Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Havárie a výbuchy, jen Alonso vítězí dál

Massa, Rosberg - Massa (vzadu) s Rosbergem kolidovali už v prvním kole. | foto: Reuters

2 2006
Melbourne - Souboje kolo na kolo, předjíždění, havárie, radost i vztek. To všechno nabídla Velká cena Austrálie F1. Jen jedno zůstalo při starém - vládl Renault a vyhrál Alonso. Druhý Räikkönen stíhal mistra světa marně. Rozporuplné pocity mají u Schumacherů - Ralf překvapil třetím místem, Michael havaroval.

Právem naštvaný mohl být nejen Mark Webber, kterému odešla technika v jeho voze Williams v momentě, když poprvé v kariéře vedl domácí velkou cenu formule 1, ale i Jenson Button, který se po startu z pole position propadal až na páté místo, ale ani to mu nebylo souzeno. V předposlední zatáčce hustým kouřem a šlehajícími plameny ohlásil jeho motor Honda, že se s ním loučí. Musel zastavit vedle trati. Do cíle mu chybělo přibližně třicet metrů.

Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher jezdil na bodech kolem šestého místa, ale na vjezdu do cílové rovinky se nechal vynést příliš vlevo, obrubník zcela rozhodil jeho Ferrari, které se po nárazu do bariéry změnilo v kupu trosek. Jeho týmový kolega Massa havaroval už v prvním kole.

Mistrovství světa vede suverénně Alonso před týmovým kolegou Fisichellou a Räikkönenem, v Poháru konstruktérů vládne nedostižně Renault i proto, že Montoya poškodil o obrubník svůj McLaren a v Melbourne nedokončil.

Renault - štěstí přeje připraveným
Ani Renault se při událostmi nabité Velké ceně Austrálie nevyhnul potížím, i když Vrak vozu Massypouze technického rázu. Vítěz kvalifikace Gincarlo Fisichella zvedl těsně před startem ruku na znamení problémů. Podle pravidel se muselo opakovat zaváděcí kolo a mechanici mistrovského týmu tlačili monopost nešťastného Itala do boxů. Zhasl mu totiž motor. Druhý muž kvalifikace začínal z boxů.

Pro obhájce australského triumfu bylo darem z nebes, že kvůli výjezdům zpomalovacího vozu se pole nekolikrát srazilo do jednotného řetězu. Soupeři v čele mu nikdy nemohli odjet příliš daleko, takže neztratil ani jeden okruh.

V závěrečných kolech se už smiřoval se šestým místem. Byl sice rychlejší než Jenson Button, ne ale natolik, aby se pokusil o předjetí. Jenže Brit musel na pedál šlapat víc, než jeho agregát snesl a dvě zatáčky před cílem se ze zádi jeho stroje vyvalil hustý Vítězný Alonsokouř. Fisichella měl sice co dělat, aby na oleji řinoucím se na asfalt udržel stroj, ale dýmem i plameny zdárně projel, a připsal si druhé body sezony.

Alonso si opět počínal jako pravý mistr světa. V prvních zatáčkách mu sice útok na vedoucího Buttona nevyšel, ale při první návštěvě safety car na dráze si filigránsky počkal na jeho zajetí do boxů a do první zatáčky čtvrtého kola už vjížděl jako vedoucí muž závodu. Okamžitě začal ujíždět - třetího Räikkönena zdržoval pomalý Button.

Jenže v sedmém kole byl po havárii Kliena zpomalovací vůz na dráze znovu, a po jeho zajetí do boxů se na stejném místě protáhl před Buttona i Räikkönen. Jenže kdo čekal souboj o první místo, byl zklamán, mistr světa Finovi rychle ujížděl, McLaren neměl šanci.

Vítězný AlonsoPo úvodních zastávkách v boxech Alonso náskok ještě zvýšil, ale ve 33. okruhu se potkal s bariérou Michael Schumacher a místo 25 vteřin na Räikkönena najednou vedl o pár metrů před Heidfeldem, který proklouzl na druhé místo.

