V sobotu zvítězil ve volebním boji, ale říká: „Zatím žádná oslava neproběhla. A jestli bude, tak velmi decentní.“ Radek Bendl, bývalý generální sekretář házenkářského svazu, se nyní stal jeho předsedou - ve 2. kole volby zvítězil nad Jaroslavem Chvalným. A úkolů pro nového šéfa je hodně.
Začněme volbou samotnou. Do exekutivy svazu prošli téměř všichni, které jste zmiňoval jako členy vašeho týmu. Zvyšuje to sílu mandátu?
Určitě, je o to silnější. Jsem rád, že to to tak dopadlo. V exekutivě jsou z naprosté většiny lidé, u nichž jsem si přál, aby uspěli.
Na druhou stranu: ve volbě předsedy jste vy dostal 66 hlasů a Jaroslav Chvalný 59. Takže musíte přesvědčovat v podstatě polovinu členů, ne?
První kolo dopadlo malinko lépe než druhé - nepředpokládal jsem, že rozhodne a věděl, že náskok deseti hlasů není tak zásadní. Že půjde o hlasy pro třetího kandidáta Zdeňka Mičkeho (dostal jich 21) - tušil jsem, že většina půjde za Jardou Chvalným a věděl, že to bude těsné. Rozdíl tomu odpovídal. Při poměru 66:59 je to na jednu stranu jasný výsledek konkrétního hlasování, na druhou ukazuje, že většina je ve svých názorech rozdělena přibližně půl na půl. Je třeba přesvědčit druhou půlku, že volba dopadla dobře i pro ně. Je to jen o práci.
Soupeři ve volbách: Zdeněk Mičke (vlevo) a Jaroslav Chvalný.
Plánujete se třeba s těmi, co vás nevolili, potkat? Více se bavit?
Určitě bych se potkával rád častěji než jen na volební konferenci. Už v sobotu v Olomouci jsme mluvili o tom, jak to zavést. Zaprvé umět spolu komunikovat tak, aby všichni měli správné informace ve správný čas. A zadruhé vytvořit daleko lepší, větší komunitu. Potkávat se v rámci našich nejvýznamnějších sportovních akcí, tedy zápasů obou národních týmů.
Když je řeč o tom, že názory se v házené očividně do jisté míry různí, jaká byla v tomto směru volební konference?
Nepředpokládal jsem, že to bude úplně hladké a je možná dobře, že zaznělo i pár věcí, které třeba nebyly příjemné. Byl totiž prostor zareagovat a spoustu z nich vysvětlit. Bylo fajn, že i na nepříjemné otázky šlo odpovědět.
Slovo vztahy, a to i směrem dovnitř hnutí, jste už před volbou jako kandidát popsal jako jeden z prioritních úkolů, platí to dál?
Vztahy beru jako základ. V souladu s tím, že produkt - tedy házená - je společný nám všem, budu první, kdo se je bude snažit narovnat.
Od všech tří kandidátů i od končícího šéfa svazu Aleše Pospíšila často zněl také výraz marketing. Co si pod tím konkrétně představit?
Je to strašně obecné slovo. Sám jsem s ním dříve profesně pracoval a byť si nechci hrát na žádného marketingového guru, marketing se odvíjí hlavně od produktu. Nemůžeme ho dělat, pokud produkt není kvalitní: tedy házená, národní týmy, nejvyšší soutěže. Nebo jinak: dělat se může, ale návratnost nebude vůči prostředkům, které do marketingu vložíme, ideální. Je třeba začít na úrovni klubů a extraligy, což generuje lepší produkt i na úrovni národních týmů.
Zkuste popsat dva druhy cílů: krátkodobé a dlouhodobé.
Prvním je operativa vycházející z kalendáře akcí. V březnu hrají ženy ve Zlíně kvalifikaci o Euro, taky pořádáme kvalifikaci juniorek o postup na mistrovství světa a v dubnu juniorů o evropský šampionát. V červnu se pak konají rozhodující zápasy mužů a žen o postup na velké turnaje. U dlouhodobých cílů nejde jen o čtyři roky mandátu, ale o daleko delší úsek - rozvoj mládeže, to je práce na mnoho let. Začali jsme nastartováním projektu regionálních center a víme, že se potřebujeme posunout hodně dál u nejtalentovanějších jedinců. Ale tady se výsledky dají očekávat nejdříve za sedm, osm let. To je standardně dlouhá doba, když se „hrábne“ do systému.
Před volbami jsem se všech kandidátů ptal na hodnocení stavu české házené, vy jste uvedl „lepší čtyřku“. Jak by verdikt měl znít za čtyři roky?
Myslím, že když budeme na známce tři, bude to fajn. Cesta ke změně bude dlouhá a je třeba si upřímně říct, že za trojku - dobrou - budu spokojený.