Hamilton se posunul do vedení v první zatáčce, když mu start vyšel lépe než vítězi kvalifikace Valtterimu Bottasovi a vedení až do cíle nepustil. Stejně bez problémů udržel druhou příčku jeho týmový kolega, Mercedes vládne šampionátu pevnou rukou a proměnil závody formule 1 v nudu.
„Měli jsme skvělé auto a všechno do sebe dokonale zapadlo. Po kvalifikaci jsem měl trochu obavy, ale ty se rychle rozplynuly. Jelo se mi výborně, dařilo se nám a i safety car vyjel na dráhu ve správný čas.“ Hamilton byl po návratu zpomalovacího vozu do boxů děsivě rychlý, za dvě kola poodjel soupeřům o pět sekund. „Na začátku výjezdu safety car jsem měl pit stop, takže čerstvé pneumatiky a podařilo se mi je udržet ve výborné provozní teplotě,“ vysvětlil britský závodník, který vybojoval také bod za nejrychlejší kolo závodu a vede v celkovém pořadí o sedm bodů před stájovým kolegou Valtterim Bottasem.
Tým Mercedes zažívá nebývalou dominanci. Takto jasně nevládlo ani Ferrari v dobách Michaela Schumachera. „Je to zcela ojedinělé, pátý double za sebou. Nikdo ještě nic podobného nedokázal a vážíme si toho, že se to podařilo zrovna nám.“
Valtteri Bottas startoval z první příčky, ale to si prohrál na startu. Útoku Sebastiana Vettela se ubránil pouze za cenu vzájemného kontaktu a podobně tvrdý byl i jeho následný souboj s Hamiltonem. V tom však neuspěl.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Bylo to velmi těsné, ale prohrál jsem a poté už šlo těžko něco dělat. Nemyslím si, že bych měl špatný nájezd do první zatáčky, ale neměl jsem dobrý odpich, zbrzdil mě pomalý přechod, když jsem řadil dvojku a trojku. Nebylo to standardní, spojka trochu pozlobila, uvidím po závodě u analýzy, co se v autě odehrálo. Ale pro tým je vše úžasné, co se nám daří a jak držíme konkurenci daleko za námi,“ popisoval trochu zklamaný finský jezdec.
Jezdci Ferrari prohráli pozice na stupních vítězů na startu, když Sebastian Vettel zavřel v zatáčce Charlese Leclerca a vpřed se posunul Max Verstappen. Tým Red Bull chytrou strategií třetí příčku udržel, i když mu v závěru trochu pomohl výjezd zpomalovacího vozu.
Max Verstappen má třetí místo a v hlasování na stránkách FIA vybojoval pozici jezdce dne. Diváci ho milují. „Začátek byl hektický, trochu jsme se tam přetlačovali. Potom jsem si jel vlastní tempo a držel se plánu, nakonec jsem šťastný, že mohu být na stupních vítězů. Mercedesy jsem velmi rychlá auta, s tím se dnes nedalo nic dělat,“ ví dobře nizozemský závodník.
Stačilo kouknout jen dvakrát
Velká cena Španělska formule 1 se zařadila do zástupu letošních velkých cen, které nebyly pro diváka příliš atraktivní. Jaký to rozdíl oproti dvěma předchozím sezonám, kdy se navzdory titulům pro Mercedes závodilo a občas to bylo velké drama. Letos v Barceloně stačilo divákovi, když pozorně sledoval dva momenty.
Tím prvním byl start. Valtteri Bottas, jak sám později popisoval, měl problémy s rozjezdem, čehož chtěl využít Sebastian Vettel a tlačil se vpřed. Vnější stopa však byla příliš kluzká, vyjel z dráhy a mercedesy se udržely v čele. Rozhozený Bottas ale nestačil na Lewise Hamiltona, který se vnitřkem první zatáčky protáhl do vedení.
Start mělo dobré i druhé ferrari, Charles Leclerc se tlačil vpřed. Sebastian Vettel ho však při návratu na dráhu nechtěně zbrzdil, čehož využil Max Verstappen a proklouzl před oba své soupeře. Mlady Monačan měl co dělat, aby se ubránil Pierrovi Gaslymu s druhým vozem rakouského výrobce nápojů.
Poté začala nuda, v Barceloně se moc přejíždět nedá, nikdo neměl vážný technický problém a jezdci si drželi své pozice. Vettel hodně ztrácel - při startovním manévru si poničil přední pneumatiky. V sedmém kole ho dojel týmový kolega Leclerc a snažil se ho předjet. Vedení stáje zbytečně čekalo pět kol, než dalo Vettelovi pokyn, aby mladíka pustil vpřed. Monačan tím hodně ztratil a Verstappen mezitím zmizel vpředu.
