Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NÁZEV TÝMUMcLaren
ROK ZALOŽENÍ1966
STÁTVelká Británie
DOMOVSKÁ STRÁNKAhttp://www.mclaren.com
PRVNÍ VELKÁ CENAVelká cena Monaka 1966
PRVNÍ VÍTĚZSTVÍVelká cena Belgie 1968
VELKÉ CENY664
VÍTĚZSTVÍ163
BODY3575
PRVNÍ MÍSTO NA STARTU144
NEJRYCHLEJŠÍ KOLA134
POHÁRY KONSTRUKTÉRŮ8
TITULY MISTRA SVĚTA11
ŠÉF 1Ron Dennis
ŠÉF 2Paddy Lowe
VŮZMcLaren MP4/23
MOTORMercedes V8 FO 108V - 90°
JEZDCIHamilton, Kovalainen

HISTORIE
1966 (Serenissima, Ford). Pohár konstruktérů: 5. místo, 3 body. Jezdec: B.McLaren.
1967
(BRM). Pohár konstruktérů: 8. místo, 1 bod. Jezdci: B.McLaren.
1968
(BRM, Ford). Pohár konstruktérů: 2. místo, 51 bodů. Jezdci: D.Hulme, D.Gurney.
1969
(Ford). Pohár konstruktérů: 4. místo, 40 bodů. Jezdci: B.McLaren, D.Hulme, V.Elford.
1970
(Ford, Alfa Romeo). Pohár konstruktérů: 4. místo, 35 bodů. Jezdci: B.McLaren, D.Hulme, D.Gurney, J.Surtees.
1971
(Ford). Pohár konstruktérů: 6. místo, 10 bodů. Jezdci: D.Hulme, P.Gethin, J.Oliver.
1972
(Ford). Pohár konstruktérů: 3. místo, 47 bodů. Jezdci: D.Hulme, P.Revson.
1973
(Ford). 3Pohár konstruktérů: 3. místo, 58 bodů. Jezdci: D.Hulme, P.Revson, J.Scheckter.
1974
(Ford). Pohár konstruktérů: 1. místo, 73 bodů. Jezdci: E.Fittipaldi, D.Hulme.
1975
(Ford). Pohár konstruktérů: 3. místo, 53 bodů. Jezdci: E.Fittipaldi, E.Mass.
1976
(Ford). Pohár konstruktérů: 2. místo, 74 bodů. Jezdci: J.Hunt, E.Mass.
1977
(Ford). Pohár konstruktérů: 3. místo, 60 bodů. Jezdci: J.Hunt, E.Mass.
1978
(Ford). Pohár konstruktérů: 8. místo, 15 bodů. Jezdci: J.Hunt, P.Tambay.
1979
(Ford). Pohár konstruktérů: 7. místo, 15 bodů. Jezdci: J.Watson, P.Tambay.
1980
(Ford). Pohár konstruktérů: 7. místo, 11 bodů. Jezdci: J.Watson, A.Prost.
1981
(Ford). Pohár konstruktérů: 6. místo, 28 bodů. Jezdci: J.Watson, A.de Cesaris.
1982
(Ford). Pohár konstruktérů: 2. místo, 69 bodů. Jezdci: N.Lauda, J.Watson.
1983
(Ford, TAG-Porsche). Pohár konstruktérů: 5. místo, 34 bodů. Jezdci: N.Lauda, J.Watson.
1984
(TAG-Porsche). Pohár konstruktérů: 1. místo, 143.5 bodu. Jezdci: N.Lauda, A.Prost.
1985
(TAG-Porsche). Pohár konstruktérů: 1. místo, 90 bodů. Jezdci: N.Lauda, A.Prost, J.Watson.
1986
(TAG-Porsche). Pohár konstruktérů: 2. místo, 96 bodů. Jezdci: A.Prost, K.Rosberg.
1987
(TAG-Porsche). Pohár konstruktérů: 2. místo, 76 bodů. Jezdci: A.Prost, S.Johansson.
1988
(Honda). Pohár konstruktérů: 1. místo, 199 bodů. Jezdci: A.Prost, A.Senna.
1989
(Honda). Pohár konstruktérů: 1. místo, 141 bodů. Jezdci: A.Prost, A.Senna.
1990
(Honda). Pohár konstruktérů: 1. místo, 121 bodů. Jezdci: A.Senna, G.Berger.
1991
(Honda). Pohár konstruktérů: 1. místo, 139 bodů. Jezdci: A.Senna, G.Berger.
1992
(Honda). Pohár konstruktérů: 2. místo, 99 bodů. Jezdci: A.Senna, G.Berger.
1993
(Ford). Pohár konstruktérů: 2. místo, 84 bodů. Jezdci: A.Senna, M.Andretti, M.Hakkinen.
1994
(Peugeot). Pohár konstruktérů: 4. místo, 42 bodů. Jezdci: M.Hakkinen, M.Brundle, P.Alliot.
1995
(Mercedes). Pohár konstruktérů: 4. místo, 30 bodů. Jezdci: M.Hakkinen, N.Mansell, M.Blundell, J.Magnussen.
1996
(Mercedes). Pohár konstruktérů: 4. místo, 49 bodů. Jezdci: M. Hakkinen, D. Coulthard.
1997
(Mercedes). Pohár konstruktérů: 2. místo, 63 bodů. Jezdci: M. Hakkinen, D. Coulthard.
1998
(Mercedes). Pohár konstruktérů: 1. místo, 156 bodů. Jezdci: M. Hakkinen, D. Coulthard.
1999
(Mercedes). Pohár konstruktérů: 2. místo, 124 bodů. Jezdci: M. Hakkinen & D. Coulthard.
2000
2nd in contructors Championship with 152 points. jezdci : M. Hakkinen & D. Coulthard.