Po další nehodě Liuzziho už Španěla opět stíhala jednička McLarenu, ale mistr světa byl nedostižný, nejrychlejšími koly závodu si vybojoval rozhodující náskok a v posledních kolech pohodlně kontroloval situaci.

Dilema McLarenu - rychlost nebo spolehlivost?
Loni suverénně nejrychlejší mclareny málokdy vydržely až do cíle. Letos přidaly na spolehlivosti, ale rychlost chybí. Räikkönen se při druhém restartu závodu v devátém kole prodral na brzdy vnitřkem v první zatáčce před druhého Buttona a příkaz z boxů zněl: Drž se Alonsa. Jenže ať se Fin snažil sebevíc, na rychlost jeho Renaultu neměl.

Montoya leze přes plot z tratiPo zastávce v boxech ho začal dotahovat i týmový kolega Montoya, protože aerodynamika jeho vozu nepracovala, jak by měla. Po nehodě Schumachera mu sice mechanici vyměnili přední křídlo, přesto nedostižný Alonso opět mizel v dáli. Nejrychlejší okruh závodu v posledním kole byl jen slabou náplastí na smutek z ´pouze´ druhého místa.

Montoya jen potvrdil slova svých kritiků, že nikdy nebude spolehlivý a nedá se mu věřit. Nevídaným zkratem v zaváděcím kole, kdy dostal při zahřívání pneumatik hodiny, ještě nic neztratil, ale šachovnicový prapor přesto neviděl.

Po plánovaném dotankování sice jistě předjel dosud třetího Buttona, ale když na dráhu už potřetí vyjel blikající vůz Mercedes, zavařili mu stratégové McLarenu. Musel v boxech čekat za Räikkönenem, až mu vymění přední křídlo, a propadl se na šesté místo.Ralf Schumacher

Už v pit lane Montoya vztekle vrtěl hlavou, a pak se vydal stíhat čtvrtého Ralfa Schumachera. Šlapal na plyn, co to šlo, ale 10 kol před cílem přehnal rychlost ve výjezdu z poslední zatáčky, a na obrubníku poškodil monopost. Řídící jednotka jeho stroje se s bliknutím rozloučila a Kolumbijec se mohl těšit jen z faktu, že do soukromí paddocku to od místa odstavení auta neměl daleko.

Toyota - nic není nemožné
V úvodu sezony v Bahrajnu šokovala Toyota auty, které se rychlostně mohly srovnávat dokonce i s nováčky seriálu Super Aguri. V Bahrajnu Ralf Schumacher naznačil bodem, že se blýská na lepší časy a v Melbourne šokovala Toyota znovu, Tentokrát pozitivně. Trulli sice kvůli kolizi s Coulthardem nedokončil ani první kolo, ale Ralf Schumacher poskakoval radostí na stupních vítězů.

Ralf Schumacher neodstartoval nejlépe, ale tým Toyota mistrovsky zvládl série příjezdů, odjezdů a návratů zpomalovacího vozu, takže když se 17 okruhů před cílem safety car naposled uklidil z dráhy, jméno Ralf Schumacher zářilo na třetím místě. V závěru ho sice stahoval krajan Heidfeld s BMW, ohrozit ho ale nedokázal. Šest bodů Heidfeld a Villeneuveje první letošní odměnou Toyoty za masivní investice do formule 1.

BMW Sauber - víc, než se čekalo
Obdivuhodný výkon předvedl veterán Villeneuve, který se z 19. místa na startu prodral až na konečné šesté. Spolehlivě se vyhnul všem kolizím a podruhé v sezoně bodoval.

Hvězdou dne byl ale v továrně ve švýcarském Hinwilu chráněnec BMW Nick Heidfeld. Se čtvrtým místem byl sice navýsost spokojený, mohlo to však být i lepší. Po pomalých fázích za blikajícím vozem měl problémy se zahříváním pneumatik.

Když se po nehodě Liuzziho safety car počtvrté vrátil do boxů, byl dokonce druhý. Ve čtvrté zatáčce ale téměř kolidoval s Räikkönenem, pak vyjel z dráhy a proklouzli před něj i Ralf Schumacher a Montoya. Díky nehodě Kolumbijce si nakonec o jedno místo přece jen polepšil.

Honda - sen v plamenech
Výbuch Buttonova motoruPřed startem mluvil vítěz kvalifikace Jenson Button o vítězství, v cíli o dalším závodě v Imole... V Melbourne totiž nezískal jediný bod.

Po celý závod se hondám nedařilo dostatečně zahřát pneumatiky a Button se neustále propadal. Alonso, Räikkönen, Montoya, Ralf Schumacher, Heidfeld - pro ty všechny byl jeho monopost jen pomalejší překážkou v jízdě za vavříny.

Když už se zdálo, že páté místo před dotírajícím Fisichellou přece jen uhájí, přišla poslední pohroma - v závěrečném kole ucítil, že motor není v pořádku a dvě kola před cílem ucítil mohutnou explozi. Kouřící stroj zaparkoval třicet metrů před čarou označující konec závodu. Klasifikován byl jako desátý.

Není jasné, zda by jeho rychlost na projetí cílem stačila nebo ne, každopádně příkaz Toro Rossoz boxů zněl: "Nepřekračuj cílovou čáru!". Pokud by totiž závod dokončil, výměna motoru by byla penalizována posunem o deset míst dozadu na startovním roštu dalšího závodu za tři týdny v Imole. A Hondě jde pouze o vítězství, jeden nebo dva body ji nezajímají.

I díky Buttonově nevydařenému finále postoupil Rubens Barrichello na sedmé místo, a připsal si první body v Hondě. Přesto nemohl být spokojen - kromě pneumatik ho trápily i potíže s brzdami a stále je nesrovnatelně pomalejší než jeho týmový kolega.

Toro Rosso - lepší než vlastní A-tým?
Jediný tým, pod kapotou jehož vozů duní desetiválcové motory, málem naplnil bodové ambice. I když spíš než od nováčka Speeda, se úspěch čekal od zkušenějšího Liuzziho. Ital byl sice celý závod více vidět, a jezdil rychleji než Speed, když se však po třetím návratu safety car do boxů rval vpřed, rozbil auto o bariéru. Kolize po startuVelká škoda, držel se za v cíli pátým Fisichellou.

Američan Speed kroužil spolehlivě za rychlejšími piloty, a díky odstoupení řady favoritů dojížděl do cíle na deváté pozici. Kouř z Buttonova motoru mu ale na závěrečné rovince oznámil fantastickou novinku - bod za osmé místo. Mohl si tak gratulovat, že nepodlehl tlaku Davida Coultharda, který se na něj do posledních momentů tlačil.

Po závodě ale sportovní komisaři na základě stížnosti rozhodli, že Speed předjížděl Coultharda pod žlutými vlajkami a potrestali ho penalizací 25 vteřin. Na poslední bodované místo se tak posunul právě Coulthard. Sebevědomý mladík Speed se při výslechu před komisí nedokázal ovládnout, zkušenému Skotovi hrubě nadával, za což nádavkem vyfasoval pokutu 5 tisíc USD.

Výsledky Velké ceny Austrálie 2006:

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Fernando Alonso Španělsko Renault 1h34:27,870
2. Kimi Räikkönen Finsko McLaren +1,829
3. Ralf Schumacher Německo Toyota +24,824
4. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +31,032
5. Giancarlo Fisichella Itálie Renault +38,421
6. Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber +49,554
7. Rubens Barrichello Brazílie Honda +51,904
8. David Coulthard Velká Británie Red Bull +53,983
9. Jenson Button Velká Británie Honda +1 kolo
10. Christijan Albers Nizozemsko Midland +1 kolo
11. Scott Speed Spojené státy americké Toro Rosso +1 kolo
12. Takuma Sató Japonsko Super Aguri +2 kola
13. Judži Ide Japonsko Super Aguri +3 kola
14. Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren +11 kol
15. Tiago Monteiro Portugalsko Midland +15 kol
16. Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso +19 kol
17. Michael Schumacher Německo Ferrari +24 kol
18. Mark Webber Austrálie Williams +34 kol
19. Christian Klien Rakousko Red Bull ++52 kol
20. Jarno Trulli Itálie Toyota +56 kol
21. Nico Rosberg Německo Williams +56 kol
22. Felipe Massa Brazílie Ferrari +56 kol

    Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen - 1:26,045

Průběžné pořadí MS (po 3 z 18 závodů):

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Fernando Alonso Španělsko Renault 28
2 Giancarlo Fisichella Itálie Renault 14
3 Kimi Räikkönen Finsko McLaren 14
4 Michael Schumacher Německo Ferrari 11
5 Jenson Button Velká Británie Honda 11
6 Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren 9
7 Ralf Schumacher Německo Toyota 7
8 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 5
9 Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber 5
10 Felipe Massa Brazílie Ferrari 4
11 Mark Webber Austrálie Williams 3
12 Rubens Barrichello Brazílie Honda 2
13 Nico Rosberg Německo Williams 2
14 David Coulthard Velká Británie Red Bull 1
15 Christian Klien Rakousko Red Bull 1


Pohár konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Renault Francie 42
2 McLaren Velká Británie 23
3 Ferrari Itálie 15
4 Honda Japonsko 13
5 BMW Sauber Německo 10
6 Toyota Japonsko 7
7 Williams Velká Británie 5
8 Red Bull Rakousko 2

Závod jsme sledovali v on-line reportáží

Autoři:


Nejčtenější

Čech dělal divy, přesto od mistra dvakrát inkasoval. Vyhrál i Liverpool

Fotbalisté Arsenalu i s brankářem Petrem Čechem (v zeleném) těžko zakrývají...

Arsenal začal éru bez Arsena Wengera porážkou. V úvodním kole nového ročníku Premier League podlehl...

Bývalý hráč se rozpovídal o výplatách. A na Dynamo přišli kontroloři

Slávista Jan Sýkora (vlevo) a Mykyta Burda z Dynama Kyjev v utkání 3. předkola...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Přípravy kyjevského Dynama na odvetný zápas o Ligu mistrů se Slavií narušila návštěva finančních...



6. DEN ME: Českou štafetu zastavilo zranění. V tyčce létal mladý Švéd

18letý švédský talent Armand Duplantis se raduje z úspěšného pokusu ve finále...

Atletické mistrovství Evropy v Berlíně je minulostí. Česká štafeta neodstartovala do finále na...

Už vím, proč Dynamo nedostává góly, řekl Trpišovský. Víc hodnotit nechtěl

Slávista Stanislav Tecl se snaží uniknout obránci Tamási Kádárovi z Dynama...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Polský asistent rozhodčího Golis nejprve pečlivě zohlednil ofsajdové postavení slávisty Deliho,...

Dynamo - Slavia 2:0, Liga mistrů je pryč, hosty čeká pohár číslo dvě

Arťom Besedin z Dynama Kyjev překonává slávistického brankáře Ondřeje Koláře v...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Fotbalisté Slavie se do Ligy mistrů neprobojují. V kvalifikaci končí na prvním soupeři, v odvetě 3....

Další z rubriky

Po brněnské slávě byl Kornfeil třináctý. Stíhací jízdu zmařil incident

Jakub Kornfeil při Velké ceně České republiky v Brně.

Motocyklista Jakub Kornfeil týden po třetím místě v Brně skončil ve Velké ceně Rakouska třináctý....

Hedvábnou stezku Kolomý vynechal. Jezdí na kole, plave a ladí auto

Martin Kolomý na Dakaru 2018

Loni měl touto dobou za sebou start na Silk Way Rally, tentokrát ovšem Martin Kolomý, jezdec české...

Přesun výš se nekoná. Kornfeil i příští rok zůstane v Moto3

Ve třídě Moto3 na Velké ceně České republiky dojel Jakub Kornfeil na třetím...

Přál si po deseti sezonách v mistrovství světa poskočit o kategorii výš. Jakub Kornfeil vyjednával,...



Najdete na iDNES.cz