Všech deset týmů formule 1 pracuje na vývoji specifikací podle nových pravidel už od začátku roku 2007. Předpisy přinesly do grand prix nejzásadnější změny za posledních dvacet let.
A nejde jen o to, co je vidět na první pohled. Na dlouhém předním křídle je nyní pohyblivá klapka, kterou ovládá jezdec přímo z kokpitu. Ta slouží ke zvýšení přítlaku na předku. Používána by měla být zejména při jízdě za jiným vozem, čímž se zamezí vlivu turbulencí od zadních kol na jízdu a zlepší výhledy na předjíždění.
Ale hlavním triumfem v souboji s jiným vozem by měl být systém rekuperace brzdné energie známý pod názvem KERS. Nová elektronická pomůcka umožní jezdci vypustit přebytečný výkon pomocí jediného tlačítka (tzv. power boost), a dá mu tak při předjíždění výhodu až osmdesáti koní na šest sekund.
Zatím ne všechny týmy se s KERS odvážily na trať, například Toyota ho chce nasadit až v polovině sezony 2009, ale to je pro závody jen dobře – po letech se zvětší výkonnostní rozdíly, které v uplynulé sezoně byly doslova titěrné. Například testovací jezdec Gary Paffett už nyní v Barceloně kroužil s modelem MP4-23K, tedy autem vybaveným KERS. S jeho vývojem je daleko i tým BMW.
Nejrychlejší byl Vettel
Ze tří dnů tréninkových jízd v Barceloně byl ve dvou nejrychlejší mladík Vettel. Vítěze letošní Velké ceny Itálie nezastavil ani přestup z Toro Rosso do A-týmu Red Bullu a snadno si poradil se všemi soupeři. Ale možná mu pomohl i fakt, že největší hvězdy šampionátu jako Hamilton, Räikkönen nebo Alonso si po sezoně vzaly volno. A nutno také poznamenat, že Red Bull přivezl hybridní stroj – aerodynamickou specifikaci pro sezonu 2009 na trati ještě nepředstavil.
S podobnými hybridy vyjela i většina ostatních týmů, a tak nejlepší obrázek toho, jak budou vypadat monoposty v příští sezoně, nabídla stáj BMW-Sauber. Kubica a Heidfeld už usedli do revolučních modelů. Není proto divu, že patřili mezi nejpomalejší. Navíc se oba shodli na tom, že tak „šeredné“ formule 1 nepamatují. „Samozřejmě, že jsme kvůli novým pravidlům přišli o aerodynamickou přilnavost, ale díky slickům jsme v pomalých zatáčkách naopak o něco rychlejší.“
Suverénní Vettel byl však téměř o dvě vteřiny rychlejší, bavorákům nepomohly ani hladké gumy. Podle všeho se naplní předpovědi, že jednadvacetiletý Němec promění Marka Webbera s druhým Red Bullem ve statistu, který se bude muset z formule 1 vytratit stejně rychle jako jeho letošní kolega Coulthard.
I když je jasné, že časy je třeba brát s rezervou, kromě mladých dravců, kteří bojují o místo v příští sezoně, má většina závodníků kokpit jistý a nemusela dávat do jízdy vše. Týmy se kromě KERS a nového šasi věnovaly i prověřování motoru, který bude muset v příští sezoně vydržet místo dvou tři velké ceny za sebou.
Úspěšný navrátilec Sató
Jezdecká sestava současné formule 1 je nezvykle stabilní, ačkoli je teprve listopad, zbývají pouze dva volné kokpity. Vedle Bourdaise v Toro Rosso měl jezdit chráněnec Red Bullu, Švýcar Buemi, ale v Barceloně ho převálcoval Japonec Sató, který touží po návratu do nejprestižnější série a zatím ukazuje, že pro bývalé Minardi by byl lepší volbou než nezkušený Buemi.
Druhé místo nabídla do veřejné soutěže automobilka Honda. Její letošní pilot Barrichello boj stále nevzdal, ale další adepti ukázali v Barceloně, že by ho mohli zdárně nahradit. Ital di Grassi sice nijak nezářil, ale Bruno Senna, synovec slavného mistra světa, nijak v časech nezaostával za Buttonem, a to měl k dispozici v kokpitu jediný den, což byl zároveň jeho první ve formuli 1!
Mladý Senna odmítl nabídky Williamsu i Toro Rosso, protože věří, že se v Hondě dokáže prosadit. A věří, že s ní bude vyhrávat. Potenciálu stáje v čele s bývalým technickým bossem Ferrari Brawnem dává mnohem větší šance.
První den testů usedl do vozu Red Bullu Francouz Loeb. Pětinásobný mistr světa v rallye nijak za piloty formule 1 nezaostával a v úterý se zapsal osmým nejlepším časem ze sedmnácti. „Ta přilnavost je fantastická a brzdy jsou opravdu dokonalé,“ chválil všestranný šampion.
Nejrychlejší časy testů v Barceloně:
1. | Vettel (Něm.) | Red Bull-Renault | 1:19.295 min. |
2. | Bourdais (Fr.) | Toro Rosso-Ferrari | 1:19.839 |
3. | Sató (Jap.) | Toro Rosso-Ferrari | 1:20.017 |
4. | Buemi (Švýc.) | Toro Rosso-Ferrari | 1:20.154 |
5. | Paffett (Brit.) | McLaren-Mercedes | 1:21.140 |
6. | Wurz (Rak.) | Honda | 1:21.198 |
7. | Button (Brit.) | Honda | 1:21.387 |
8. | de la Rosa (Šp.) | McLaren-Mercedes | 1:21.417 |
9. | Kubica (Pol.) | BMW-Sauber | 1:21.521 |
10. | Rosberg (Něm.) | Williams-Toyota | 1:21.525 |
11. | Klien (Rak.) | BMW-Sauber | 1:21.534 |
12. | Heidfeld (Něm.) | BMW-Sauber | 1:21.592 |
13. | Senna (Braz.) | Honda | 1:21.676 |
14. | Badoer (It.) | Ferrari | 1:22.038 |
15. | Sutil (Něm.) | Force India | 1:22.073 |