"Jsem z toho překvapený a šokovaný. Red Bull ale tvrdí, že je to z důvodu bezpečnosti a lepší organizovanosti," říká Šonka. "Já pevně věřím, že se v roce 2012 seriál zase vrátí, i když jeho image může roční pauza výrazně poškodit.
On sám ještě příští víkend odletí poslední závod sezony v Německu, pak se vrátí ke své profesi armádního pilota. A zároveň bude vyjednávat se svými partnery, aby ho předčasný konec nedostal do minusu.
Letadlo si totiž musel sám koupit za osm milionů korun, další statisíce vydal za nový motor a především ve sponzorských smlouvách počítal, že v roce 2011 bude určitě závodit. Teď bude stroj stát v hangáru.
"Předpokládám, že budeme mít nějaké tréninkové kempy. Není totiž možné, abychom se po roce vrátili a neměli vůbec natrénováno," říká.
A odmítá, že by za krachem stál nedostatek financí promotéra.
"Nejspíš jde opravdu o otázku bezpečnosti. Jeden pilot spadl s letadlem do vody a druhý se s ním dotkl hladiny, to pořadatele znejistilo Možná teď budou chtít, abychom létali výš a měli třeba elektronický systém, který by hlídal výšku letadla nad hladinou."
Pauzu si šampionát musí vzít i kvůli vnějším okolnostem. Tak třeba letošní závod v Portu musel být zrušen kvůli tomu, že místní radnice dlužila promotérům miliony na příspěvcích, v Budapešti zase přišel konec kvůli volbám.
Byť na zdejší podnik chodilo až milion lidí a maďarský pilot Peter Besenyei patří k tuzemským celebritám, létání v centru města odmítli zelení, kteří se v dubnu po parlamentních volbách dostali do vlády.
"Možná i proto si Air Race dává roční pauzu. Aby se během ní podíval po nových lokalitách, případně si lépe smluvně zajistil ty současné a pak se vrátil s velkou parádou," říká Šonka.
Opravdu se v roce 2012 dočká?