Na okruhu v Šanghaji se jel prozatím nejlepší závod sezony formule 1. Nechybělo mu nic - předjíždění, nečekané strategické manévry, přelévání pořadí, kolize i nehody. Dění na trati nenechalo diváky ani chvíli vydechnout.
Z nečekaného triumfu se v cíli radoval Daniel Ricciardo, který startoval až ze šesté pozice a stejné místo držel i v prvních kolech závodu. Ale potom se začaly dít věci.
Velká cena ČínyPodrobná online reportáž. |
Sebastian Vettel přišel o vedení při zpackaných prvních zastávkách v boxech, které Ferrari zaspalo a oba jeho jezdci padali pořadím dolů. Ale ani Valtteri Bottas nedojel na prvním místě až do cíle. Kvůli úlomkům karbonu na dráze vyrazil na trať zpomalovací vůz, čehož využili jezdci Red Bullu k zastávce a nazutí nových pneumatik.
Na čerstvých gumách se oba jezdci rakouského týmu posouvali rychle vpřed. Verstappen však chyboval a v zatáčce sundal Sebastiana Vettela. Zkušenější Ricciardo však bezvadně využil rychlostní převahy a dojel si pro hladké vítězství.
Pilot Red Bullu Verstappen dostal za manévr desetisekundovou penalizaci, což však pro něj v konečném pořadí příliš neznamenalo. Nizozemský pilot klesl ze čtvrtého místa na páté, před něj se dostal úřadující mistr světa Lewis Hamilton z Mercedesu.
Na chybu bláznivého Nizozemce nejvíce doplatil lídr šampionátu Vettel, který se sice po kolizi vrátil na trať, ale na poškozených gumách si stihl dojet pouze pro osmé místo.
Daniel Ricciardo po průjezdu cílem hýkal radostně do vysílačky ještě další pět minut. A potom se jenom smál. I pro něj bylo vítězství hodně šokující. Obzvlášť po nehodě ve třetím tréninku. V sobotu to vypadalo, že ani nenastoupí do kvalifikace. „To bylo hodně nečekané, co? 24 hodin zpět jsem čekal, že budu startovat poslední. A teď jsem první. Děkuju týmu, že mi vůbec dokázali dát po havárii auto dohromady.“
Australský pilot, který vybojoval šestý triumf v kariéře, v rozhovoru na stupních vítězů potvrdil, že strategický manévr, kterým Red Bull získal navrch, byl jeho nápadem. „Vyhráli jsme díky tomu, že zapracoval mozek. Viděl jsem safety car a volám: ´Pojďte pojďte, uděláme double pitstop.´ A vyplatilo se! Nádherný závod a zcela nečekaný triumf.“
Konec závod pro něj začínal ze šesté příčky, kterou měl po návratu zpomalovacího vozu do boxů. Ale na dráze v té chvíli nebylo rychlejšího a lepšího jezdce. „Bylo to napínavé, přejíždění zajímavé, ale měl jsem měkké pneumatiky a věděl jsem, že si můžu při brzdění do zatáček dovolit víc než moji soupeři. A dopadlo to skvěle. Měl jsem to pod kontrolou až do cíle.“
Posledním soupeřem, kterého musel předjet, byl v té chvíli vedoucí Valtteri Bottas. Zvládl to na první pokus. „S Valtterim to byl napínavý, ale řekl bych, že férový souboj. Bylo to těsné, ale užil jsem si to.“
Valtteri Bottas chtěl vyhrát, ale výjezd safety car vše změnil. „Byl to výborný závod, auto nám jelo dobře, ale kvůli rozdílným strategiím jsem se dostal do problémů. Nakonec jsem se musel před cílem bránit útokům Kimiho, ale udržel jsem to. Myslím si, že jsme měli na vítězství, měl jsem gumy i auto pod kontrolou, ale nevyšlo to, Co se dá dělat.“
Třetí v cíli Kimi Räikkönen byl relativně spokojený. Jak by také ne. Po zastávkách v boxech to vypadalo, že se bude muset spokojit se šestým místem. I jemu však pomohl výjezd zpomalovacího vozu. „Start jsem neměl dobrý, poté jsem se trochu trápil v těsném závěsu za soupeři. Moje jízda nebyla úplně špatná, ale vůbec to nebylo ideální. Se safety car jsem měl trochu štěstí, přiblížil mě soupeřům. Na konci jsem byl podstatně rychlejší než Valtteri, ale na předjetí mi to nedalo. Potřeboval bych ještě o něco lepší pneumatiky. Co se dá dělat. Ale třetí místo není vůbec špatné, asi jsem s dnešním výsledkem spokojen, je to celkem dost bodů.“
Zajímavý byl už start
Velká cena Číny tradičně nepatří mezi nejzajímavější závody F1. Na dráze není snadné přejíždět a diváci v nejlidnatější zemi světa často sledují nudné procesí barevných monopostů. Letos tomu však bylo úplně jinak. Nebyl čas si vydechnout od startu až do cíle.
Sebastian Vettel neměl úplně ideální start a v první zatáčce se na něj tlačil týmový kolega Kimi Räikkönen. Němec se ubránil, Räikkönen musel ubrat a v kombinaci se studenými tvrdšími gumami mu to vůbec nepomohl. Na výjezdu ze zatáčky dostal mírný smyk a to stačilo Maxi Verstappenovi, aby se prohnal kolem něj a posunul se na druhé místo. Pro Nizozemce to byl skvělý start, protože chvíli předtím si podobně poradil s mercedesem Lewise Hamiltona.
Brzo se začalo potvrzovat, že rychlost vozů Red Bull je v závodě mnohem lepší než na jedno letmé kolo. V kvalifikaci totiž ztráceli Verstappen s Ricciardem přes půl vteřiny na okruh, v závodě byli rovnocennými soupeři.
Vedoucí Vettel dokázal do zastávek v boxech poodjet druhého Bottasovi na rozdíl tří vteřiny a to bylo málo. Jako první zamířili k mechanikům jezdci Red Bullu, následovali je soupeři z Mercedesu a Ferrari vyčkávalo. Byla to chyba, na nových pneumatikách byli všichni o více než vteřinu na kolo rychlejší. Bottas měnil gumy v 19. kole, Vettel jen o kolo později, přesto mu to na udržení vedení nestačilo. Skvělým prostředním úsekem trati poskočil Fin do vedení. Vettel na něj sice poté vytrvale útočil, ale předjet ho nedokázal.
Kimi Räikkönen zůstával na dráze mnohem déle, ale nebylo to dobré rozhodnutí. Ferrari vyčkávalo, že dokáže brzdit Bottase, který se k němu nezadržitelně blížil, ale Räikkönen svého soupeře moc nezdržel a Vettel nedokázal momentu využít k předjetí. Druhé Ferrari tak jelo do boxů v polovině závodu a vrátilo se na dráhu na šestém místě, daleko za největšími soupeři. Naštěstí pro Räikkönena měla přijít další šance.
Ve 29. kole vše změnila kolize mezi jezdci Tora Rossa. Pierre Gasly počítal s tím, že ho v první zatáčce pustí týmový kolega Brandon Hartley vpřed, ten však měl jiný názor, vjel mu do vnitřní stopy a oba spolu kolidovali. Hrdina předchozího závodu v Bahrajnu Gasly přišel o přední křídlo, trosky karbonu se rozlétly po dráze a vyjel safety car.
Proč nejeli do boxů pro nové gumy jezdci Mercedesu? Proč nezatočil k mechanikům také Vettel? Těžko říct. Každopádně jezdci Red Bullu zahnuli do pit lane okamžitě, jak se objevilo oznámení o výjezdu zpomalovacího vozu, nazuli na vůz nové středně měkké pneumatiky se žlutým značením a získali ohromnou výhodu.
Rozdíl byl v tom, jak dokázali nečekaně skvělou pozici jezdci Red Bullu využít. Vpředu byl Verstappen, ten však útočil okamžitě, bez rozmyslu a nedokázal si předjížděcí manévr připravit. Ukázalo se to už v boji s Hamiltonem, kdy skončil po prvním pokusu v sedmé zatáčce mimo trať a pustil tak před sebe Ricciarda, který si mezitím hladce poradil s Räikkönenem.
