V sezoně 2006 Massa v Istanbulu vyhrál ještě jako týmový kolega Michaela Schumachera.
Loni a letos porazil na zajímavém okruhu Kimiho Räikkönena. V Turecku se prostě Brazilci daří, přestože ve Ferrari získává za sezonu méně bodů než hvězdy stáje v prvním kokpitu.
V roce 2008 byl jeho největším soupeřem Lewis Hamilton, kterého vyslal tým Mclaren do boje se strategií tří zastávek u mechaniků. Mladý Brit v polovině závodu Massu předjel, když se však naposled vrátil z boxů, na Brazilcovo Ferrari ztrácel téměř deset vteřin.
Tým McLaren byl ke strategii tří zastávek donucen obavami o výdrž pneumatikové směsi, ale Hamiltonovi to v boji s Ferrari nepřidalo. Nakonec byl rád, že při posledním návratu z pit lane uhájil druhou příčku před Räikkönenem.
Úřadující mistr světa si v Turecku vybral jednu ze svých slabších chvilek - na týmového kolegu Massu po celý víkend nestačil. V závodě měl od první zatáčky lehce poškozené přední křídlo, což mu rovněž nepřidalo.
Další body spolehlivě sebrali jezdci BMW-Sauberu na dalších místech. Za nimi uspěli i tradičně rychlí Alonso s Renaultem, Webber s Red Bullem a Rosberg s Williamsem.
Velká cena Turecka byla prvním závodem F1 od sezony 2005, který jelo pouze deset týmů. V úterý oznámila krach dluhy zkroušená japonská stáj Super Aguri.
Centrem pozornosti byl kromě vítězů i Rubens Barrichello, který jel svou 257. Velkou cenu a překonal tak historické maximum Itala Patreseho.
Ferrari - potvrzení kvalit
Tým z Maranella mířil do Turecka jako jednoznačný favorit. V posledních dvou Velkých cenách sezony neměla rychlost jeho strojů konkurenci a navíc, v Turecku jěstě nevyhrál nikdo jiný než Kimi Räikkönen nebo Felipe Massa, tedy současní piloti v rudých kombinézách.
Ale už od pátečních tréninků to pro ně nevypadalo tak jednoznačně jako před čtrnácti dny ve Španělsku. Vozy BMW-Sauberu sice byly hodně vzadu, ale mclareny nedaly svými výkony inženýrům Ferrari klid.
A to potvrdila i kvalifikace. Massa sice dokonalým letmým kolem zopakoval předchozí dva triumfy, ale hned za ním byl Kovalainen. Räikkönena, který později přiznal, že kvalifikaci pokazil, porazil i třetí Hamilton.
Start se Massovi povedl skvěle - s náskokem šel do vedení. Zato Kimi Räikkönen na kluzké straně dráhy nestačil a prodral se před něj i Alonso s Renaultem. Při střetu s Kovalainenem si navíc mírně poškodil přední křídlo - už se chystal k zastávce v boxech, ale při jízdě za safety car se ukázalo, že porucha není až tak závažná.
Pokračoval a rychle se protáhl na čtvrté místo před Alonsa a za Poláka Kubicu. Před toho se dostal při prvních zastávkách v boxech. Chvíli to vypadalo, že by se mohl posunout i před druhého Hamiltona, ale nakonec se tyto myšlenky ukázaly jako příliš optimistické. Když se Brit naposled vrátil od mechaniků, ztrácel Kimi 1,5 vteřiny.
Massa podobné starosti neměl. Jakmile ve Ferrari zjistili, že Hamilton jede na tři zastávky, mohli slavit triumf. Jejich tureckou hvězdu nemohl nikdo dostihnout. Předjížděcí manévr v polovině závodu byl pouze vydařenou show pro diváky - na výsledek neměl žádný vliv.
McLaren - nečekaná rychlost
"Nečekal jsem, že tady budeme mít tak rychlé auto," divil se Hamilton po sobotní kvalifikaci, kterou navzdory chybnému výběru pneumatik dokončil na třetím místě. A nedělní závod jeho slova jen potvrdil.
Proč nebojoval o vítězství? Na vině bylo varování techniků Bridgestonu, kteří sdělili týmu své obavy o pneumatiky a doporučili strategii tří zastávek. Ferrari podobný problém nemělo a ani mít nemohlo - F2008 je k pneumatikám nejvíce šetrné z celého startovního pole.
Tři zastávky v boxech sice připravily zajímavější podívanou, ale v důsledku stály Hamiltona těch pár vteřin, které potřeboval pro útok na vedoucího Massu. Za 14 dní se jede v Monaku, kde bude favoritem McLaren. A Hamilton po druhém místě v celkovém pořadí nijak neztratil.
Kovalainen vypadal po kvalifikaci z obou jezdců McLarenu lépe, ale start na méně projeté straně dráhy ho stál i bodované umístění. Po kontaktu s Räikkönenem v první zatáčce musel neplánovaně do boxů a spadl na poslední místo. Výš než na dvanácté místo to do cíle nestihl.
