Loni turecký závod opepřila havárie stájových kolegů Australana Marka Webbera a pozdějšího mistra světa Sebastiana Vettela z Německa, kteří bojovali o vedoucí pozici a nakonec přenechali plný bodový zisk vozům McLaren. V týmu Red Bull, který zatím šampionátu dominuje i letos, nyní před Velkou cenou Turecka ujišťují, že historie se nebude opakovat.
Loňské zklamání Red Bullu |
"Bylo to pro nás velké poučení," prohlásil principál vedoucí stáje mistrovství světa Christian Horner. "Stalo se a nemá cenu se k tomu vracet. Nyní se soustředíme na to, abychom potvrdili svou letošní dominanci," dodal.
Do Turecka dorazil v pozici lídra MS Vettel. Vyhrál úvodní dva závody a minule v Číně skončil druhý za Lewisem Hamiltonem z McLarenu. Německý pilot nyní drží sérii pěti kvalifikačních vítězství a je opět velkým favoritem. "Je pro nás výzva dokázat, že jsme nejlepší. Že to loni byla výjimka," vyhlásil Vettel. "Celý tým pracuje na tom, abychom vyhráli."
Při minulé Velké ceně hrála velkou roli strategie počtu zastávek v boxech. "A bude to podobné," řekl Vettel, který měnil kola jen dvakrát, zatímco jeho přemožitel Hamilton byl v boxech třikrát a vytěžil v závěru maximum z lepšího stavu pneumatik.
Hamilton: Sezona se pro nás vyvíjí dobře
V Red Bullu se před závodem opět řešily problémy se systémem sběru kinetické energie KERS. "Ale už jsme to snad dali dohromady," uvedl Horner. Vettel v minulých závodech neměl možnost významně zrychlit svůj vůz například při předjíždění. "Je to relativně nová technologie a pro nás bylo náročné tomu pořádně porozumět," vysvětlil šéf týmu. "Jsem si jistý, že o tomto víkendu bude znát, že už to je v pořádku," uvedl.
Všech šest dosavadních závodů v Istanbulu, kde se jezdí proti směru hodinových ručiček, vyhrál pilot z první řady na startu. Čtyřikrát vítěz kvalifikace, přičemž v letech 2006, 2007 a 2008 jím byl Felipe Massa z Ferrari. Ale v uplynulých dvou ročnících se po kvalifikačních triumfech Vettela respektive Webbera radoval vždy jezdec z druhého místa na startu - v roce 2009 Jenson Button (tehdy s vozem Brawn) a vloni Hamilton.
Ten před sezonou hovořil o tom, že jeho letošní auto není příliš rychlé, ale po vítězství v Číně se mu zvedlo sebevědomí. "Sezona se pro nás vyvíjí dobře. Myslím si, že v tomto rychlém závodu si bude hodně jezdců dávat velký pozor na opotřebení pneumatik," předpověděl mistr světa z roku 2008.
V Turecku pojede i Král
V Turecku zahajuje také formulový šampionát GP2 s Josefem Králem ve startovní listině, který nastoupí do své druhé sezony s novým týmem Arden International. Hlavní závod GP2 bude v sobotu trvat zhruba hodinu s jednou povinnou přestávkou, nedělní klání bude o 15 minut kratší a piloti, kteří na prvních osmi místech odstartují podle obráceného sobotního pořadí, v něm nemusí do boxů.
"Už se začátku nemůžu dočkat," řekl Král na svém webu před odletem do Turecka. V letošní sezoně má po loňské první zkušenosti a dramatické nehodě ve Valencii větší ambice. "Musíme stabilně zajíždět dobré výsledky. Rozhodně si nemohu dávat nízké cíle. Samozřejmě bych se rád prosadil také na pódium," řekl.
Charakteristika trati v TureckuVíce na levou stranu budou poprvé v této sezoně o víkendu zatáčet piloti formule 1. Velká cena Turecka v Istanbulu je totiž prvním letošním závodem, v němž se pojede proti směru chodu hodinových ručiček. I proto patří Grand Prix mezi nejnáročnější v seriálu. Vedle Turecka se na levou stranu jezdí také v Singapuru, Brazílii a Abú Zabí. V Istanbulu trať postavil vyhlášený designér Herman Tilke a jezdci opět obkrouží 58 kol. Okruh je rychlý a má velké výškové rozdíly. Tvoří jej sedm levotočivých a šest pravotočivých zatáček a téměř v žádné z nich není vidět výjezd. Nejrychlejší místo se nachází před šikanou před vjezdem do cílové rovinky, kde monoposty dosahují rychlosti až k 320 km/h. Areál závodiště leží na ploše 822,15 hektaru. Jeho výstavba přišla na 220 milionů dolarů a do ochozů se vejde 130 000 diváků. Délka trati: 5,338 km. Délka závodu: 58 kol = 309,356 km. Nejrychlejší kolo v závodě: Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2005: 1:24,770. Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2008: 1:26,506. Nejrychlejší závod: Kimi Räikkönen, 2005: 1:24:34,454 = 219,496 km/h. Vítězové předchozích závodů: |