Ve 42. kole už byl Ricciardo druhý před Vettelem, chvíli poté se dvanáct kol před cílem provlékl i před Bottase a šel do vedení. Verstappen za ním se oklepal z problémů, napodruhé Hamiltona předjel bez problémů a šel na Vettela. Ve 43. kole ve vlásence vlétl do zatáčky v příliš vysoké rychlosti, auto neměl šanci udržet ve stopě, dostal smyk a sundal soupeře z trati. Sám také skončil „v hodinách“ a vytvořil překážku na trati, které se musel složitě vnějškem vyhýbat i Hamilton. Toho využil Räikkönen a poslal své Ferrari před Mercedes úřadujícího šampiona. Hned mu také poodjížděl, protože Hamilton, jak před startem předvídal, nebyl v Číně ve své nejlepší formě.
Verstappen i Vettel měli poté, co se klouzali po dráze bokem, poškozené pneumatiky. Hůře na tom byl německý závodník, který nestačil na rychlost Nika Hülkenberga s vozem renault a před cílem prohrál i souboj s Fernandem Alonsem na mclarenu. Do vysílačky si trochu zanadával, že předjížděcí manévr Španěla mezi první a druhou zatáčkou nebyl úplně fér, ale sportovní komisaři závodu na to měli jiný názor a nic se neměnilo. Max Verstappen dokázal dojet těsně před cílem za zadní křídlo třetího Räikkönena, na předjetí už neměl a po desetivteřinové penalizaci se musel spokojit s pátým místem.
Vettel navzdory nepovedenému závodu vede průběžné pořadí šampionátu se ziskem 54 bodů. Další čtyřnásobný mistr světa Hamilton je druhý s 45 body, třetí Bottas má na kontě 40 bodů. Další závod je na programu za dva týdny v Ázerbájdžánu.
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1h35:36.380 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +8.894 vt. |
3. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +9.637 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | +16.985 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | +20.436 |
6. | Nico Hulkenberg | Renault | +21.052 |
7. | Fernando Alonso | McLaren | +30.639 |
8. | Sebastian Vettel | Ferrari | +35.286 |
9. | Carlos Sainz | Renault | +35.763 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | +39.594 |
11. | Esteban Ocon | Force India | +44.050 |
12. | Sergio Perez | Force India | +44.725 |
13. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +49.373 |
14. | Lance Stroll | Williams | +55.490 |
15. | Sergey Sirotkin | Williams | +58.241 |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | +1:02.604 min. |
17. | Romain Grosjean | Haas | +1:05.296 |
18. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1:06.330 |
19. | Charles Leclerc | Sauber | +1:22.575 |
20. | Brendon Hartley | Toro Rosso | DNF - 51 kol |
1. | Sebastian Vettel | 54 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 45 |
3. | Valtteri Bottas | 40 |
4. | Daniel Ricciardo | 37 |
5. | Kimi Raikkonen | 30 |
6. | Fernando Alonso | 22 |
7. | Nico Hulkenberg | 22 |
8. | Max Verstappen | 18 |
9. | Pierre Gasly | 12 |
10. | Kevin Magnussen | 11 |
11. | Stoffel Vandoorne | 6 |
12. | Carlos Sainz | 3 |
13. | Marcus Ericsson | 2 |
14. | Esteban Ocon | 1 |
15. | Sergio Perez | 0 |
16. | Charles Leclerc | 0 |
17. | Romain Grosjean | 0 |
18. | Lance Stroll | 0 |
19. | Sergey Sirotkin | 0 |
20. | Brendon Hartley | 0 |
1. | Mercedes | 85 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 84 |
3. | Red Bull/Renault | 55 |
4. | McLaren/Renault | 28 |
5. | Renault | 25 |
6. | Toro Rosso/Honda | 12 |
7. | Haas/Ferrari | 11 |
8. | Sauber/Ferrari | 2 |
9. | Force India/Mercedes | 1 |
10. | Williams/Mercedes | 0 |