BMW-Sauber - ústup ze slávy?
Po nedávných úspěších Roberta Kubici se formule 1 rozdělila na dva tábory - jeden, který očekával útok BMW na vítězství, druhý, který považoval Polákova umístění na stupních vítězů za náhodu více než cokoli jiného. "V průběhu sezony budou ztrácet," řekl šéf Mclarenu Dennis. A v Turecku to vypadalo, že měl pravdu.
V kvalifikaci páté a deváté místo, v závodě čtvrté a páté, ale daleko za Ferrari i McLarenem. O boji o stupně vítězů se vůbec nedalo hovořit.
Kubica sice skvěle odstartoval a jezdil třetí, ale podle časů bylo jasné, že je pouze otázkou času, kdy ho Räikkönen za ním předstihne. Mohl být rád, že před ním vydržel až do první zastávky v boxech. Jezdci německého týmu jeli závod sami pro sebe - Alonso za nimi ztrácel stejně jako oni na Räikkönena před nimi.
Čtvrté a páté místo patří Kubicovi s Heidfeldem i v celkovém pořadí mistrovství světa, ale odstup čtyř bodů na Hamiltona s Massou je podle výkonu z Turecka pro BMW-Sauber až příliš lichotivý.
Renault - vynikající Alonso
Alonso sice nezářil jako ve Španělsku, kdy se vrhl do boje s jezdci dvou elitních týmů, ale zase dojel do cíle a třemi body potvrdil vzestup francouzské stáje. Vývojáři v Enstone mohli mít z jeho výkonu radost - Red Bull ani Williams bývalému mistru světa nestačili. Bitva o nejlepší tým středu pole patřila v Istanbulu Renaultu.
Sedmé místo v kvalifikaci využil Španěl k vynikajícímu startu. Čtvrtou pozici sice podle očekávání neudržel, ale nikdo nemohl očekávat, že zvládne nápor Räikkönena nebo Heidfelda. Tak daleko vývojáři v Enstone zatím nejsou.
Naopak mladík Piquet je asi největším zklamáním sezony. Je výrazně pomalejší, bojuje na samém chvostu startovního pole a pokud brzo nepřidá, vždy nekompromisní Falvio Briatore s ním nebude mít slitování. Ani Fisichella, ani Trulli ani Hamilton nevypadali vedle Alonsa tak špatně.
Red Bull - stále sílí
Dvojice proslulých aerodynamiků Newey - Willis neúnavně pracuje na zrychlení rakouského monopostu, a to tak dobře, že Mark Webber projevil zájem o prodloužení smlouvy s týmem. A jistě mu bude vyhověno - Australan odvádí letos vynikající výkony. Posbíral deset bodů, zatímco jeho týmový kolega Coulthard ani jeden.
Webber vybojoval v kvalifikaci šesté místo a spokojen mohl být i v cíli, s Alonsem sice prohrál, ale dva body při problémech pouze jednoho favorita nejsou špatné. Jediným negativem závodu pro jeho tým bylo, že se téměř neobjevil na televizní obrazovce, a tedy ani loga Red Bullu.
Coulthard byl nezvykle blízko bodům, ale závěrečný souboj s Rosbergem prohrál.
Williams - čekalo se víc
Už to začíná být ohraná písnička - spolehlivý a rychlý Rosberg a pomalý Nakadžima, který zatím letos střídá světlé momenty s těmi horšími, které si vybíral i při Velké ceně Turecka. Po startu ze zadních pozic do zádě jeho stroje bezhlavě vlétl v první zatáčce Fisichella. Nenávratně mu zničil auto.
Po 11. místě v kvalifikaci mohl Rosberg natankovat před startem až po víčko, a také tak udělal. Pro další dávku paliva dorazil až v 25. kole, to už měl jeho tým spočítané, že na bod by měl stačit. Před sezonou čekali ve Williamsu víc. Rosberg musí bojovat nejen se soupeři, ale s dalším zklamáním.
Výsledky Velké ceny Turecka F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1h26:49,451 |
2. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +3,779 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +4,271 |
4. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +21,945 |
5. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +38,741 |
6. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +53,724 |
7. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +1:04,229 |
8. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1:11,406 |
9. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1:15,270 |
10. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:16,344 |
11. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1 kolo |
12. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +1 kolo |
13. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1 kolo |
14. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +1 kolo |
15. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +1 kolo |
16. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1 kolo |
17. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +1 kolo |
18. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +33 kol |
19. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +57 kol |
20. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +57 kol |
Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen - 1:26,506
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 35 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 28 |
3 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 28 |
4 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 24 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 20 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 14 |
7 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 10 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 9 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 9 |
10 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 8 |
11 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 5 |
12 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
13 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 63 |
2 | BMW Sauber | Německo | 44 |
3 | McLaren | Velká Británie | 42 |
4 | Williams | Velká Británie | 13 |
5 | Red Bull | Rakousko | 10 |
6 | Renault | Francie | 9 |
7 | Toyota | Japonsko | 9 |
8 | Honda | Japonsko | 3 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 2 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE