Obvykle na dvou kolech "jen" sedí a přidává plyn. V letošní zimě ale Jakub Kornfeil téměř denně na dvou kolech i šlapal a snažil se v kopcích Pálavských vrchů alespoň dvě hodiny udržet za Janem Bártou, úspěšným účastníkem cyklistického Gira, či Aloisem Kaňkovským, pro změnu někdejším mistrem světa v dráhové cyklistice. A když zrovna nebyli po ruce, tak si střihnul hodinový běh.
Pět otázek kolem MS1. Jak na tom bude Abraham? 2. Kdo získá v MotoGP titul? 3. Kdo bude závody vysílat? 4. Kdy se pojede v Brně? 5. Bude Čech v Rookies Cupu? |
Drobný kluk, který už tak byl jako lunt, se před sezonou rozhodl něco zhubnout, aby ho "přebytečná" kila na dráze nezdržovala. "Zté mé původní váhy se moc shazovat nedalo, ale i tak jsem dal dolů dvě kila," říká Kornfeil. Teď má necelých 61 kilogramů.
Karel Hanika zase zimní měsíce prožil ve Španělsku.
Posiloval, zkoušel motokros, potil se na horském kole a třeba s bývalým mistrem světa třídy Moto2 Tonim Eliasem si dali i třídenní výšlap do Pyrenejí. "Šli jsme nahoru vedle sjezdovek, kolem nás jezdili lyžaři dolů a já jim docela záviděl."
I tohle dva mladí motocykloví závodníci z jižní Moravy podstoupili, aby letos ve třídě Moto3 uchvátili svět.
A zdá se, že to bude mít smysl. Překvapovali už v předsezonních testech a třeba v tom posledním, jenž byl generálkou na nedělní závod v Kataru, skončil Hanika třetí, Kornfeil jen o místo za ním. "A testy nelžou," ví Kornfeil.
Ano, skutečně se málokdy stane, aby ti nejlepší z testů v sezoně náhle propadli.
Právě proto české výsledky vzbuzují tolik optimismu a právě proto je tu reálná naděje, že se letos mohou v mistrovství světa jednotlivě, či dokonce společně objevovat na stupních vítězů (to historie nepamatuje od 60. let a slavného období Jawy, Šťastného a Havla).
Však i renomovaná sázková kancelář Bwin považuje Haniku s kurzem 13:1 za šestého největšího favorita na titul mistra světa, Kornfeil je osmý (19:1).
Při dotazu, zda si pro případ vítězství v závodě raději nezopakuje slova české hymny, odpoví: "Pokud si na tu bednu stoupnu, tak se rychle rozpomenu. Ale výhry jsou ještě daleko a je ve hvězdách, jestli se jich dočkám."
I Hanika je opatrný, už však svému týmovému šéfovi slíbil, že pokud se v některém závodě dostane mezi první tři, půjdou dolů jeho dlouhé vlasy.
Zařadí se mezi elitu?
Pro připomenutí: zatím jen tři Češi dokázali vyhrát závod mistrovství světa: Šťastný, Pešek a Abraham. A pouze další čtyři brali "aspoň" druhé či třetí místo (Havel, Staša, Boček, Malina). Přidají se k nim i Kornfeil a Hanika?
V jednom mají teď oba Češi štěstí. Motosport je do jisté míry nespravedlivý, protože nezáleží jen na umu a talentu samotných pilotů, nýbrž i na týmu, za který jezdí. A oni jezdí za naprostou elitu.
Hanika si po loňské sezoně, kdy si podmanil juniorský šampionát Red Bull Rookies Cup, vysloužil rovnou smlouvu v továrním týmu KTM, což je ve třídě Moto3 absolutní špička. A i to, že si jeho šéf Aki Ajo vytáhnul mladíka bez jediného odjetého závodu v MS rovnou k sobě, leccos naznačuje.
Navíc Hanika bude mít vedle sebe silného týmového parťáka Jacka Millera, největšího favorita šampionátu, a dostal od něj svolení kopírovat v kvalifikacích i závodě jeho rychlou stopu či číst si v jeho telemetrii, což je pro nováčka klíčová věc. K ruce má i šéfmechanika, který spolupracoval s Markem Márquezem, úřadujícím šampionem MotoGP.
Dvacetiletý Kornfeil pro změnu ve čtvrté sezoně v MS přestoupil do týmu, který loni dovedl Mavericka Viňalese k titulu mistra světa. "Stáj ví, jak vyhrávat, jak nastavit motorku, jak spolupracovat s pilotem. Ví úplně všechno," pochvaluje si jezdec.
Přiznává, že i soupeři jsou teď před ním ostražitější a dívají se na něj jinak než před rokem či dvěma. "Je dobré si udělat na trati respekt, závodí se pak jinak."
Snad i respekt občas pomůže "odklidit" soupeře z cesty, aby po čtyřech letech zase v šampionátu zněla česká hymna!