Bruce MClaren se narodil 30.srpna 1937 v Aucklandu na Novém Zélandu. Ve F1 zaznamenal mnohem větší úspěchy jako majitel stáje než dříve jako jezdec.

Začal jezdit v polovině 50. let ve své vlasti a již roku 1958 se dostal do evropské Formule 2. Debut ve Formuli 1 si odbyl u týmu Cooper v roce následujícím. Ke konci sezóny už pravidelně sbíral body a poslední závod v Sebringu dokonce vyhrál. Ve 22 letech se tak stal nejmladším vítězem Velké ceny.

Roku 1960 dělal dvojku Brabhamovi, po jehož odchodu se pro další rok stal jedničkou. Několik následujících sezón se mu vůbec nepovedlo a tak se podle vzoru Jacka Brabhama rozhodl založit vlastní stáj. Vznikla společnost Bruce McLaren Motor Racing Ltd., která vyráběla své vlastní vozy.

Šasí pro McLaren projektoval roku 1966 Robin Heard. První bod pro nový tým získal Bruce ve Velké ceně Británie za šesté místo, když startoval ze 13. pozice. Nový Ford Cosworth DFV- M7 se stal silnou zbraní a první vítězství Bruce vybojoval v Race of Champions. Roku 1968 přilákal do týmu svého přítele, čerstvého držitele titulu Dannyho Hulmeho. Danny měl šampionát dobře rozjetý, ale v posledním závodu podlehl Grahamu Hillovi.

V severoamerické sérii CanAm sports cars byl McLaren s Brucem a Dannym velice silný. V červnu 1970 se ale stala velká tragedie. Bruce zahynul při testech v Goodwoodu.

Roku 1973 vyhráli Denny Hulme s Peterem Revsonem na nových strojích M23 tři závody F1. Před sezónou 1974 přešel od Lotusu Emerson Fittipaldi a Mc Laren získal svůj první Pohár konstruktérů. Fittipaldi získal titul díky třem vítězstvím a výborné sérii bodovaných umístění. Další rok ho porazil Niki Lauda na Ferrari a Emerson od týmu po sezóně odchází. Nahradil ho James Hunt, který ve velmi dramatické sezóně vyhrává titul o pouhý bod. Z Poháru konstruktérů se radovali u Ferrari. Hunt v sedmdesátém sedmém vyhrál tři závody, ale celkově byl McLaren předstižen nově nastupující technikou.

