Brazilec, který nastoupil do sezony jako jeden z favoritů, již v pátek ukázal, že v Maďarsku chce stáhnout ztrátu v celkovém hodnocení. Za horka a silného větru, který na beztak klouzavou trať navál spoustu jemného písku, ovládl pilot stáje Racing Engineering nejen páteční dopolední trénink, ale i kvalifikaci.
"Je to krásný pocit. Mám první pole-position po tolika závodech v GP2! Takhle pomalé tratě nemám sice moc rád, zdá se ale, že naše auto sedí právě ve vedru obzvlášť dobře," tešil se di Grassi na nedělní závod.
Těsně za ním zajel druhý čas silný Rus Vitalij Petrov: "Zajímavé bylo, že trať byla v průběhu session stále pomalejší. Ke konci to byla hotová klouzačka."
Jeho týmový kolega Romain Grosjean je dalším z pilotů, kteří bojují o titul. V prvním rychlém kole ovšem zahodil celý víkend: Předjel krajana Pereru tak zbrkle, že o sebe vozy stájí Barwa a DPR zavadily, a oba jezdci skončili bez rychlých časů. Grosjean za tuto nepozornost zaplatil posledním místem na startu a nešťastný Perera diskvalifikací.
"Předjel mě a pak se přede mě zařadil příliš brzy. Nebylo to od něj příliš inteligentní," viděl Perera situaci po svém. Mickey-Mouse-dráha u Budapešti svědčila především Villovi a Valsecchimu, kteří se kvalifikovali daleko vpředu. Ještě před Hülkenbergem. "Jsem tu poprvé a musím se učit trať," odůvodnil páté místo nový objev Williho Webera.
Hülkenberg se učil rychle
Nico Hülkenberg se umí učit hodně rychle – k tomu patřil i dopolední klus ke klíčovým místům dráhy. Odpoledne stanul potřetí na nejvyšším stupínku. Di Grassi odstartoval bez chyby a ujal se vedení před Villou. Hülkenberg předvedl jeden ze svých raketových startů, který jej katapultoval na třetí pozici před výborného Davide Rigona z týmu Trudent.
Petrov ovšem svůj start zaspal a při výjezdu z první zatáčky zavinil hromadnou nehodu: vytlačil Zubera na trávu, ten se s točícím vozem vrátil na trať a strhl s sebou z trati i Valeria, Pereze a Raziu.
Vedoucí trio di Grassi, Villa a Hülkenberg již velmi brzy obsolvovalo povinný stop v boxech. Bylo zjevné, že Němec má navrch. Z boxu vyjel před Villou a těsně za di Grassim, kterého poté předjel ve druhé zatáčce. Zatímco měl Brazilec co dělat s dotírajícím Španělem, mohl německý jezdec týmu ART soupeřům ujet.
Hülkenberg, jehož manažer Willi Weber se nápadně často pohyboval ve společnosti vedoucích členů Scuderie Ferrari, jel od té chvíle nezadržitelně směrem vítězství. "Na startu jsem zvolil vnější stopu a brzdil jsem opravdu pozdě. Trochu jsem při tom poničil pneumatiky, ale brzy jsem poznal, že mohu jet di Grassiho tempo. Zastávka v boxech vyšla výborně. Okruh teď mám v malíčku, pro neděli si ale nedělám velké naděje," komentoval Nicolas závod, ve kterém si připsal i bod za nejrychlejší kolo.
Di Grassi rezignoval: "Rychleji to opravdu nešlo. Všechno bylo optimální, až na to, že nemáme rychlost vozu ART."
Za Němcem a Brazilcem se radoval maličký Villa ze třetí pozice a i Maldonado byl po zpackané kvalifikaci spokojen se čtvrtým místem.
V neděli vyhrál van der Garde
Výhodu nedělní pole-position měl Ital Davide Rigon. Po krátké přestávce se vrátil do GP2 a hned dokázal pozvednout výsledky týmu Trident. Nejostražitější ale byl pilot startující vedle, v GP2 doposud málo úspěšný Nizozemec Giedo va der Garde z týmu iSport. Do první zatáčky se vtěsnal jako první – a to rozhodlo celý závod.
Rigon se stal ještě v prvním kole obětí příliš netrpělivého Maldonady. Havarovali a i Valsecchi za nimi tím ztratil dobrou pozici. Za van der Gardem se tím brzy vytvořila mezera, kterou piloti týmu Super Nova (Filippi a Villa) pracně dotahovali.
Hülkenberg tentokrát nepředvedl zvláštní start a nedokázal se v průběhu závodu propracovat na bodovaná místa. V tomto ohledu si vedl di Grassi lépe. Využil Villovi chybičky a dostal se na třetí místo, čímž bodově Němce poněkud dotáhl.
Úřadující mistr Renault-World-Series Van Der Garde se ale nenechal událostmi za jeho zády rozptýlit. Ani Safety-Car fáze, ani tlačící Filippi jej nodokázali rozházet.
Giedo letos nastoupil s podporou dřívějšího fysiotherapeuta stáje Williams, Erwina Göllnera a v Maďarsku jej koučovala i dřívější hvězda GP2 Adam Carroll – a vyplatilo se: první vítězství roku 2009!
V celkovém hodnocení se od zbytku pole odtrhl čtyřlístek Hülkenberg-Grosjean-Petrov-di Grassi a je pravděpodobné, že se o mistrovi rozhodne jen mezi těmito jezdci.
Výsledkysobota 1. Nico Hülkenberg ART 1h04m46.079s 2. Lucas di Grassi Racing Engineering + 15.338s 3. Javier Villa Super Nova + 16.370s 4. Pastor Maldonado ART + 17.093s 5. Davide Valsecchi Durango + 17.156s 6. Luca Filippi Super Nova + 23.102s 9. Alvaro Parente Ocean + 34.174s 10. Romain Grosjean Barwa-Addax + 38.635s ned 2. Luca Filippi, Super Nova 3. Lucas di Grassi, Racing Engineering 4. Romani Grosjean, Barwa-Addax 5. Javier Villa, Super Nova 6. Alvaro Parente, Ocean racing
1. Nico Hülkenberg 57 b. 2. Romain Grosjean 45 b. 3. Vitalij Petrov 41 b. 4. Lucas di Grassi 40 b. 5. Pastor Maldonado 31 b. 6. Luca Filippi 22 b. ěle1. Giedo van der Garde, iSport 44m17.552s Nico Hülkenberg ART 1h04m46.079s7. Giedo van der Garde iSport + 31.965s8. Davide Rigon Trident + 32.556s |