Vettel ve 20. kole jako první jezdec měnil pneumatiky, po něm to byli Verstappen, Gasly, Leclerc, Bottas i Hamilton. Vše proběhlo beze změn pořadí a všichni spokojeni jeli do cíle.
Výbornou pozici měl pátý Leclerc, který jako jediný nazul bílé, nejtvrdší gumy a měl jet až do cíle bez zastávky, zatímco jeho soupeře ještě jedna čekala. Byl sice pomalejší, ale to vzhledem k bonusu za neabsolvovaný pitstop tolik nevadilo. A nevadilo ani to, že ve 36. kole (poté, co Ferrari opět vyčkávalo a oba jezdci vzájemným soubojem ztratili nějaký čas) před sebe musel Leclerc pustit Vettela. Němec zamířil ve 40. kole pro nové pneumatiky a po návratu na dráhu ztrácel na týmového kolegu 15 vteřin. Ve 44. kole měnil gumy Verstappen a propadl se za Leclerca, ve 46. kole navštívil mechaniky druhý Bottas.
Poté nastal druhý okamžik, kdy by se měl divák probudit. V zatáčce kolidovali Lando Norris s mclarenem a Lance Stroll s vozem racing point. Nehoda sice nevypadala nijak hrozivě, ale oba monoposty zůstaly stát na dráze a musel vyjet zpomalovací vůz. Hamilton tak měl dost času vyměnit gumy rovněž a pro nové obutí zajel i Charles Leclerc. Možná zbytečně, na tvrdých gumách měl šanci udržet se na třetím místě, ale Ferrari zvolilo jistotu a Monačan šel na pátou příčku za Vettela. Z ní se už do cíle nedostal.
Jezdci Mercedesu měli na autech červenou, nejměkčí kvalifikační směs pneumatik, Verstappen, Vettel a Leclerc za nimi žlutou střední směs. Ale to nic neznamenalo, když se čtrnáct kole před cílem vrátil Bernd Mayländer do boxů, ke změnám pořadí už nedošlo.
Trochu zajímavější to bylo na konci startovního pole, kde předjel sedmého Romaina Grosjeana jeho týmový kolega z Haasu Kevin Magnussen a Francouz se mu to snažil vrátit. Neúspěšně, dvakrát vylétl z dráhy a nakonec před něj proklouzli Carlos Sainz s mclarenem a Daniil Kvjat z Tora Rossa.
To bylo vše. Mistrovství světa formule 1 pokračuje za dva týdny Velkou cenou Monaka.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h35:50.443 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +4.074 sek. |
3. | Max Verstappen | Red Bull | +7.679 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +9.167 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +13.361 |
6. | Pierre Gasly | Red Bull | +19.576 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | +28.159 |
8. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | +32.342 |
9. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +33.056 |
10. | Romain Grosjean | Haas | +34.641 |
11. | Alexander Albon | Toro Rosso | +35.445 |
12. | Daniel Ricciardo | Renault | +36.758 |
13. | Nico Hulkenberg | Renault | +39.241 |
14. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | +41.803 |
15. | Sergio Perez | Racing Point | +46.877 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | +47.691 |
17. | George Russell | Williams | +1 kolo |
18. | Robert Kubica | Williams | +1 kolo |
19. | Lando Norris | McLaren | DNF - 44 kol |
20. | Lance Stroll | Racing Point | DNF - 44 kol |
1. | Lewis Hamilton | 112 |
---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | 105 |
3. | Max Verstappen | 66 |
4. | Sebastian Vettel | 64 |
5. | Charles Leclerc | 57 |
6. | Pierre Gasly | 21 |
7. | Kevin Magnussen | 14 |
8. | Sergio Perez | 13 |
9. | Kimi Raikkonen | 13 |
10. | Lando Norris | 12 |
11. | Carlos Sainz Jr. | 10 |
12. | Daniel Ricciardo | 6 |
13. | Nico Hulkenberg | 6 |
14. | Lance Stroll | 4 |
15. | Alexander Albon | 3 |
16. | Daniil Kvyat | 3 |
17. | Romain Grosjean | 1 |
18. | Antonio Giovinazzi | 0 |
19. | George Russell | 0 |
20. | Robert Kubica | 0 |
1. | Mercedes | 217 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 121 |
3. | Red Bull/Honda | 87 |
4. | McLaren/Renault | 22 |
5. | Racing Point/Mercedes | 17 |
6. | Haas/Ferrari | 15 |
7. | Alfa Romeo/Ferrari | 13 |
8. | Renault | 12 |
9. | Toro Rosso/Honda | 6 |
10. | Williams/Mercedes | 0 |