Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NÁZEV TÝMUWilliams
ROK ZALOŽENÍ1973
STÁTVelká Británie
DOMOVSKÁ STRÁNKAhttp://www.williamsf1.co.uk
PRVNÍ VELKÁ CENAVelká cena Argentiny 1978
PRVNÍ VÍTĚZSTVÍVelká cena Velké Británie 1979
VELKÉ CENY584
VÍTĚZSTVÍ114
BODY2594
PRVNÍ MÍSTO NA STARTU125
NEJRYCHLEJŠÍ KOLA132
POHÁRY KONSTRUKTÉRŮ9
TITULY MISTRA SVĚTA7
ŠÉF 1Frank Williams
ŠÉF 2Sam Michael
VŮZWilliams FW30
MOTORToyota V8
JEZDCIRosberg, Nakadžima

HISTORIE

1973
(Ford). Pohár konstruktérů: 10. místo, 2 body. Jezdci: H.Ganley, H.Pescarolo, N.Galli.
1974
(Ford). Pohár konstruktérů: 10. místo, 4 body. Jezdci: A.Merzario, J-P.Jabouille, T.Belso.
1975
(Ford). Pohár konstruktérů: 9. místo, 6 bodů. Jezdci: A.Merzario, J.Laffite, J.Scheckter.
1976
(Ford). Pohár konstruktérů: 14. místo, 0 body. Jezdci: J.Ickx, M.Leclerc, A.Merzario.
1978
(Ford). Pohár konstruktérů: 9. místo, 11 bodů. Jezdci: A.Jones.
1979
(Ford). Pohár konstruktérů: 2. místo, 75 bodů. Jezdci: A.Jones, C.Regazzoni.
1980
(Ford). Pohár konstruktérů: 1. místo, 120 bodů. Jezdci: A.Jones, C.Reutemann.
1981
(Ford). Pohár konstruktérů: 1. místo, 95 bodů. Jezdci: A.Jones, C.Reutemann.
1982
(Ford). Pohár konstruktérů: 4. místo, 58 bodů. Jezdci: K.Rosberg, D.Daly, C.Reutemann, M.Andretti.
1983
(Ford, Honda). Pohár konstruktérů: 4. místo, 38 bodů. Jezdci: K.Rosberg, J.Laffite, J.Palmer.
1984
(Honda). Pohár konstruktérů: 6. místo, 25.5 bodu. Jezdci: K.Rosberg, J.Laffite.
1985
(Honda). Pohár konstruktérů: 3. místo, 71 bodů. Jezdci: K.Rosberg, N.Mansell.
1986
(Honda). Pohár konstruktérů: 1. místo, 141 bodů. Jezdci: N.Mansell, N.Piquet.
1987
(Honda). Pohár konstruktérů: 1. místo, 137 bodů. Jezdci: N.Mansell, N.Piquet, R.Patrese.
1988
(Judd). Pohár konstruktérů: 7. místo, 20 bodů. Jezdci: N.Mansell, R.Patrese, M.Brundle, J.Schlesser.
1989
(Renault). Pohár konstruktérů: 2. místo, 77 bodů. Jezdci: T.Boutsen, R.Patrese.
1990
(Renault). Pohár konstruktérů: 4. místo, 57 bodů. Jezdci: T.Boutsen, R.Patrese.
1991
(Renault). Pohár konstruktérů: 2. místo, 125 bodů. Jezdci: N.Mansell, R.Patrese.
1992
(Renault). Pohár konstruktérů: 1. místo, 164 bodů. Jezdci: N.Mansell, R.Patrese.
1993
(Renault). Pohár konstruktérů: 1. místo, 168 bodů. Jezdci: A.Prost, D.Hill.
1994
(Renault). Pohár konstruktérů: 1. místo, 118 bodů. Jezdci: A.Senna, D.Hill, D.Coulthard, N.Mansell.
1995
(Renault). Pohár konstruktérů: 2. místo, 118 bodů. Jezdci: D.Hill, D.Coulthard.
1996
(Renault). Pohár konstruktérů: 1. místo, 175 bodů. Jezdci: D.Hill, J. Villeneuve.
1997
(Renault). Pohár konstruktérů: 1. místo, 123 bodů. Jezdci: J.Villeneuve, H-H.Frentzen.
1998
(Mecachrome). Pohár konstruktérů: 3. místo, 38 bodů. Jezdci: J.Villeneuve, H-H.Frentzen.
1999
(Supertec). Pohár konstruktérů: 5. místo, 35 bodů. Jezdci: A.Zanardi, R.Schumacher.
2000
(BMW). Pohár konstruktérů: 3. místo, 36 bodů. Jezdci: R.Schumacher & J.Button.

