl první. Tehdy jsme jezdili s Octavií WRC a v Čechách jsme byli prakticky neporazitelní. Takže i proto.
Vy jste však mohl Zlatý volant získat a napodobit otce už dříve, protože se vám dařilo na okruzích, které jste jezdil před přestupem k soutěžím. Třeba v roce 2001 jste ovládl tehdy prestižní Octavia Cup.
Jenomže tehdy byl na vrcholu Tomáš Enge a vyhrát anketu nebylo prakticky možné.
Letošní vaše vítězství v anketě je podobné tomu prvnímu z roku 2004, základ úspěchu také byl v zisku domácího titulu. Jak na rok 2015 budete ze sportovního hlediska vzpomínat?
Jako na velmi úspěšný. Především proto, že jsme do něj šli kvůli novému vozu s velkým očekáváním, jak všechno bude fungovat. Hned na začátku jsme vyhráli a od prvního závodu se dařilo i dál.
Vy jste jezdec, který se může chlubit tím, že jako první závodil s posledními dvěma modely vozů, s nimiž šla Škoda Motorsport do závodního světa. V roce 2009 s Fabií S2000, letos s R5. Je mezi nimi velký rozdíl?
Tak předně jsem rád, že jsem měl tu možnost. A rozdíl je daný tím, že první model byl pro klasickou WRC kategorii, kdežto ten nový je pro dvojkovou. Oba tak podléhají jiným pravidlům.
S tím letošním jste v domácím šampionátu hned od začátku začali vyhrávat, po roce závodění tedy můžete posoudit, jaké jsou jeho přednosti?
Auto je rychlé, stabilní a není náchylné k poruchám. Ukazuje se, že je konkurenceschopné, čemuž odpovídá i zájem o něj.
Nejvíc závodů s ním jste odjel v domácím šampionátu a ve všech jste vyhrál. Vypadá to na jasný triumf, ale při podrobnějším pohledu to tak jednoznačné nebylo.
Určitě ne. Byly závody, kdy jsme měli i trochu štěstí.
Máte na mysli třeba Český Krumlov, kde váš největší konkurent Václav Pech dva kilometry před cílem poslední rychlostní zkoušky vyjel z tratě a přišel tím o vedení?
Třeba tam, tam se ukázalo, jak může být rallye nevyzpytatelná.
Vy jste v té zkoušce jel až za ním, věděl jste, co se stalo?
Vůbec ne. Venca totiž vyjel zpátky na trať a jel dál, takže my jsme na něj nikde nenarazili. Ztratil ale nějakých patnáct vteřin a my o pět celý závod vyhráli. Tehdy se jelo v hrozném počasí, podmínky byly šílené, rozdíly mezi námi minimální, muselo se jet naplno, ale bylo těžké odhadnout, na co to stačí. Vencovi to nevyšlo, vyrovnal tak naše skóre z posledních ročníků Krumlova na 1:1, mně se něco podobného stalo loni.
Hodně blízko první porážce v sezoně jste byl také v Hustopečích, kde jste první den ztratil téměř minutu. Druhý den jste vše zachránil.
Právě ten první den nám ukázal, že naše řešení podvozku nebylo ideální. Musím přiznat, že tam jsem byl přesvědčený, že pokud se něco nestane, nemůžu ztrátu dohnat.
Stalo se a vy jste vyhrál.
Vašek Pech doplatil na špatnou volbu pneumatik. Měl je na mokro a ono pršet nezačalo. My jsme tuhle výhodu využili a zase to vyšlo. Jinak ale musím říct, že letos byl Vašek skvělou konkurencí, museli jsme se hodně snažit, abychom ho porazili. Pro diváky musely být naše souboje opravdu zajímavé.
Jan Kopecký* Přední český soutěžní jezdec, který začínal před lety na okruzích. Na nich, stejně jako v závodech do vrchu, patřil mezi českou špičku také jeho otec Josef. * Od roku 2002 se věnuje rallye, v roce 2004 získal první titul mistra republiky a v tomtéž roce poprvé vyhrál anketu Zlatý volant v kategorii rallye. Navázal tak na otce, který anketu vyhrál v letech 1994 a 1997. * Od roku 2004 získal prvenství v této anketě už osmkrát, naposledy letos. Během této doby nevyhrál jen čtyři ročníky, v jednom byl lepší Roman Kresta, ve třech Martin Prokop. * S osmi „zlatými volanty“ je druhý v historické tabulce ankety, před ním je jen Tomáš Enge, který na okruzích vyhrál dvanáctkrát. * V letošním roce jezdil s novým vozem Škoda Fabia R5, s nímž zasáhl i do tří závodů mistrovství světa, v kategorii WRC2 skončil vždy na stupních vítězů, v Německu dokonce vyhrál. |
Vedle domácího šampionátu jste si ve třech závodech vyzkoušel také mistrovství světa, kam jste se vrátil po sedmi letech. Jaký jste z nich měl pocit?
Také výborný. Chtěli jsme to zkusit a vedení nám vyšlo vstříc, za což jsme strašně rádi. Jeli jsme třikrát, třikrát jsme byli mezi WRC2 na bedně a v Německu jsme dokonce vyhráli. Jen škoda, že z toho nebyl pro škodovku titul.
Rok 2015 je u konce, čeho si na něm budete, třeba s odstupem času, nejvíc vážit?
A autu jsme mluvil, sám osobně asi toho, že i když nechyběla rychlost, že jsme nedělali chyby. A za velké plus považuju to, že jsme se zlepšili na šotolině. To je nejen pro nás dost těžký terén, ale letos už jsme na ní stačili i seveřanům, dokonce jsme byli schopní je i porazit.
Letos jste jezdil s novým vozem mistrovství republiky i světový šampionát. Už víte, co bude základem programu v příštím roce?
Jedná se o tom, stále to není úplně dořešené. Já bych měl zájem jet světový šampionát WRC2, myslím si, že je šance bojovat o titul.
Ale první závod, kterým je Rallye Monte Carlo, prý Škoda Motorsport určitě vynechá...
To je pravda, ale to by nemuselo vadit. Ve WRC2 si ze čtrnácti závodů musíte vybrat sedm a z nich šest nejlepších se vám započítá. Co bude, to se ještě uvidí.