Pilot z Hradce Králové pojede letošní mistrovství světa GP2 s vozem stáje Arden, pro kterou vybojoval jeho krajan Tomáš Enge mistrovský titul, i když kvůli dopingové aféře o něj přišel. Tehdy se série jmenovala F3000.
"Dobře znám české jezdce," říká spolumajitel stáje Arden Christian Horner, zároveň šéf mistrovského týmu formule 1 Red Bull Racing. "Josefa sleduji už dlouho, dělá velké pokroky. Bylo úžasné, jak se před rokem dokázal po těžké havárii ve Valencii vrátit. Chceme mu pomoci v dalším vzestupu."
S momentálně nejúspěšnějším týmovým šéfem motoristického světa Král často do styku nepřijde. Přímo u jeho kokpitu bude v Ardenu stát Hornerův zástupce Richard Dent.
A ten Čechovi věří. Bez výhrad. "Josef má stoprocentně na to, aby se jednou do formule 1 posadil. Je to komplexní jezdec. Jeho schopnost práce na nastavení vozu a cit pro techniku jsou jedny z nejlepších, s jakými jsem se kdy u pilota setkal," popisoval Dent novinářům u příležitosti podpisu sponzorské smlouvy mezi Králem a Českou pojišťovnou.
Král a Enge podle něj nemají všechno společné: Enge je talent od přírody, jezdec, který jezdí naplno vždy a za každou cenu. V počátcích kariéry proslul nejvíc svými nehodami. Auto držel neustále na hraně. Král je přemýšlivější, technický typ, jemuž je bezhlavá jízda cizí. Stále pracuje na každém detailu, a proto u něj existuje šance, že se bude průběžně zlepšovat.
A to Král potřebuje. Předsezonní příprava nedopadla zrovna dokonale. Na testech v britském Silverstonu šlo sice všechno podle předpokladů a Král patřil mezi nejrychlejší, ale poté v Barceloně kroužil po trati s několikavteřinovou ztrátou na favority mistrovství.
"V testech nejde o čas, ale o nastavení auta. A to se nám podařilo," komentuje umístění na konci druhé desítky Král. "V Barceloně jsou specifické podmínky a rychlý čas se dá zajet jen v přibližně 1,5 hodiny dlouhém intervalu dopoledne. A to jsme zrovna zkoušeli něco jiného. Byla to možná strategická, nebo technická chyba. Nic víc."
Josef Král tedy neztrácí na své soupeře tři, čtyři vteřiny na kolo. To je dobrá zpráva. Ale bude letos vyhrávat? Jen jako špičkový jezdec GP2 může myslet na posun do formule 1.
"Vyhrávat asi ne. To je příliš optimistické. Mým cílem je letos dojíždět na bodech," plánuje Král a jeho šéf Richard Dent dodává: "Od obou našich jezdců očekáváme, že by se mohli probít na stupně vítězů."
Druhý pilot Ardenu Jolyon Palmer je v GP2 nováčkem, ale v testech byl nečekaně rychlý. Pokud by s ním Král prohrával, jeho formulová budoucnost by se dostala do větší tmy, než když ležel v bezvědomí po havárii loni ve Valencii.
"Nedá se čekat, že bych ho pokaždé porazil. Každý má někdy horší den, ale celkově musím být lepší. A na to rozhodně mám," věří si český jezdec v konkurenci s kolegou o půl roku mladším.
Musí si věřit. V GP2 má ještě rok, možná dva, aby ukázal, co umí. "Je spíš výjimkou, když někdo postoupí do formule 1 po více letech. Bývá to tak, že po třetím roce v GP2 vaše šance na kokpit Grand Prix prudce klesají."