Přestože Williams vstoupil do F1 až v 70.letech, může se chlubit největším počtem vítězství poháru. Roku 1997 vyhrál rekordní devátý titul. Jen málo talentovaný řidič Frank Williams založil roku 1969 tým společně s Piersem Couragem. Po té, co Piers tragicky zahynul v nizozemské GP v Zaandvortu, se Frank finančně položil. Znovu vybudoval tým s Walterem Wolfem roku 1976, ale ten brzy zanikl, a tak založil Williams Grand Prix Engineering s Patrickem Headem.

První vítězství Williamsova týmu v Grand Prix přišlo v sezóně 1979, kdy Clay Regazzoni vyhrál s FW07 v Silverstone.

Roku 1980 za Williams jezdili Carlos Reutemann a Alan Jones, který vyhrál individuální titul. Williams získal též Pohár konstruktérů. Tým vyhrál titul i další rok, ale v jednotlivcích Jonese předstihl Nelson Piquet. V následující sezóně vyhrál titul pro Williams Keke Rosberg, mezi týmy bylo nejlepší Ferrari. Williams se dohodl s Hondou a roku 1986 stáj znovu slavila vítězství, a?koli titul mezi piloty získal Alain Prost.

Roku 1987 vyhrál Frank další Pohár. Tentokrát s dvojicí pilotů Nigel Mansell a Nelson Piquet, který se stal mistrem světa. Piquet potom odešel k Lotusu a hned po ztrátě jezdce přišel tým i o motory Honda, což se negativně podepsalo na výkonech v další sezóně. Roku 1986 se Williams spojil s Renaultem, a ačkoli auta byla rychlá, nebyl v týmu pilot, který by dokázal zvítězit.

Vše se mělo změnit po návratu Mansella, který strávil dva roky u Ferrari. V první sezóně ještě podlehl Ayrtonu Sennovi na McLarenu, vše si ale vynahradil roku 1992, kdy byl neporazitelný. Vítězstvím v devíti závodech vyhrál pro Williams znovu oba tituly.

Když se nemohl dohodnout na nové smlouvě, odešel Mansell do Indy Racing a nahradil ho Alain Prost, který s pomocí Damona Hilla získal Williamsu opět double. Frankovi se pro rok 1994 podařilo získat největší hv?zdu té doby, Brazilce Ayrtona Sennu. Ten však, bohužel, hned ve třetím závodě zahynul. Damon Hill usedl do kokpitu místo tragicky zemřelého hrdiny a tým získal Pohár konstruktérů.

Za sezónu 1995 vyhrál Williams pouze pět závodů - čtyři Hill a jeden Coulthard. Rok 1996 byl daleko úspěšnější. Z Indy Cars přišel Jacques Villeneuve, Damon Hill vyhrál titul a týmu opět patřil Pohár konstruktérů. Rok nato Hill odešel a Villeneuve jej na trůnu vystřídal. Druhým jezdcem stáje byl Heinz-Harald Frentzen. Týmu se potřetí v historii podařilo získat double ve dvou po sobě jdoucích sezónách.

Na konci roku 1997 Jacques přešel k týmu BAR a Frentzen k Jordanu. Scénu Formule 1 opustil Renault a Williams nedokázal navázat na svá vítězství. Od roku 1999 za tým jezdí mladší bratr Michaela Schumachera Ralf. Světového šampiona série CART Alexe Zanardiho, který nesplnil očekávání, loni vystřídal nadějný mladíček Jenson Button. Výsledky týmu se zlepšily až s příchodem BMW - Williams skončil třetí.

Před letošní sezónou se sir Frank Williams rozhodoval, jestli si ponechá mladého Angličana, nebo angažuje kolumbijskou superhvězdu Juana Pabla Montoyu. Zvolil druhou možnost, když Buttona pouze půjčil na dva roky Benettonu.

Právě se stalo

20:47
Basketbalisty USK Praha povede další zahraniční trenér. Řeka Chrise Chugaze vymění na střídačce devátého celku uplynulé ligové sezony teprve pětadvacetiletý chorvatský kouč Dino Repeša, který trenérskou kariéru zahájil již v 19 letech. více...

20:18
Švédský fotbalový brankář Robin Olsen přestoupil z Kodaně do AS Řím. Italský celek si ho vyhlédl jako náhradu za Brazilce Alissona, který se přestupem do Liverpoolu za 65 milionů liber (1,9 miliardy korun) stal nejdražším gólmanem historie.






Najdete na iDNES.cz