Úspěch se znovu dostavil až roku 1984. Šéf stáje Teddy Mayer prodal část společnosti Ronu Dennisovi, který upíral velkou pozornost na detail a spolu s konstruktérem Johnem Barnardem vytvořil nový monopost MP4 s uhlíkovým vláknem.

Roku 1984 podepsal Dennis smlouvu s Alainem Prostem, který vytvořil vyrovnanou dvojici s navrátilcem Nikim Laudou. Tým měl nyní vše, co potřeboval k vítězství a hned v první sezóně dominoval celému šampionátu. Prost zvítězil 7x a Lauda 5x. Lauda získal titul absolutně nejmenším rozdílem (72 a 71,5 bodu). V dalším ročníku mu Prost porážku oplatil a Pohár konstruktérů zůstal McLarenu. Přestože v dalším roce vyhrála stáj Williams Honda, v jednotlivcích Alain Prost svůj úspěch zopakoval.

V sezóně 1988 jezdili za McLaren Alain Prost a Ayrton Senna na vozech s motorem Honda. V soutěži neměli konkurenci. Vyhráli 15 ze 16 závodů. První skončil Senna, Alain Prost si pocit vítězství znovu vychutnal po skončení následující sezóny. Kvůli neschodám pak Prost odchází k Ferrari a Senna vyhrává další dva tituly pro stáj McLaren.

Roku 1992 od týmu odešla Honda a přišel poměrně slabší Ford. Sezónu 1993 začal Senna ještě u McLarenu, se kterým dosáhl dalších 5 vítězství, v jejím průběhu však odešel k Williamsu. Při spolupráci s Peugeotem roku 1994 následovala katastrofální sezóna bez jediné výhry, proto McLaren přešel k motorům Mercedes, se kterými jezdí dodnes. Ještě další dva roky čekala stáj na vítězství. David Coulthard byl nejrychlejší v Austrálii - poslední vítězství týmu před tím vybojoval Ayrton Senna roku 1993 paradoxně také zde. Tým ve složení Hakkinen, Coulthard už byl znovu silný, ale spolehlivost motorů Mercedes byla špatná. Coulthard znovu vyhrál až italskou Grand Prix a Mika Hakkinen si pro své první vítězství dojel v Jerezu z 97, když mu Jacques Villeneuve umožnil předjet jeho trápící se Williams.

Roku 1998 stáj opět dominovala. Od začátku sezóny byli Mika i David vůdčími osobnostmi startovního pole. Vyhráli pět z prvních šesti závodů. Ferrari s Michaelem Schumacherem bojovali až do konce, ale McLaren svůj návrat na vrchol potvrdil vítězstvím v Poháru konstruktérů i jednotlivců.

V dalším ročníku měl McLaren stále převahu, Ferrari a Schumacher však narušovali jeho hegemonii. Mechanické poruchy, jezdecké chyby a ohromná smůla zavinili ztrátu Poháru konstruktérů. Aspoň Mika Hakkinen dokázal obhájit individuální titul.

Ferrari dominovalo od začátku roku 2000, neboť McLaren se potýkal s velkou nespolehlivostí svých strojů. V brazilské Grand Prix dojel David Coulthard druhý, nicméně později byl diskvalifikován kvůli technickému nedostatku. Až po pěti závodech začali piloti McLarenu snižovat ohromný náskok Ferrari.

Druhá polovina sezóny byla lepší, nicméně McLaren se nakonec musel spokojit se stříbrem v obou šampionátech. Nový rok přináší novou naději a piloti se budou snažit znovu vybojovat oba tituly.

Právě se stalo

20:47
Basketbalisty USK Praha povede další zahraniční trenér. Řeka Chrise Chugaze vymění na střídačce devátého celku uplynulé ligové sezony teprve pětadvacetiletý chorvatský kouč Dino Repeša, který trenérskou kariéru zahájil již v 19 letech. více...

20:18
Švédský fotbalový brankář Robin Olsen přestoupil z Kodaně do AS Řím. Italský celek si ho vyhlédl jako náhradu za Brazilce Alissona, který se přestupem do Liverpoolu za 65 milionů liber (1,9 miliardy korun) stal nejdražším gólmanem historie.






Najdete na iDNES.cz