To všechno podstoupí kvůli přípravě na transatlantický závod Minitransat. Jde o to, že při závodě na oceánu jachtař nesmí usnout na déle než 20 minut. "Když člověk usne, je kvůli obrovské únavě v mírném bezvědomí, ale probudí ho jakákoli změna náklonu lodi," říká Křížek.
Většinou spí připoutaný přímo na palubě. Postel chybí, takové vybavení zbytečně zpomaluje loď, jež může plout rychlostí až 36 kilometrů v hodině. Chybějící spánek není zdaleka jedinou nástrahou extrémního závodu.
Přestože současná technika se běžně používá k posílání předpovědí počasí a dalších údajů potřebných k bezpečné plavbě z pevniny na loď, závodníci při Minitransatu jsou odříznuti od spojení se světem. A tak nejlepší trasu pro loď dlouhou 6,5 metru a 3 metry širokou, s 11 metrů vysokým stěžněm, budou poznávat třeba podle mraků.
"Nejsem technický typ, jsem spáč a ještě si po ránu rád dám kávu. Bude to extrémní záležitost," podotýká Křížek, který už přeplul Atlantik na kajutové plachetnici, ale i katamaránu s nafukovacími plováky.
Největší hrozbou je pro loď srážka. Pro případ nouze jsou sice jachty vybaveny záchrannou radiobójí, ani ta však vždy nestačí. Při posledním ročníku našli pořadatelé jachtu bez kormidelníka...
"Nejdřív jsem se nejvíc bál převržení lodi, ale kotrmelců jsem s nimi udělal už hodně. Takže se spíš bojím, aby loď nenabourala. A když už, tak aby nešla pod vodu moc rychle," přeje si Křížek.
Už během tréninků a kvalifikace budou jachtaři zvykat těla i na stravu: horolezecké "amarouny“, energetické tyčinky a gely.
I proto okolo sebe mají tým lidí – specialisty na meteorologii, úpravu spánkového režimu, techniky, lékaře, manažera. Celý projekt bude stát kolem 10 milionů korun. Sponzory závodníci na oplátku naučí jachtařit.
Pomůže i Lenka Šmídová. Její tvář zviditelní projekt. "A určitě budu chtít, aby řekla něco k lodi. Hodně spolupracujeme," říká Křížek, který by měl jachtařku trénovat i na mistrovství světa.
Jeden z nejprestižnějších podniků světa z Francie do Brazílie, měřící 7800 km a trvající měsíc, by chtěli Češi absolvovat za 2 roky, dokážou-li se kvalifikovat. "A to znamená najet tisíc námořních mil v závodech a tisíc ještě sólově," podotýká Křížek.